BMW E21 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Mattias är en ängel. Föreslog en date vid garaget. Vi skulle bara kolla vart RPM-limit var satt, ja trodde den var vid 6000rpm för att varvräknaren "klippt" då. Men de visade sig vara 7000rpm. Varvräknaren hänger inte med. Mattias som ska på bröllop imorrn började sukta på de 2 kablar som satt i härvan från en knapp i växelspaken. LAUNCH-CONTROL knappen. Sagt o gjort sa han bara, de går ju fort o koppla in den. Så efter lite varmkörning och testande så fick vi den o bygga laddtryck. 0,6bar från startplattan tror jag ska räcka för att knäcka bakvagnen... :twisted: :roll:

Ska bli kul imorrn o testa!

Nu ska ja iväg o lasta!

MVH // Nicke Nyman 8)
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Jag är nöjd att inget har gått sönder faktiskt! Men jag ska ta o fixa de där med vattenpumpen och oljereturen på turbon! Men de kommer bli bra! Är 2 kvällars skruvning skulle jag tro, på ett ungefär..

Är väldigt nöjd faktiskt! Slicks är BRA för drivlinan, alla kanske inte tror de men de tar bort att vibrationer, däckstuds framförallt. Lite träning av starter och sen mera laddtryck så kommer nog 60-fötterna under 2s och även en lägre 8s repa eller t.o.m med hög 7a.

Dagens tider:

Repa 1:
60-fot: 2,115 Tid 201m: 8,605 Slutfart 201m: 134,9km/h (Dagens bästa tid)

Repa 2:
60-fot: 2,219 Tid 201m: 8,872 Slutfart 201m: 133,0km/h

Repa 3:
60-fot: 2,138 Tid 201m: 8,687 Slutfart 201m: 134,9km/h

Repa 4:
60-fot: 2,218 Tid 201m: 8,882 Slutfart 201m: 133,17km/h

Repa 5:
60-fot: 6,070 Tid 201m: 13,240 Slutfart 201m: 129,75km/h (Ett försök att starta på launch control, 0,6bar laddtryck på startlinjen och växel nr2, HELT värdelöst ;) )

Repa 6:
60-fot: 2,093 Tid 201m: 8,653 Slutfart 201m: 133,27km/h (Dagens bästa 60-fot)

Jag körde många repor till men de tidkorten slängde jag i ilskan och nåt fick jag inte ens se för André för att de va så skamligt dåligt. Men de är ju även första gången jag pressar bilen på detta vis! Kompisar i publiken satt och hade vadslagning på "läktarn" innan om hur många drivaxlar jag skulle köra sönder... Gött att ja inte körde sönder nån, fick knäppa dom på näsan lite! :D

Hjulvinklar på BMW är bra för bana, sämre för raktfram åkning men jag ska försöka få dit hårdare fjädrar bak så tror ja att 60-foten blir bättre och mera laddtryck fixar nog slutfarten och tiden. Sen skulle ja fått tag i nå sunkiga framdämpare som är helt slut och även lika dåliga fjädrar fram, så att allt belastas på bakvagnen. Jaja, vi får se, få försöka modda till 1 sept då de är dags för sista Blackracet i Åmsele!

Tack till Peppe, Ecke, Micke, Fibban, André, Karolina, Linnea, Martin, Hellquist, Abris, Pär för uppmuntrande ord längs vägen och peppning!

Kommer bilder från dagen så fort jag har några! Fibban har sägs de, han kan nog slänga upp några här i tråden! Sen ska ja snoka runt lite på nätet! Även film ska upp!

MVH // Nicke Nyman 8)
Image
Post Reply