BMW E21 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

BMW E21 Turbo

Post by Nicke Nyman »

Jaha, gör väl en ny projekttråd då, för säsong 2006! Även lite gamla bilder läggs upp!

BILEN: BMW E21 323i - 83

MOTORN: M20B23 -87

Bottendel

# Toppdeckat
# O-ringat
# Honat
# org stakar
# Svarvade och viktade org Mahlekolvar
# Oljeretur i blocket

Topp

# Sugmotorportad av Motornord (sen tidigare, annan ägare)
# Urgröpta förbränningsrum
# Planad

Anläggningen

# V.E.M.S / Genboard
# Wastefire MSD 6A med MSD Blaster 2 spole (fördelartändning)
# HX35w
# 35mm TurboXS wastegate
# Turbogrenrör
# 352cc/min@3bar spridare
# Dubbla Volvo 240 turbo pumpar
# Fuelcell 30l skumfylld
# TurboXS intercooler (600x300x100) 3" anslutningar

Bilen

# 40mm sänkningssats
# Sportdämpare
# Superflexbussningar i fram och bakvagn
# Fullbur
# Sparco-stol
# Luisi moccaratt


Drivlina

# Orginal 323 E21 växelåda
# E21 lamelldiff
# Sinter
# Sachs 618 tryckplatta

Att göra

# Räta upp hjulvinklar
# Instrumentpanel
# Soppasystem
# Ny elhärva (lyse osv)

Tack till: Farsan, tjejen (för tid i garaget), Peppe, Mattias, Ecke, Filip, Peter Nyman, Mange Nyman, PPF för diverse svar på knepiga frågor, Alla andra som hjälpt till på något vis. Ingen nämnd, ingen glömd

Bilder:
Innan den rasade
Image
Så kan de se ut när en ventil går av! Motorhaveri!
Image
Toppen såg ut såhär
Image
En bild utanför garaget nu i höst
Image
Nya drivaxlar som ska på i vinter!
Image
Lufttempgivarens position i spjället
Image
Nog behövde den kärlek alltid!
Image
Turbon HX35w
Image
Turbon igen
Image
Triggern till veven och även till kammen om de ska åkas med kamsync o directfire nästa år!
Image
Tändspole vid directfire
Image

De var väl de, ska leta rätt på bilderna med svarvade kolvar, grenrör osv!

MVH // Nicke 8)
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Hittade även åt filmen igen!

http://media.savarturbo.se/mats/e21turbo.avi

17Mb stor. Laddtrycket låg på 0,8bar. Finmappades till lite efter detta så den gick bättre! Dåligt ljud pga blåst och ingen muff på micken! ;)

Adios! 8)
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

peppe wrote:Bra sammanfattat Nicke!


Jaa, om du bara visste hur jag gått till väga! :P ;)

Adios! 8)
Image
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Kul prosjekt!
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Propan wrote:Kul prosjekt!


Jaa, de är inte så tokigt, men ack va många ggr man har vart nära o sälja alltså...

Adios! 8)
Image
User avatar
johanedstrom
Posts: 119
Joined: 21 Nov 2005, 08:40
Location: piteå

Post by johanedstrom »

Hej Nicke..
vad kör du med för tigger på veven?
jag ska installera vems på min m20b23 i vinter så det skulle vara roligt att höra vad anndra har...
har funderat på att på att borra 3 hål i svängningsdämparen.. men kanske ändå bättre att ta ett tiggerhjul från m20b25,?

Kan också tillägga jag ska köra kamsync..
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

johanedstrom wrote:Hej Nicke..
vad kör du med för tigger på veven?
jag ska installera vems på min m20b23 i vinter så det skulle vara roligt att höra vad anndra har...
har funderat på att på att borra 3 hål i svängningsdämparen.. men kanske ändå bättre att ta ett tiggerhjul från m20b25,?

Kan också tillägga jag ska köra kamsync..


Eftersom att Nicklas är i sävar och skruvar Mattias BMW kan jag svara åt honom.

Han kör en likadan trigger på vevaxeln som den på bilden ovan i hans projekt tråd.

Han har borrat 3 hål i svängningsdämparen och det fungerar ypperligt.

Jag kör också vems dock med M20B25 triggerhjulet och orginal givaren.
Fungerar vilket som.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Precis som Peppe säger så funkar vilket som! Men de är enklast att borra 3st hål som jag har gjort! Peppe kanske tycker annat och jag förstår honom, han hade alla de prylarna! Du har din org svängningsdämpare så använd den, de har som sagt funkat ypperligt, de enda tips jag kan säga är att LÖD ihop kablarna från givaren med kablarna som går till boxen! Kontakt där är ett måste!

Lycka till!

MVH // Nicke 8)
Image
User avatar
johanedstrom
Posts: 119
Joined: 21 Nov 2005, 08:40
Location: piteå

Post by johanedstrom »

men då ska jag ta med svängningsdämparen till skolan imorgon och fixa det?
har du någon bild på hur du satt givaren?
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

johanedstrom wrote:men då ska jag ta med svängningsdämparen till skolan imorgon och fixa det?
har du någon bild på hur du satt givaren?


Skulle kunna ta en bild faktiskt på de! De måste tiggas upp lite material på en av bitarna som kamremmen åker genom! De är iaf så ja har gjort, stabilt o bra!

Adios! 8)
Image
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

hvor mye hk har du fått ut av 2.3l din?
kjør stil kjør bredt kjør bmw
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

thoms`n wrote:hvor mye hk har du fått ut av 2.3l din?



Vi har "bara" mappat på 0,8bar... Ligger väl runt 300hk, kanske just under! Ingen som vet egentligen vad effekten ligger på. Ska ladda typ 0,5bar till så 1,3-1,4bars ladd kommer de hamna på!

MVH
Image
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

ok. min forige 2,3l fra schnitzer hadde 7.5:1 i komp og leverte 220hk 319nm på 0,55 bar. vanlig insprut fra 83mod 323 spridare kkk26 turbo. såå rundt 300hk skulle ikke være galt på ca 1bar


hvilket komp er det i din motor?

har startat på min e21 men klarer ikke kelt bestemme meg for om jeg skal gå for m10 2.0L snik eller 2,3l m20 snik. sikter på 300-350hk

finne det noen greie senke sett til e21 i sverige? får ikke tak i bilstein til e21 her. bare gule koni. og det er ikk brukbart[/img]
kjør stil kjør bredt kjør bmw
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Tror kompan ligger runt 8a i min motor! Har bara svagt räknat ut va den hamnat på... O de va runt 8a.

Hmm, sänkningssatser till E21 är kluriga att få tag i, men sök, nånstans finns de nog!

Ska du bygga för 300-350hk snik så är ju en 6a att föredra. Lättare att få bra me effekt som snikmotor än en M10! Men de är ju min åsikt!

Adios! 8)
Image
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

hvordan ha d svarvat kolvarna dinne ?
hvor mye i mm?var det kolvarna som var flate eller med en opphøyning på?
kjør stil kjør bredt kjør bmw
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

thoms`n wrote:hvordan ha d svarvat kolvarna dinne ?
hvor mye i mm?var det kolvarna som var flate eller med en opphøyning på?


Kolvarna är svarvade 2mm med en 60mm diameter. Kolvarna är ju 80mm så de är 10mm runt om kvar!
Skickar med bilder på detta!

Image

Image

Kan utföra detta åt dig om du vill!

MVH
Image
Post Reply