BMW E21 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
BMW E21 Turbo
Jaha, gör väl en ny projekttråd då, för säsong 2006! Även lite gamla bilder läggs upp!
BILEN: BMW E21 323i - 83
MOTORN: M20B23 -87
Bottendel
# Toppdeckat
# O-ringat
# Honat
# org stakar
# Svarvade och viktade org Mahlekolvar
# Oljeretur i blocket
Topp
# Sugmotorportad av Motornord (sen tidigare, annan ägare)
# Urgröpta förbränningsrum
# Planad
Anläggningen
# V.E.M.S / Genboard
# Wastefire MSD 6A med MSD Blaster 2 spole (fördelartändning)
# HX35w
# 35mm TurboXS wastegate
# Turbogrenrör
# 352cc/min@3bar spridare
# Dubbla Volvo 240 turbo pumpar
# Fuelcell 30l skumfylld
# TurboXS intercooler (600x300x100) 3" anslutningar
Bilen
# 40mm sänkningssats
# Sportdämpare
# Superflexbussningar i fram och bakvagn
# Fullbur
# Sparco-stol
# Luisi moccaratt
Drivlina
# Orginal 323 E21 växelåda
# E21 lamelldiff
# Sinter
# Sachs 618 tryckplatta
Att göra
# Räta upp hjulvinklar
# Instrumentpanel
# Soppasystem
# Ny elhärva (lyse osv)
Tack till: Farsan, tjejen (för tid i garaget), Peppe, Mattias, Ecke, Filip, Peter Nyman, Mange Nyman, PPF för diverse svar på knepiga frågor, Alla andra som hjälpt till på något vis. Ingen nämnd, ingen glömd
Bilder:
Innan den rasade
Så kan de se ut när en ventil går av! Motorhaveri!
Toppen såg ut såhär
En bild utanför garaget nu i höst
Nya drivaxlar som ska på i vinter!
Lufttempgivarens position i spjället
Nog behövde den kärlek alltid!
Turbon HX35w
Turbon igen
Triggern till veven och även till kammen om de ska åkas med kamsync o directfire nästa år!
Tändspole vid directfire
De var väl de, ska leta rätt på bilderna med svarvade kolvar, grenrör osv!
MVH // Nicke
BILEN: BMW E21 323i - 83
MOTORN: M20B23 -87
Bottendel
# Toppdeckat
# O-ringat
# Honat
# org stakar
# Svarvade och viktade org Mahlekolvar
# Oljeretur i blocket
Topp
# Sugmotorportad av Motornord (sen tidigare, annan ägare)
# Urgröpta förbränningsrum
# Planad
Anläggningen
# V.E.M.S / Genboard
# Wastefire MSD 6A med MSD Blaster 2 spole (fördelartändning)
# HX35w
# 35mm TurboXS wastegate
# Turbogrenrör
# 352cc/min@3bar spridare
# Dubbla Volvo 240 turbo pumpar
# Fuelcell 30l skumfylld
# TurboXS intercooler (600x300x100) 3" anslutningar
Bilen
# 40mm sänkningssats
# Sportdämpare
# Superflexbussningar i fram och bakvagn
# Fullbur
# Sparco-stol
# Luisi moccaratt
Drivlina
# Orginal 323 E21 växelåda
# E21 lamelldiff
# Sinter
# Sachs 618 tryckplatta
Att göra
# Räta upp hjulvinklar
# Instrumentpanel
# Soppasystem
# Ny elhärva (lyse osv)
Tack till: Farsan, tjejen (för tid i garaget), Peppe, Mattias, Ecke, Filip, Peter Nyman, Mange Nyman, PPF för diverse svar på knepiga frågor, Alla andra som hjälpt till på något vis. Ingen nämnd, ingen glömd
Bilder:
Innan den rasade
Så kan de se ut när en ventil går av! Motorhaveri!
Toppen såg ut såhär
En bild utanför garaget nu i höst
Nya drivaxlar som ska på i vinter!
Lufttempgivarens position i spjället
Nog behövde den kärlek alltid!
Turbon HX35w
Turbon igen
Triggern till veven och även till kammen om de ska åkas med kamsync o directfire nästa år!
Tändspole vid directfire
De var väl de, ska leta rätt på bilderna med svarvade kolvar, grenrör osv!
MVH // Nicke
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Hittade även åt filmen igen!
http://media.savarturbo.se/mats/e21turbo.avi
17Mb stor. Laddtrycket låg på 0,8bar. Finmappades till lite efter detta så den gick bättre! Dåligt ljud pga blåst och ingen muff på micken!
Adios!
http://media.savarturbo.se/mats/e21turbo.avi
17Mb stor. Laddtrycket låg på 0,8bar. Finmappades till lite efter detta så den gick bättre! Dåligt ljud pga blåst och ingen muff på micken!
Adios!
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
- johanedstrom
- Posts: 119
- Joined: 21 Nov 2005, 08:40
- Location: piteå
Hej Nicke..
vad kör du med för tigger på veven?
jag ska installera vems på min m20b23 i vinter så det skulle vara roligt att höra vad anndra har...
har funderat på att på att borra 3 hål i svängningsdämparen.. men kanske ändå bättre att ta ett tiggerhjul från m20b25,?
Kan också tillägga jag ska köra kamsync..
vad kör du med för tigger på veven?
jag ska installera vems på min m20b23 i vinter så det skulle vara roligt att höra vad anndra har...
har funderat på att på att borra 3 hål i svängningsdämparen.. men kanske ändå bättre att ta ett tiggerhjul från m20b25,?
Kan också tillägga jag ska köra kamsync..
johanedstrom wrote:Hej Nicke..
vad kör du med för tigger på veven?
jag ska installera vems på min m20b23 i vinter så det skulle vara roligt att höra vad anndra har...
har funderat på att på att borra 3 hål i svängningsdämparen.. men kanske ändå bättre att ta ett tiggerhjul från m20b25,?
Kan också tillägga jag ska köra kamsync..
Eftersom att Nicklas är i sävar och skruvar Mattias BMW kan jag svara åt honom.
Han kör en likadan trigger på vevaxeln som den på bilden ovan i hans projekt tråd.
Han har borrat 3 hål i svängningsdämparen och det fungerar ypperligt.
Jag kör också vems dock med M20B25 triggerhjulet och orginal givaren.
Fungerar vilket som.
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Precis som Peppe säger så funkar vilket som! Men de är enklast att borra 3st hål som jag har gjort! Peppe kanske tycker annat och jag förstår honom, han hade alla de prylarna! Du har din org svängningsdämpare så använd den, de har som sagt funkat ypperligt, de enda tips jag kan säga är att LÖD ihop kablarna från givaren med kablarna som går till boxen! Kontakt där är ett måste!
Lycka till!
MVH // Nicke
Lycka till!
MVH // Nicke
- johanedstrom
- Posts: 119
- Joined: 21 Nov 2005, 08:40
- Location: piteå
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
johanedstrom wrote:men då ska jag ta med svängningsdämparen till skolan imorgon och fixa det?
har du någon bild på hur du satt givaren?
Skulle kunna ta en bild faktiskt på de! De måste tiggas upp lite material på en av bitarna som kamremmen åker genom! De är iaf så ja har gjort, stabilt o bra!
Adios!
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
ok. min forige 2,3l fra schnitzer hadde 7.5:1 i komp og leverte 220hk 319nm på 0,55 bar. vanlig insprut fra 83mod 323 spridare kkk26 turbo. såå rundt 300hk skulle ikke være galt på ca 1bar
hvilket komp er det i din motor?
har startat på min e21 men klarer ikke kelt bestemme meg for om jeg skal gå for m10 2.0L snik eller 2,3l m20 snik. sikter på 300-350hk
finne det noen greie senke sett til e21 i sverige? får ikke tak i bilstein til e21 her. bare gule koni. og det er ikk brukbart[/img]
hvilket komp er det i din motor?
har startat på min e21 men klarer ikke kelt bestemme meg for om jeg skal gå for m10 2.0L snik eller 2,3l m20 snik. sikter på 300-350hk
finne det noen greie senke sett til e21 i sverige? får ikke tak i bilstein til e21 her. bare gule koni. og det er ikk brukbart[/img]
kjør stil kjør bredt kjør bmw
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Tror kompan ligger runt 8a i min motor! Har bara svagt räknat ut va den hamnat på... O de va runt 8a.
Hmm, sänkningssatser till E21 är kluriga att få tag i, men sök, nånstans finns de nog!
Ska du bygga för 300-350hk snik så är ju en 6a att föredra. Lättare att få bra me effekt som snikmotor än en M10! Men de är ju min åsikt!
Adios!
Hmm, sänkningssatser till E21 är kluriga att få tag i, men sök, nånstans finns de nog!
Ska du bygga för 300-350hk snik så är ju en 6a att föredra. Lättare att få bra me effekt som snikmotor än en M10! Men de är ju min åsikt!
Adios!
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact: