hjulinställning inför strippen

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

hjulinställning inför strippen

Post by m50_micke »

vad ska man ha för inställning på bakvagn camber & toe??

gissar på att camber ska ligga nära 0 som möjligt.

lite toe in för stabilitet??

nån som har några tips?
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

ska du åka fort på strippen?

åker du riktig bakvagn eller kör du sänkningssats 60/80 som typ alla kör eller hur står de till?

tips e att niger han mycket så bör du sätta lite plus camber, så den e så noll som möjligt när du accar. t ex. fyll i gärna lite mer info om chassit i övrigt!

MVh
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

klart jag ska åka fort. :lol:
har 60/60 sänkning fk automotive dämpare.
e30 325 bakvagn som är justerbar camber & toe
nya stabilare bussningar
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Kolla på spåren
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Tänkte mer om du åkte 4 Link eller dylikt, ja hade liknande setup åkte mt slicks osv, de vi kom fram till va att bilen var för mjuk, åkte -0,4 grader i camber, så fort man axxa så neg han så pass mycket att man skulle behöva legat på plus.. De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster... Som sagt pratar rätt öppet om detta av egna erfarenheter, sen om de e nå bra tips eller ej får du tolka själv.

Folk får gärna fylla på för ja e väldigt intresserad av detta också då racebilen ska gå med dragracing coilisar i år osv
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Jimpas e30 (min nuvarande bakvagn) var uppsatt med positiv camber. Den verkar ju funkat rätt hyfsat. Han åkte väl 9.20 el nåt liknande?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

dgyldmark wrote:Kolla på spåren
+1

även så du kollar tryck i däcken..
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

bilen niger mera hö bak än vänster
Batteriet på höger?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Thörn wrote:
bilen niger mera hö bak än vänster
Batteriet på höger?
vet inte om du tänkt på de med bilarna lyfter vänster fram däck först, o när jag försökt lyfta en e30 så går de bara vänster bak, höger bak går fan inte o rubba, varför vet jag inte. Nu gäller inte detta bara e30 heller...

Men jag tror de e av dragningskraften som bilen niger mera bak inte pga att den e tyngre där...
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.
Henrik Back
Grefven

Post by Grefven »

Många streetjänkare lutar åt fel håll när de står still för stt bli raka under race.
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Henka. wrote:
Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.
Jo men precis, de e lite de vi kommer testa i år, ställa rebound lite hårdare på höger möjligtvis...


Kanske ska göra som jänkarna o fixa en ramsne bil på en gång kanske :lol:
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Roobin wrote:
Henka. wrote:
Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.
Jo men precis, de e lite de vi kommer testa i år, ställa rebound lite hårdare på höger möjligtvis...


Kanske ska göra som jänkarna o fixa en ramsne bil på en gång kanske :lol:
Att ställa Rebound hårdare på höger skulle väl ge motsatt effekt om jag tänker rätt...

Rebound = återfjädring
Och begränsar du den sidan som komprimeras mer att återfjädra lika fort som den andra så kommer den ju att "hänga" kvar i det läget längre också.
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

kommer att ställa toe som orginal, cambern får man börja med att ställa 0 eller lite +, sen får man göra några provstarter och se på däck spåren
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Post Reply