Problem med att skruva dit svänghjul S50B30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Problem med att skruva dit svänghjul S50B30

Post by Japmax »

Jag ska hjälpa polaren att byta koppling och svänghjul på sin M3a i helgen.
Men vi har ingen aning om hur man ska hålla emot medans man drar åt bultarna till svänghjulet? Sjänghjulet i aluminium och är tillverkat av JBR om de säger något. Har för mig att original så ska de gå att göra i en styrpinne för att fixera veven?
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

mutterpicka brukar fungera.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Varför inte låta en av dina kompisar stå med en hylsa i vevaxelbulten med ett spärrskaft. Så kan du ju dra åt svänghjuls bultarna. Allt är ju stilla då. Vevaxelbulten sitter ju så hårt så gjorde jag iaf. Hur simpelt som helst.

Lycka till
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Mutter-maskin kanske inte är super när man ska dra åt bulltarna :wink:

Som lingon sa bara hålla emot på vevbullten fram på motorn med spärrskaft.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Japmax wrote:
E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.
Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

TreLingon wrote:
Japmax wrote:
E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.
Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?
Precis, det sitter bara fyra torx bultar fram på en S50.

Däremot finns det en fin plåthylsa som sitter på S54 som gör att man får ett 32mm nyckelgrepp. Använder en sån när man justerar kamtiderna.
Image

För att låsa svänghjulet har jag svetsat fast en bit vinkeljärn på en platta som skruvas fast i dom två övre bulthålen för sprängkåpan, spetsen på vinkeljärnet går då ner i kuggarna på startkransen och låser denna.

Bultarna ska låsas med gänglåsning och dras 100Nm.
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Vi använde oss av E30Anders metod med fullgott resultat.
Post Reply