Jag ska hjälpa polaren att byta koppling och svänghjul på sin M3a i helgen.
Men vi har ingen aning om hur man ska hålla emot medans man drar åt bultarna till svänghjulet? Sjänghjulet i aluminium och är tillverkat av JBR om de säger något. Har för mig att original så ska de gå att göra i en styrpinne för att fixera veven?
Problem med att skruva dit svänghjul S50B30
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Mutter-maskin kanske inte är super när man ska dra åt bulltarna
Som lingon sa bara hålla emot på vevbullten fram på motorn med spärrskaft.

Som lingon sa bara hålla emot på vevbullten fram på motorn med spärrskaft.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?Japmax wrote:Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra![]()
Mvh/ Anders
-
Precis, det sitter bara fyra torx bultar fram på en S50.TreLingon wrote:Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?Japmax wrote:Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra![]()
Mvh/ Anders
Däremot finns det en fin plåthylsa som sitter på S54 som gör att man får ett 32mm nyckelgrepp. Använder en sån när man justerar kamtiderna.

För att låsa svänghjulet har jag svetsat fast en bit vinkeljärn på en platta som skruvas fast i dom två övre bulthålen för sprängkåpan, spetsen på vinkeljärnet går då ner i kuggarna på startkransen och låser denna.
Bultarna ska låsas med gänglåsning och dras 100Nm.