Pimplaren wrote:Är fan guld värt med egen AC/DC Tig.. är galet nöjd över mitt/vårt köp
Jo man mer el mindre måste ju ha en när man håller på med de man gör på kvällarna
Var dags att satsa lite på utrustning nu för att förenkla allt man gör, de heter ju: Rätt verktyg är halva jobbet
Har köpt skruvstäd, större kompressor så man kan köra muttermaskim mm, tig (för rst och alu) och nästa vecka får jag plasma skärare
johankihl wrote:Den första rasade för att jag testade att göra en strypning på 2mm före turbon, den turbon gick inte många mil. När jag sedan borrade upp den så funkade nästa turbo över 500 mil innan den blev dålig.
Att dra slutsatsen att det var reduceringen på 2mm som gjorde haveriet är fel, snarare så att man har prioriterat turbon längstbort i oljekretsen. En turbo med glidlager (kullagrad oxo) ska ha tryck inte flöde det försämrar bara motorns oljetryck och spoolen på turbon. Allt förmånga som inte tänker på detta även om de flesta kullagrade aggregaten har inbyggd reducering. En reducering ger stabilare oljetryck (framförallt när den är varm) och bättre spool. Från 6->2mm på glidlagrad gjorde styvt 800rpm för mig, de är onödigt att ge bort. Även reglering av trycket till kan vara att betänka, förhögt inte heller bra.
Holset rekommenderar tex 1.7-2.4mm
Oil pressure of 150 kPa (20 lbf/in2) must show at the oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to turbocharger bearing system. A flexible supply pipe is recommended.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).
Recommended oil flows for the turbochargers are 2 litre/min at idle and 3 litre/min above maximumtorque speed.
Vad hade ni för tryck i oljeslangen till turbon vid varmmotor? troligen lågt...
Givetvis kan man dra andra slutsatser när turbon rasat fler gånger. Men för mig fungerade det inte med en strypning, jag hade liksom många andra läst att Holset rekommenderade en reducering för bättre spool. Problemet verkar ju vara som du skriver att man prioriterat turbon långt bort i oljesystemet och det fungerar säkert med Mitsu orginalturbo men inte med en Holset, särskilt inte med en strypning före turbon i detta fallet. Ingen märkbar skillnad i spool kunde heller upmätas, förmodligen pga oljebrist i det här fallet.
Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!!
Fick hem nya fina turbon igår! Tack Leif för transporten från de avlånga landet!
Precision SC62 med 0,82 avgashus
Började att bygga plenum igår oxå.
Jäklar vad fint de var inuti, lär inte vara problem att få in luften där
Konny wrote:Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!!
Vad ligger en sådan svets på för pris? Om du köper den som en vanlig människa utan rabatter eller så?
Fredriktak wrote:FLITIG, det är bara förnamnet! good work Konny! =)
Tackar!
Johankihl: Brorsan är fan riktigt duktig på att svetsa, tog inte många minuter så var han tok bra på att svetsa alu oxå.
Rostfritt svetsar han ju nästans alla dagar på jobbet så de sitter väl i blodet
De ska bli skit kul att se hur mycket pulver den kan leverera nu i vår, och hur fort de ska gå på race