Konnys Mitsubishi EVO 4. 650hk Till salu!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Tim Maatman
- Posts: 120
- Joined: 04 May 2009, 16:26
Wow nice welding machine also AC/DC
Building a E30 MtechII S14 turbo
with SC6262sp
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 31#p464131" onclick="window.open(this.href);return false;
with SC6262sp
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 31#p464131" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim Maatman wrote:Wow nice welding machine also AC/DC
Jo den är fin
Ska bli skönt att kunna svetsa de man vill när man vill!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Är fan guld värt med egen AC/DC Tig.. är galet nöjd över mitt/vårt köp
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Pimplaren wrote:Är fan guld värt med egen AC/DC Tig.. är galet nöjd över mitt/vårt köp
Jo man mer el mindre måste ju ha en när man håller på med de man gör på kvällarna
Var dags att satsa lite på utrustning nu för att förenkla allt man gör, de heter ju: Rätt verktyg är halva jobbet
Har köpt skruvstäd, större kompressor så man kan köra muttermaskim mm, tig (för rst och alu) och nästa vecka får jag plasma skärare
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
robert wrote:johankihl wrote:Den första rasade för att jag testade att göra en strypning på 2mm före turbon, den turbon gick inte många mil. När jag sedan borrade upp den så funkade nästa turbo över 500 mil innan den blev dålig.
Att dra slutsatsen att det var reduceringen på 2mm som gjorde haveriet är fel, snarare så att man har prioriterat turbon längstbort i oljekretsen. En turbo med glidlager (kullagrad oxo) ska ha tryck inte flöde det försämrar bara motorns oljetryck och spoolen på turbon. Allt förmånga som inte tänker på detta även om de flesta kullagrade aggregaten har inbyggd reducering. En reducering ger stabilare oljetryck (framförallt när den är varm) och bättre spool. Från 6->2mm på glidlagrad gjorde styvt 800rpm för mig, de är onödigt att ge bort. Även reglering av trycket till kan vara att betänka, förhögt inte heller bra.
Holset rekommenderar tex 1.7-2.4mmOil pressure of 150 kPa (20 lbf/in2) must show at the oil inlet within 3 - 4 seconds of engine firing to prevent damage to turbocharger bearing system. A flexible supply pipe is recommended.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).
Recommended oil flows for the turbochargers are 2 litre/min at idle and 3 litre/min above maximumtorque speed.
Vad hade ni för tryck i oljeslangen till turbon vid varmmotor? troligen lågt...
Givetvis kan man dra andra slutsatser när turbon rasat fler gånger. Men för mig fungerade det inte med en strypning, jag hade liksom många andra läst att Holset rekommenderade en reducering för bättre spool. Problemet verkar ju vara som du skriver att man prioriterat turbon långt bort i oljesystemet och det fungerar säkert med Mitsu orginalturbo men inte med en Holset, särskilt inte med en strypning före turbon i detta fallet. Ingen märkbar skillnad i spool kunde heller upmätas, förmodligen pga oljebrist i det här fallet.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!!
Fick hem nya fina turbon igår! Tack Leif för transporten från de avlånga landet!
Precision SC62 med 0,82 avgashus
Började att bygga plenum igår oxå.
Jäklar vad fint de var inuti, lär inte vara problem att få in luften där
mvh
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!!
Fick hem nya fina turbon igår! Tack Leif för transporten från de avlånga landet!
Precision SC62 med 0,82 avgashus
Började att bygga plenum igår oxå.
Jäklar vad fint de var inuti, lär inte vara problem att få in luften där
mvh
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Blev ju kanon snyggt de där
Volvo 744 Kompressor & Turbo
Sponsras av Atracoo.se , L-M-R.se , Cp-Service.se , 828engineering.com , Grenror.se
Team Hansson Racing
Http://Hansson.page.tl Min Hemsida
Powered by Hansson
Sponsras av Atracoo.se , L-M-R.se , Cp-Service.se , 828engineering.com , Grenror.se
Team Hansson Racing
Http://Hansson.page.tl Min Hemsida
Powered by Hansson
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Konny wrote:Nu har nya svetsen fått sig en plats, iaf så länge. Lär väl laga en vagn åt den sen i framtiden
Tusans vad den är fin att svetsa med! Ångar inte mitt köp!!
Vad ligger en sådan svets på för pris? Om du köper den som en vanlig människa utan rabatter eller så?
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
johankihl wrote:Snyggt! Är det orginalplenumet du bygger om eller är det ett eftermarknads?
Tackar.
De är original vi bygger om. Blir mycket bättre än jag trodde till och med. Tusans fina kanaler var det iaf.!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Brorsan prövade att svetsa Alu med nya svetsen och han tyckte de var så kul att de blev han som svetsa
Inte så illa för att vara nybörjare! med alu..
Har kapat till en fläns och svetsat dit den till spjället
Nya, större laddluftkylarn på plats!
Sen punktade vi ihop tryckröret från icn till insuget
Downpipe från nya turbon punktad
mvh
Inte så illa för att vara nybörjare! med alu..
Har kapat till en fläns och svetsat dit den till spjället
Nya, större laddluftkylarn på plats!
Sen punktade vi ihop tryckröret från icn till insuget
Downpipe från nya turbon punktad
mvh
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Fredriktak wrote:FLITIG, det är bara förnamnet! good work Konny! =)
Tackar!
Johankihl: Brorsan är fan riktigt duktig på att svetsa, tog inte många minuter så var han tok bra på att svetsa alu oxå.
Rostfritt svetsar han ju nästans alla dagar på jobbet så de sitter väl i blodet
De ska bli skit kul att se hur mycket pulver den kan leverera nu i vår, och hur fort de ska gå på race
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Ville inte ha en rak enda på plenumet så pressade en "bula"
Blev riktigt bra tycker jag.
Har svetsat dit fästen för gasvajjer och gjort grövre anslutningar på fuelrailen
Satte några anslutningar på baksidan oxå
mvh
Blev riktigt bra tycker jag.
Har svetsat dit fästen för gasvajjer och gjort grövre anslutningar på fuelrailen
Satte några anslutningar på baksidan oxå
mvh
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583