M3 E30 S50B30 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ximon wrote:Jag gillar hela konceptet, och när det är du Johan som är byggherre vet man att du tänker även på de små detaljerna! Hoppas få se den i verkligheten när den är klar.
Kör hårt och lycka till!


Tack tack. Om bilen inte strular för mycket så kommer jag att ta med den till Stockholm och lufta den lite, då kan vi kanske ta en tur :)

Har du kvar din bil än? Kommer du tävla något med den isf?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Händer det något johan på bilen eller ligger du bara hemma i soffan? :roll:
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

erikkihl wrote:Händer det något johan på bilen eller ligger du bara hemma i soffan? :roll:


Svar på tal. Förra helgen var jag i Sälen och förlustade mig med bräda under fötterna. Igår kom jag dock hem från jobbet och stack givetvis till garaget direkt. Började med att fila kolvringsgapet på samtliga kolvar. Fortsatte med lite inredningsterapi samt mattsvartrenoverade lite plåtar och monteringsprylar som behövde en släng rallimusta.

Tyvärr bara iPhone bilder från skum miljö

Mina 67mm tokfeta Autometer Sportcomp

Image

All el osv färdig till mätare, behöver bara en motor att koppla in dem mot :)

Plockade i M3 instrumentet och kopplade in det samt satte i panelen för "kliman" ;) och återställde alla reglage och kablar till det.

Image

Har inte fotat något men efter jag var klar med all inredning (samt rengöring av allt gammalt lackdamm) så fortsatte jag med att justera måttet i lilländen på vevstakarna som var ungefär en tusendel för trångt. Sedan monterade jag ihop kolvar och stakar samt märkte upp stakar och överfall med nummer för att göra det enkelt i framtiden. Stod och beundrade CP kolvarna och HD-kolvbultarna en ganska lång stund, det är riktigt feta och välgjorda prylar. Kolvarna är beställda med spec för 300hk per cyl.

Imorgon ska jag fortsätta med bottendelen. Saknar lite smådelar som ARP skruvar till stakarna, toppackning och monteringskona för kolvarna. Dessa delarna kommer från PPF i veckan och till helgen räknar jag med att jag kan dra ihop hela bottendelen och med lite tur även toppen. Kamdreven ska fräsas upp för justeringsmöjligheter samt tryckarna schimsas in. Sen är maskinen klar. Näst på listan efter det står soppasystem och styrsystem sedan är det dags för start.

Så Erik, vad har du gjort i helgen ;)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Mücket stiligt!

Är ratten läskig att åka med? Kikat på en sådan jag med.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

pelko wrote:Mücket stiligt!

Är ratten läskig att åka med? Kikat på en sådan jag med.

Mvh


Har inte kört den än men lånade ut den till en vän och han gillade den som fan. Jag gillar stilen på den iaf, skön att hålla i.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Kommer bli en hårig kärra detta!

Ang ratten kan jag säga att den är ruskigt skön, har sån i min m3a!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Idag tog jag nästa steg mot den optimala gatmotorn genom att mäta upp lagerspelen i motorn. Allt låg inom toleranser så nästa helg kommer jag att fortsätta med monteringen av bottendelen. Med lite flyt får jag hem toppen i veckan så jag kan schimsa ventilspelet också.

Någon som kan rekommendera en vanosblockoff kåpa till bra pris?

Fick även hem mina goda startec bakljus. Monterade ett för att testa hur de ser ut mot bilens färg, ser gött ut.

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Oscarr
Posts: 343
Joined: 25 Apr 2009, 15:19
Location: Borlänge

Post by Oscarr »

Jäklar vilka snygga bakljus! Gillar bilen skarpt =) bra jobbat!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Schwartze Hella

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Blir grymt! :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Johan99
Posts: 173
Joined: 20 Nov 2005, 15:21
Location: Hovmantorp

Post by Johan99 »

Blir riktigt bra detta!
Bäckström
Posts: 80
Joined: 02 May 2008, 10:49
Location: Västerås

Post by Bäckström »

porr porr =)
Grefven

Post by Grefven »

tycker m3 e30 är jättefina.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

bullen! wrote:tycker m3 e30 är jättefina.


jag med
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
mr.jet
Posts: 77
Joined: 20 Nov 2005, 16:03
Location: Gothenburg

Post by mr.jet »

ang ratten så är den kanon, kör med en sådan i evo 3:an.
// mr.jet
Oljebrännare,Högt bottenvrid =)
User avatar
Bastrd
Posts: 6
Joined: 25 Jan 2010, 15:15

Post by Bastrd »

Blir bra det där Johan ;) /Patrick
Bonneville lowrider!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Helgens arbete blev följande

Fick hjälp av svarvguden Stig att bygga om växellådan för att använda CV-knut fram

Svetsade på en ny platta och svarvade en styrning samt borrade hålbilden.

Image

Färdig produkt med några lik i bakgrunden

Image

Monterat och klart på lådan, gamla styrtappen bortkapad

Image

Det var inte helt enkelt att få på 225/40 på 9,5" bakfälg. Tack och lov ska jag inte köra med den här dimensionen sen. Blir 245 så fort plånboken tillåter det igen.

Image

Monterat i bak, lär ner en del. Och nej, jag har inte reggat mig på tyskstuk.de

Image

Testade en framskärm och hängde på hjulen runtom. FAN vad jag vill sänka den göttigt så jag ser hur den blir i rideheight.

Image

Han även med att schimsa toppen. Fick jaga schims på 4 olika ställen för att få ihop 24st. Nu är den dock helt perfekt schimsad, känns skönt att ha den käpphästen klar inför fortsatt montering av maskinen. I helgen kommer soppasystemet. Har insett att soppafiltret jag har är ett sugfilter så nu ryker en tusenlapp på ett tryckfilter med.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply