Skeden's E36 325 snikturbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

xtiz wrote:Allt man svetsar i får spänningar. mer eller mindre..


Mvh


Jo självklart, men det känns som om man hade byggt grenröret på annat sätt så hade don förmodlgien kunnat elimineras, tex att svetsa på flänsen sist när resten redan är klart, har dock ingen aning om hur kinsererna gör. Kanske blir så ändå.

Mvh
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Är du rädd för spänningar förstår jag inte varför du gjort som du gjort, Kör bort röret från flänsen i en bandsåg, spänn ner flänsen mot en topp och svetsa om det. ja då fungerardet :)
User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

Nej är faktiskt inte spec rädd alls:P Det som rasar byts ut mot kraftigare grejer helt enkelt:)

Håller på och smider på 2st t3flänsar och en rörstump som ska flytta turbon lite fram och lite upp från grenröret nu.

Fortfarande inte hört så mycket om idén att sätta oljereturen ner i ventilkåpan någonstans över kamdreven?
Ingen som vet/tror något om det?

Mvh
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Emilj90 wrote:Nej är faktiskt inte spec rädd alls:P Det som rasar byts ut mot kraftigare grejer helt enkelt:)

Håller på och smider på 2st t3flänsar och en rörstump som ska flytta turbon lite fram och lite upp från grenröret nu.

Fortfarande inte hört så mycket om idén att sätta oljereturen ner i ventilkåpan någonstans över kamdreven?
Ingen som vet/tror något om det?

Mvh


det där med att sätta returen i ventilkåpan nånstans..tycker jag inte låter så bra..Retur slangen ska vä ha ett visst lut så oljan rinner ner o inte tillbaks till turbon.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

moxi wrote:
Emilj90 wrote:Nej är faktiskt inte spec rädd alls:P Det som rasar byts ut mot kraftigare grejer helt enkelt:)

Håller på och smider på 2st t3flänsar och en rörstump som ska flytta turbon lite fram och lite upp från grenröret nu.

Fortfarande inte hört så mycket om idén att sätta oljereturen ner i ventilkåpan någonstans över kamdreven?
Ingen som vet/tror något om det?

Mvh


det där med att sätta returen i ventilkåpan nånstans..tycker jag inte låter så bra..Retur slangen ska vä ha ett visst lut så oljan rinner ner o inte tillbaks till turbon.


ja inte mindre än45graders lutning brukar man väl säga, men som min turbo kommer sitta så kommer jag kunna ha returen istortsett lodrätt ner i kåpan.
User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

Lite seg uppdate, nu är ett grenrör ihop punktat och väntar på att helsvetsas, blir topmonterad turbo. Under tiden tänkte jag plocka ihop bilen orginal och fixa lite fel innan besiktning.

För tillfället håller jag på att byta framre bärarms bussningen vänster bak. Vilken såklart jävlas lite då allt är väldigt fastrostat, det värsta som hände var att de 3 bultarna som håller konsolen till främre bärarmsbussningen V bak inte ville släppa i ett helt stycke, så jag har lite framför mig och borra ur dom och hoppas att jag kan rädda gängorna.


Bild på hur turbons placering blev med grenröret
Image
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

jag har kört me oljereturen i ventilkåpan på en m20 och 2st polare har kört så på m30 .. funkar kalas
pm om det är nått
User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

Andy_b wrote:jag har kört me oljereturen i ventilkåpan på en m20 och 2st polare har kört så på m30 .. funkar kalas



Precis vad jag ville höra! Hoppas bara att turbon inte kom för långt ner med det nya grenröret nu.
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

Post by salle1001 »

jag har tänkt lite i samma banor som dig. Vad ligger du på för budget nu? o vad ska du ladda?
User avatar
Emilj90
Posts: 50
Joined: 19 Jun 2009, 15:15
Location: Uppsala

Post by Emilj90 »

salle1001 wrote:jag har tänkt lite i samma banor som dig. Vad ligger du på för budget nu? o vad ska du ladda?


För tillfället ser det ut såhär:

BMW 325 ej vanos 12 000 kr
Ventkåp packning 300 kr
Turbo T04E 2 000 kr
Grenrör 1 650 kr
BTR 300 kr

Första steget för mig är som sagt att förtillfället få bilen nybesiktigad, sedan blir det på med grenrör,turbo olja till och från turbon, avgas och tryckrör. Oöppnad motor, testa att ladda ca 0,5 bar. Labba lite med soppa tryck/spridar storlekar mm. När jag tröttnat på det tänkte jag hänga ur motorn, renovera det som behövs och fräsa mig en 3mm toppackning och köpa arp bult. Sen efter det labba vidare och se hur man kan få bilen att gå så, kanske inhandla ett bra chip som hjäp att styra lite nogrannare över soppan.
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

Post by salle1001 »

de låter bra
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Du borde nog leta efter lite större spridare annars finns det nog risk att du spikar sönder topppackningen rätt fort. Du får lova att hålla uppdaterat om hur grejorna funkar när du får igång den jag funderar på å köra ungefär samma grejor på min 240 :P
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Post Reply