Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bonje wrote:Du måste ha "vakum" slangen till dumpen inkopplad!! :shock:

Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd.
Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck.
Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...

Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegaten innan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet! :roll:


Om du vill plugga orginaldumpen kan du sätta en slang till dumpen från innan gasspjället (typ en anslutning direkt på turbon), då får du aldrig något vakuum som suger upp dumpen. Och gör nu som bonje säger och koppla in dumpen, du kör sönder din turbo väldigt fort då du övervarvar den.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

har hört att det inte är bra att skruva på wastegate klockan att man istället ska köra med pysventil på interna klockor...stämmer detta?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack för svar, Dumplock är på G! :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

jag har ett dumplock i vaggeryd om du inte hittar annat, 100kr med o-ringar
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

De e lungt, redan fixat 8)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Chrille wrote:En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.

Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...


ursäkta OT... vet du om det finns elringspacking till m20b20 också??

//mvh
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

bubbel wrote:
Chrille wrote:En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.

Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...


ursäkta OT... vet du om det finns elringspacking till m20b20 också??

//mvh


Japp finns på Mekonomen
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

markus wrote:
bubbel wrote:
Chrille wrote:En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.

Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...


ursäkta OT... vet du om det finns elringspacking till m20b20 också??

//mvh


Japp finns på Mekonomen


okej thx :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Har nu införskaffat mig ett dump lock (Tack M.G-T5 (Mats) ) Grymt bra jobbat!... Passformen var Perfekt. :clap:
Glad ihågen skruvade ja bort orginaldumpen o satte dit locket... Skruvade ner typ 5 varv på wg:n.
Startar och varmkör, Drar sedan ut o testar... laddar på lite på 3:an... 0,35bar.. inte så upphetsande....ställer sen upp wg:n 1,5 varv ingen skillnad....

Blir förbannad och spänner upp fanskapet så mycket det går. ut igen... 0.35-0.4bar... WTF! Nu vid fullgas o ca 4500rpmoch uppåt uppstår ett väsande/skrapande/lite vrålande ljud som ja alldrig hört innan, ja tycker mig höra att det kommer från vänstersidan av motorummet.... Kan dumpen läcka/vara felinställd...

Dumpen är ju det enda ja ändrat på sen ja bytte toppackningen? ja tror det väsande ludet kommer i från den...
Image

Snart orkar ja fan inte mer!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jahopp... nu funkar det :D


Felet var pinsamt men sant insugsbälgen...
Trots att jag kontrollerat denna typ 6 gånger hade ja missat en lite lite spricka.
En provisorisk lösning med hjälp av en helrulle el-tejp fick lösa problemet så länge...

Hej o hå va de laddade nu big_smile Har skruvat ner till 0,5bar nu... det borde vara lagon, åtminstonde till bälgen är ersatt med ett rör. hur mycket laddtryck klarar eltejp? :twisted:


Tack till alla som hjälpt till o klura åt mig. ni ska veta att ja skäms nu roll
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

silvertejp klarar 0.7 :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

worre wrote:silvertejp klarar 0.7 :wink:


det är testat då jag sköt pluggen på min :)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hmm... det höll inte så länge.... men ja kommer igen, nästa gång med rör istället för latexbälg...

vilken jävla idiot konstruktion, kunde inte dumtyskarna listat ut att E30:isarna skulle gå som överladat 15 år senare :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

du är nog inte den första som fått problem med standardgummit iaf ;)

de går ju sönder fastän man kör sug och resulterar i att bilen går kasst :)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu sitter där rör istället... funkar prima nu!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu går det perfekt, bränsle trycket ligger på ca 3,8 bar vid tomgång...

Nu till den svåra frågan, hur mycket vågar man ladda..
Ha kört med 0,5bar i ladd nu men det är tråkigt...

Rent teoretiskt vad tror ni att ja vågar ladda... Jag körde ju 0,8 tidigare innan ja blåste packningen men den gick nog troligtvis för att den suttit på bilen i 20K mil...


Edit:

340cc spridare
99 oktan V-power
+0,3mm Elring packning
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

utan bredbandare skulle inte jag våga ladda mer än 0,5...
sen är ju tändningen alldeles för hög också....
Ladda 0,9 o d håller säkert länge, men börjar du dra på motorvägen =högt cylindertryck under lång tid, så åker packningen....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply