Bonje wrote:Du måste ha "vakum" slangen till dumpen inkopplad!!
Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd. Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck. Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...
Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegateninnan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet!
Om du vill plugga orginaldumpen kan du sätta en slang till dumpen från innan gasspjället (typ en anslutning direkt på turbon), då får du aldrig något vakuum som suger upp dumpen. Och gör nu som bonje säger och koppla in dumpen, du kör sönder din turbo väldigt fort då du övervarvar den.
Har nu införskaffat mig ett dump lock (Tack M.G-T5 (Mats) ) Grymt bra jobbat!... Passformen var Perfekt. :clap:
Glad ihågen skruvade ja bort orginaldumpen o satte dit locket... Skruvade ner typ 5 varv på wg:n.
Startar och varmkör, Drar sedan ut o testar... laddar på lite på 3:an... 0,35bar.. inte så upphetsande....ställer sen upp wg:n 1,5 varv ingen skillnad....
Blir förbannad och spänner upp fanskapet så mycket det går. ut igen... 0.35-0.4bar... WTF! Nu vid fullgas o ca 4500rpmoch uppåt uppstår ett väsande/skrapande/lite vrålande ljud som ja alldrig hört innan, ja tycker mig höra att det kommer från vänstersidan av motorummet.... Kan dumpen läcka/vara felinställd...
Dumpen är ju det enda ja ändrat på sen ja bytte toppackningen? ja tror det väsande ludet kommer i från den...
Felet var pinsamt men sant insugsbälgen...
Trots att jag kontrollerat denna typ 6 gånger hade ja missat en lite lite spricka.
En provisorisk lösning med hjälp av en helrulle el-tejp fick lösa problemet så länge...
Hej o hå va de laddade nu big_smile Har skruvat ner till 0,5bar nu... det borde vara lagon, åtminstonde till bälgen är ersatt med ett rör. hur mycket laddtryck klarar eltejp?
Tack till alla som hjälpt till o klura åt mig. ni ska veta att ja skäms nu roll
Nu går det perfekt, bränsle trycket ligger på ca 3,8 bar vid tomgång...
Nu till den svåra frågan, hur mycket vågar man ladda..
Ha kört med 0,5bar i ladd nu men det är tråkigt...
Rent teoretiskt vad tror ni att ja vågar ladda... Jag körde ju 0,8 tidigare innan ja blåste packningen men den gick nog troligtvis för att den suttit på bilen i 20K mil...
utan bredbandare skulle inte jag våga ladda mer än 0,5...
sen är ju tändningen alldeles för hög också....
Ladda 0,9 o d håller säkert länge, men börjar du dra på motorvägen =högt cylindertryck under lång tid, så åker packningen....