BMW M535i Turbo e28

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

BMW M535i Turbo e28

Post by erikkihl »

Har hållt på och byggt ett tag, men tänkte att jag kan ju i alla fall slänga ut en projekt tråd!

Motor:

Helrenoverad 3.5l block med vev och svänghjul från 528, planad och o-ringad
Svarvade kolvar med ventil urtag
Portad och planad topp, med urtagna förbränningsrum, mirafräst, PPF´s hårdare ventil fjädrar, Z55 turbo kam, ställbart kamdrev
12.9 insex bult till ramlager och topp

Egen tillverkat grenrör och insug
Holset HX55 turbo med 60mm wastegate
PPF´s 50mm dump
PPF´s 600*300*100mm intercooler
4 puckad sinter med hårdare tryckplatta

Nira i3+ med MSD 6a och Blaster 2 spole
990cc spridare
Dubbla 984 pumpar som suger från en catchtank som matas av orginal pump



Ska försöka och få upp lite bilder så fort så möjligt :)
Last edited by erikkihl on 11 Oct 2006, 19:21, edited 3 times in total.
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Här kommer några gamla bilder, ska försöka fixa några nya någon dag

Image
Image
Image[/img]
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Lånade ut bilen till brorsan igår, skulle jag aldrig gjort :? Här är resultatet:
Image

plus en dikes körning med 2 skrotade fälgar och en kass drivaxel..... :( Livet är härligt ibland :cry:
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Re: BMW M535i Turbo e28

Post by camata »

Najs med mer M535:or!
Synd på brorsan, men han fick väl en liten avhyvling? =)
Lagom med pulver i den maskinen iaf?
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Jo då blev att allt några väl valda ord :twisted: Men ändå tur i oturen att det sprack när det inte gick så fort, hade varit värre om det varit i 200km/h.... :?

Nja e väl sådär, krångla vid mappningen sist... Bränsle trycket sjönk så spridarna bottna vid 1.5bar och bromsarna sa även upp sig, så det blev lite väl spännande att köra utan bromsar. Kör på 1.3bar nu, men ska sätta på M5 bromsar och fixa bränsle trycket, så ska d väl gå att ladda lite till 8)
User avatar
E28
Posts: 62
Joined: 22 Mar 2006, 22:34
Location: Karlskrona/Nynäshamn

Post by E28 »

Ser väldans tjusigt ut! :roll:

Skulle nästan kunna tro att du har snott mina gamla fälgar... :lol:
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Skulle nästan kunna tro att du har snott mina gamla fälgar...

Jasså?! 8) Det där är mina besiktnings fälgar, så vet man att man alltid har en omgång med fräscha däck att sätta på :lol: Va i alla fall inte dom fälgarna som blev skrot, var ett par vanliga 5 ekrade 17" :wink:
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Ja idag så svetsade man ihop kåpan igen å bytte drivaxel. Passade även på att koppla in launch controlen 8) Sen åkte man ut å skulle göra en sväng, gjorde en omkörning å hör ett PANG :(
Åkte upp till garaget och rev av ventilkåpan, jo men självklart så var det 2 knäckta vipparmar på 6:an :cry:

Image

Image

Men men, bara att bita ihop och ringa å beställa nya i morgon :evil:
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

OFFTOPIC!

Men på tal om knäckta vipparmar! Min kompis köpte splitternya BMW-Orginal vippor (dock till m20) och när han skulle justera in ventilspelet efter att ha monterat dom så sprack en vippa på samma ställe som dina gått av, när han spände bulten till excentern! Detta som sagt med nya orginal-vippor! :shock: Undra hur vanligt förekommande det är?
Mvh Martin Söderlind
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
User avatar
bmwturbo
Posts: 69
Joined: 29 Apr 2006, 19:35

Post by bmwturbo »

erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
føller med dig, jeg lige gjort det samme ved min. hvor om/d tager din ?
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
User avatar
bmwturbo
Posts: 69
Joined: 29 Apr 2006, 19:35

Post by bmwturbo »

erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?


Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande :o Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
User avatar
bmwturbo
Posts: 69
Joined: 29 Apr 2006, 19:35

Post by bmwturbo »

erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?


Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande :o Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500 :cry:
User avatar
bmwturbo
Posts: 69
Joined: 29 Apr 2006, 19:35

Post by bmwturbo »

erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?


Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande :o Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500 :cry: Men min er fikset igen :D :D
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:
bmwturbo wrote:
erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig :? E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då. :roll:
hvor om/d tager din ?


Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? :? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?


Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande :o Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500 :cry: Men min er fikset igen :D :D


Skönt att din är fixad igen då! Skulle förhoppningsvis få delar på måndag eller tisdag så min ska snart gå igen! :twisted: Ska ta och lyfta av toppen i morgon tänkte jag.
Post Reply