BMW M535i Turbo e28
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW M535i Turbo e28
Har hållt på och byggt ett tag, men tänkte att jag kan ju i alla fall slänga ut en projekt tråd!
Motor:
Helrenoverad 3.5l block med vev och svänghjul från 528, planad och o-ringad
Svarvade kolvar med ventil urtag
Portad och planad topp, med urtagna förbränningsrum, mirafräst, PPF´s hårdare ventil fjädrar, Z55 turbo kam, ställbart kamdrev
12.9 insex bult till ramlager och topp
Egen tillverkat grenrör och insug
Holset HX55 turbo med 60mm wastegate
PPF´s 50mm dump
PPF´s 600*300*100mm intercooler
4 puckad sinter med hårdare tryckplatta
Nira i3+ med MSD 6a och Blaster 2 spole
990cc spridare
Dubbla 984 pumpar som suger från en catchtank som matas av orginal pump
Ska försöka och få upp lite bilder så fort så möjligt
Motor:
Helrenoverad 3.5l block med vev och svänghjul från 528, planad och o-ringad
Svarvade kolvar med ventil urtag
Portad och planad topp, med urtagna förbränningsrum, mirafräst, PPF´s hårdare ventil fjädrar, Z55 turbo kam, ställbart kamdrev
12.9 insex bult till ramlager och topp
Egen tillverkat grenrör och insug
Holset HX55 turbo med 60mm wastegate
PPF´s 50mm dump
PPF´s 600*300*100mm intercooler
4 puckad sinter med hårdare tryckplatta
Nira i3+ med MSD 6a och Blaster 2 spole
990cc spridare
Dubbla 984 pumpar som suger från en catchtank som matas av orginal pump
Ska försöka och få upp lite bilder så fort så möjligt
Last edited by erikkihl on 11 Oct 2006, 19:21, edited 3 times in total.
Re: BMW M535i Turbo e28
Najs med mer M535:or!
Synd på brorsan, men han fick väl en liten avhyvling? =)
Lagom med pulver i den maskinen iaf?
Synd på brorsan, men han fick väl en liten avhyvling? =)
Lagom med pulver i den maskinen iaf?
Jo då blev att allt några väl valda ord Men ändå tur i oturen att det sprack när det inte gick så fort, hade varit värre om det varit i 200km/h....
Nja e väl sådär, krångla vid mappningen sist... Bränsle trycket sjönk så spridarna bottna vid 1.5bar och bromsarna sa även upp sig, så det blev lite väl spännande att köra utan bromsar. Kör på 1.3bar nu, men ska sätta på M5 bromsar och fixa bränsle trycket, så ska d väl gå att ladda lite till
Nja e väl sådär, krångla vid mappningen sist... Bränsle trycket sjönk så spridarna bottna vid 1.5bar och bromsarna sa även upp sig, så det blev lite väl spännande att köra utan bromsar. Kör på 1.3bar nu, men ska sätta på M5 bromsar och fixa bränsle trycket, så ska d väl gå att ladda lite till
Ja idag så svetsade man ihop kåpan igen å bytte drivaxel. Passade även på att koppla in launch controlen Sen åkte man ut å skulle göra en sväng, gjorde en omkörning å hör ett PANG
Åkte upp till garaget och rev av ventilkåpan, jo men självklart så var det 2 knäckta vipparmar på 6:an
Men men, bara att bita ihop och ringa å beställa nya i morgon
Åkte upp till garaget och rev av ventilkåpan, jo men självklart så var det 2 knäckta vipparmar på 6:an
Men men, bara att bita ihop och ringa å beställa nya i morgon
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
OFFTOPIC!
Men på tal om knäckta vipparmar! Min kompis köpte splitternya BMW-Orginal vippor (dock till m20) och när han skulle justera in ventilspelet efter att ha monterat dom så sprack en vippa på samma ställe som dina gått av, när han spände bulten till excentern! Detta som sagt med nya orginal-vippor! Undra hur vanligt förekommande det är?
Men på tal om knäckta vipparmar! Min kompis köpte splitternya BMW-Orginal vippor (dock till m20) och när han skulle justera in ventilspelet efter att ha monterat dom så sprack en vippa på samma ställe som dina gått av, när han spände bulten till excentern! Detta som sagt med nya orginal-vippor! Undra hur vanligt förekommande det är?
Mvh Martin Söderlind
føller med dig, jeg lige gjort det samme ved min. hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
hvor mange rpm tager din motor ?erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
bmwturbo wrote:hvor mange rpm tager din motor ?erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor mange rpm tager din motor ?erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500 Men min er fikset igenerikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor mange rpm tager din motor ?erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
bmwturbo wrote:Det gik galt for mig da jeg ramte rpm begrænseren ved 7500 Men min er fikset igenerikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor mange rpm tager din motor ?erikkihl wrote:bmwturbo wrote:hvor om/d tager din ?erikkihl wrote:Det är ju där dom brukar gå av, i alla fall för mig E ju inte första gången... Gick den sönder när han låste excentern eller när han ställde ventilspelet? Måste ju nästan varit något material fel i den vippan, för det blir ju aldrig någon belastning då.
Tror inte riktigt jag förstår vad du menade, kan du förklara dig lite annorlunda? Menar du att om det varit material fel i mina vippor?
Jaha "om/d" är bara en förkortningn för omdreininger, blir lite trött efter en hel dags skruvande Varvar bara 7000 och när den gick av kanske jag varva 4500-5000. Hur mycket har du kört med då?
Skönt att din är fixad igen då! Skulle förhoppningsvis få delar på måndag eller tisdag så min ska snart gå igen! Ska ta och lyfta av toppen i morgon tänkte jag.