Borrade, slitsade vs. släta skivor för inspirerad gatkörning
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
För ett antal år sedan träffade vi Per på PEAN Sweden och vi stod där som små fjortisar och ställde frågor om vilka feta bromsar man skulle köpa...
Slitsat, borrat, lösa hubbar och bells.
Svindyra belägg osv.
Han sa kort och gott att en riktig originalskiva med riktiga belägg är en svårslagen kombination.
Både ekonomiskt och slitagemässigt.
Jag har väl hört att dom här "Carbotech HBX-YZZ *feta som fan* nå´t" är kostnadsmässigt bra belägg för E30 åkande.
Har aldrig försökt mig på dom själv, men som vanligt så behöver saker och ting inte vara så mycket "Rocket Science" för att vara grymt bra.

Slitsat, borrat, lösa hubbar och bells.
Svindyra belägg osv.
Han sa kort och gott att en riktig originalskiva med riktiga belägg är en svårslagen kombination.
Både ekonomiskt och slitagemässigt.
Jag har väl hört att dom här "Carbotech HBX-YZZ *feta som fan* nå´t" är kostnadsmässigt bra belägg för E30 åkande.
Har aldrig försökt mig på dom själv, men som vanligt så behöver saker och ting inte vara så mycket "Rocket Science" för att vara grymt bra.

Grr!
0706-419608
0706-419608
-
EBC Greenstuff på E36a och banåka är inget vidare. Bättre att köra orginal.
Annars har jag bara provat Ferodo RS23, DS2500 och Carbotech XP8 och XP10. DS2500 tog slut på en dag
Angående SAAB beläggen (som bara gäller E30 icke M3).
SAAB beläggen är väl inte större? Har för mig jag köpte och de var precis lika bara tunnare
Köper du på de på Biltema är hela vitsen förlorar, de är mycket sämre än orginal. Det är och nån jäkla speciell variant på dem som skall vara lite bättre än orginal till E30.
Annars har jag bara provat Ferodo RS23, DS2500 och Carbotech XP8 och XP10. DS2500 tog slut på en dag

Angående SAAB beläggen (som bara gäller E30 icke M3).
SAAB beläggen är väl inte större? Har för mig jag köpte och de var precis lika bara tunnare

Köper du på de på Biltema är hela vitsen förlorar, de är mycket sämre än orginal. Det är och nån jäkla speciell variant på dem som skall vara lite bättre än orginal till E30.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
Häftigt att det passar med 9000 belägg, isf borde ferrodo beläggen med passa, kostar ca 3-400 på bl.a. bildelslagret i Vänersborg, brorsan hade bara såna belägg i en 9000 med 330hk i och det vart ruskia bra bromsar i den, som stod pall för mycket bankörning utan några problem.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Vill också slå ett slag för att hålla bromsskivorna original,
Dock kan man kosta på sig lite riktig bromsvätska Motul rbf600 kostar 150 kr litern och klarar lite mera värme och ett par riktiga belägg gärna carbotech som många säger.
Sen är bromskylning en riktigt bra sak, slangar från fronten till centrumet på skivan gör att bromsarna pallar väldigt mkt mera stryk innan dem ger upp pga överhettning/fading.
Finns väldigt många trådar om detta på rejsa.nu om du vill läsa lite där.
Dock kan man kosta på sig lite riktig bromsvätska Motul rbf600 kostar 150 kr litern och klarar lite mera värme och ett par riktiga belägg gärna carbotech som många säger.
Sen är bromskylning en riktigt bra sak, slangar från fronten till centrumet på skivan gör att bromsarna pallar väldigt mkt mera stryk innan dem ger upp pga överhettning/fading.
Finns väldigt många trådar om detta på rejsa.nu om du vill läsa lite där.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
http://www.peansweden.se/Silverboy wrote:hvem selger Carbotech? Så mye skryt disse får så får man vel prøve ett sett med det først
Tänkte slå ett slag för orginalbromsar på E30.
Dessa funkar alldeles utmärkt om man fixar till dom lite.
Följande setup har jag på min banbil. Denna bromsuppsättning
har rullat en dryg säsong nu på bmwsc träffar utan minsta problem
trots 25min pass på knutan i 27 gradig värme & hyfsat tempo runt 1.12 tider.
Bromsetup.
Biltemaskivor fram & bak
Bromsbelägg fram Carbotech XP10
Bromsbelägg bak ATE
Bromsvätska AP Lookheed (brukar lufta ur systemet mellan träffarna)
Stålomspunna slangar
Mässningsbussningar i oken
Kylning till frambromsarna
Borttaget bromsservo
Dessa funkar alldeles utmärkt om man fixar till dom lite.
Följande setup har jag på min banbil. Denna bromsuppsättning
har rullat en dryg säsong nu på bmwsc träffar utan minsta problem
trots 25min pass på knutan i 27 gradig värme & hyfsat tempo runt 1.12 tider.
Bromsetup.
Biltemaskivor fram & bak
Bromsbelägg fram Carbotech XP10
Bromsbelägg bak ATE
Bromsvätska AP Lookheed (brukar lufta ur systemet mellan träffarna)
Stålomspunna slangar
Mässningsbussningar i oken
Kylning till frambromsarna
Borttaget bromsservo
Michael Bäck
BMW 318is 4.4csl -90 Banleksak
BMW 323im 2,8 -84 BMWCUP
BMW 323im 2,8 -84 BMWCUP
mässingsbussningarna gör att oket känns mindre sladdrigtOlof.B wrote:Vad är vitsen med mässingsbussningar och hur mycket gör kylning..?
Jag har kört utan extra kylning under den här såsongen men har inte märkt att det skulle behövas. Är det främst för att spara på skivor och belägg. För jag har inte haft några problem med fade sen jag bytte till carbotech.

Sen så hindrar det att beläggen slits snett.
Kylningen sparar mycket belägg.
Samson fick ut 3 ggr längre livslängd på sina carbotech med kylning
Michael Bäck
BMW 323im 2,8 -84 BMWCUP
BMW 323im 2,8 -84 BMWCUP
Tror nog att kylning och vad det är för Bromsok spelar stor roll ? Bara det håller sig i arbetstemp och man har bra ok som har ett bra tryck på beläggen så borde det väll bromsa rejält vare sig man har green stuff red stuff o tjo fadderittan.
Eller ? Mvh Richard
Eller ? Mvh Richard
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Det skiljer ganska mycket mellan belägg. Ett original-belägg i rätt tempertur "nyper" helt enkelt inte lika bra i skivan som ett race-belägg med rätt temp.Loordan wrote:Tror nog att kylning och vad det är för Bromsok spelar stor roll ? Bara det håller sig i arbetstemp och man har bra ok som har ett bra tryck på beläggen så borde det väll bromsa rejält vare sig man har green stuff red stuff o tjo fadderittan.
Eller ? Mvh Richard
Jag körde med original e30 bromsar förra året och körde först originalbelägg och dom kunde jag trycka hur hårt som helst på bromsen utan att dom låste förutom i dom långsammaste inbromsningarna vid någon kurva på mantorp men när jag bytte till nya EBC redstuff belägg så låste man bromsarna nästan för lätt även i högre hastighet.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;