Borrade, slitsade vs. släta skivor för inspirerad gatkörning
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Borrade, slitsade vs. släta skivor för inspirerad gatkörning
Ska fixa lite bättre bromsar än orginal men får olika råd av olika människor hurvida man bör ha borrade, slitsade eller vanliga släta (orginal) skivor. Förstår att det beror på hur bilen ska brukas, vilken typ av belägg man väljer och ett gäng fler faktorer..
Bilen i fråga är en e36:a 325 men ungefär dubbel orginaleffekt. e46 330 skivor + ok fram. Än så länge orginal bak men ska bytas det med. Ingen bankörning men mycket inspirerad gatkörning, bilen ska gå som bruksbil sommartid.
Så hur resonerar ni och varför? För och nackdelar?
Bilen i fråga är en e36:a 325 men ungefär dubbel orginaleffekt. e46 330 skivor + ok fram. Än så länge orginal bak men ska bytas det med. Ingen bankörning men mycket inspirerad gatkörning, bilen ska gå som bruksbil sommartid.
Så hur resonerar ni och varför? För och nackdelar?
Anders, 073-2520253
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
De du skall åka isf är gropborrat samt slitzat.. gropborrat minskar risken mycket från att de spricker.. ska väl inte säga att de inte alls spricker.. men absolut inte alls lika stor risk.
De hade jag personligt åkt på.. Även fast de bara e på gata.. o jag vet hur de även kan bli på vanlig "gatåka"
Samt att är det så att du nån gång får för dig att åka bana för skoj.. så funkar bromsarna även där.
De hade jag personligt åkt på.. Även fast de bara e på gata.. o jag vet hur de även kan bli på vanlig "gatåka"
Samt att är det så att du nån gång får för dig att åka bana för skoj.. så funkar bromsarna även där.

Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
Kör släta skivor på gata finns det ingen mening med vare sig slitsning eller borrning. På bana funkar det ochså fint med släta så länge du inte kör galet hårt eller länge.
Borrningarna spricker för eller senare och slitsning brukar käka belägg som fan.
Borrningarna spricker för eller senare och slitsning brukar käka belägg som fan.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Då känns det med andra ord som jag klarar mig långt med orginalskivor i kombination med lite vassare belägg än orginal. Kommer inte bli tal om plåga varv efter var på en bana med den här bilen, vill bara att bromsarna ska klara av lite mer även de.
Har blivit tipsad om Carbotech XP8 i kombination med orginalskivor. Är det någon som har erfarenhet av dessa belägg eller har goda erfarenheter av något annat?
Har blivit tipsad om Carbotech XP8 i kombination med orginalskivor. Är det någon som har erfarenhet av dessa belägg eller har goda erfarenheter av något annat?
Anders, 073-2520253
vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?
vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs från börjanBmw*Alex wrote:vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?
vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.

Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Xp8 kanske är lite mer för bankörning då dom är ganska vassa. Men Xp6 funkar nog bättre för dig annars finns ju EBC greenstuff eller ferodo DS2500 som ochså funkar fint på gatan.cats wrote:Då känns det med andra ord som jag klarar mig långt med orginalskivor i kombination med lite vassare belägg än orginal. Kommer inte bli tal om plåga varv efter var på en bana med den här bilen, vill bara att bromsarna ska klara av lite mer även de.
Har blivit tipsad om Carbotech XP8 i kombination med orginalskivor. Är det någon som har erfarenhet av dessa belägg eller har goda erfarenheter av något annat?
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
är saab 9000belägg ( den äldre )Bmw*Alex wrote:vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?
vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
och man skall klara sig rätt bra på org saker. När man väl lär sig bromstekniken.
Har kört med Biltemas skivor i typ 5 år på diverse banträffar och har aldrig haft några problem med dom. Finns dom i BMW cup som också kör med biltemaskivor utan några problem.bullen! wrote:originalskivor, bra belägg och bra vätska kommer man väldigt långt på. vänner som kasat många många många varv på mantorp, knutstorp mm med det och det fejdar inget alls.
/M|cke F@.gner
Krillian wrote:är saab 9000belägg ( den äldre )Bmw*Alex wrote:vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?
vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
och man skall klara sig rätt bra på org saker. När man väl lär sig bromstekniken.
det är ju ett bra plus om beläggen är större , sedan kostar dom typ ingenting på biltema heller.
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bästa till förhållande vad de kostar är visst Saabs egna orginal belägg.Micke wrote:Biltemabelägg skulle jag iaf undvika, har varit med om att dom har glaserats på en kraftig inbromsning bara. Beläggen är betydligt viktigare än skivorna.Bmw*Alex wrote: det är ju ett bra plus om beläggen är större , sedan kostar dom typ ingenting på biltema heller.
xp8 bettar som faaan när dom är riktigt varma.sliter ganska mycket på skivorna.
enda bra med greenstuff är att dom dammar mindre än original belägg original belägg bettar lika bra och är billigare.
ferodo ds 2500 bettar nästan lika med xp8 men håller inte äns hälften så långt som xp8.
Dessa belägg har jag testat på diverse olika banor på min e36:a
enda bra med greenstuff är att dom dammar mindre än original belägg original belägg bettar lika bra och är billigare.
ferodo ds 2500 bettar nästan lika med xp8 men håller inte äns hälften så långt som xp8.
Dessa belägg har jag testat på diverse olika banor på min e36:a
Micke wrote:Har kört med Biltemas skivor i typ 5 år på diverse banträffar och har aldrig haft några problem med dom. Finns dom i BMW cup som också kör med biltemaskivor utan några problem.bullen! wrote:originalskivor, bra belägg och bra vätska kommer man väldigt långt på. vänner som kasat många många många varv på mantorp, knutstorp mm med det och det fejdar inget alls.
jag kör själv alltid biltema om de har till den bilen jag söker till för tillfället. kanonskivor.