Borrade, slitsade vs. släta skivor för inspirerad gatkörning

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

cats

Borrade, slitsade vs. släta skivor för inspirerad gatkörning

Post by cats »

Ska fixa lite bättre bromsar än orginal men får olika råd av olika människor hurvida man bör ha borrade, slitsade eller vanliga släta (orginal) skivor. Förstår att det beror på hur bilen ska brukas, vilken typ av belägg man väljer och ett gäng fler faktorer..

Bilen i fråga är en e36:a 325 men ungefär dubbel orginaleffekt. e46 330 skivor + ok fram. Än så länge orginal bak men ska bytas det med. Ingen bankörning men mycket inspirerad gatkörning, bilen ska gå som bruksbil sommartid.

Så hur resonerar ni och varför? För och nackdelar?
Anders, 073-2520253
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Borrat är skit tycker jag, sprickorna bara väntar på att komma.
/Per
a.k.a. Jevlar
Grefven

Post by Grefven »

ska det vara längst livslängd så är det släta som gäller. borrat är för de som inte bryr sig om man behöver byta skivor oftare.
Roobin

Post by Roobin »

De du skall åka isf är gropborrat samt slitzat.. gropborrat minskar risken mycket från att de spricker.. ska väl inte säga att de inte alls spricker.. men absolut inte alls lika stor risk.

De hade jag personligt åkt på.. Även fast de bara e på gata.. o jag vet hur de även kan bli på vanlig "gatåka"

Samt att är det så att du nån gång får för dig att åka bana för skoj.. så funkar bromsarna även där. :)
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
markus

Post by markus »

Kör släta skivor på gata finns det ingen mening med vare sig slitsning eller borrning. På bana funkar det ochså fint med släta så länge du inte kör galet hårt eller länge.

Borrningarna spricker för eller senare och slitsning brukar käka belägg som fan.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cats

Post by cats »

Då känns det med andra ord som jag klarar mig långt med orginalskivor i kombination med lite vassare belägg än orginal. Kommer inte bli tal om plåga varv efter var på en bana med den här bilen, vill bara att bromsarna ska klara av lite mer även de.

Har blivit tipsad om Carbotech XP8 i kombination med orginalskivor. Är det någon som har erfarenhet av dessa belägg eller har goda erfarenheter av något annat?
Anders, 073-2520253
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?

vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
markus

Post by markus »

Bmw*Alex wrote:vad hade du tänkt att avända bilen till , gata eller bana ?

vet att några som provat saab 9000 eller om det var 900 belägg, men det är mycket större yta på belägget, men dom får plats på original oken till e30.
Läs från början :wink:
Markus Jonsson

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
markus

Post by markus »

cats wrote:Då känns det med andra ord som jag klarar mig långt med orginalskivor i kombination med lite vassare belägg än orginal. Kommer inte bli tal om plåga varv efter var på en bana med den här bilen, vill bara att bromsarna ska klara av lite mer även de.

Har blivit tipsad om Carbotech XP8 i kombination med orginalskivor. Är det någon som har erfarenhet av dessa belägg eller har goda erfarenheter av något annat?
Xp8 kanske är lite mer för bankörning då dom är ganska vassa. Men Xp6 funkar nog bättre för dig annars finns ju EBC greenstuff eller ferodo DS2500 som ochså funkar fint på gatan.
Markus Jonsson

Grefven

Post by Grefven »

originalskivor, bra belägg och bra vätska kommer man väldigt långt på. vänner som kasat många många många varv på mantorp, knutstorp mm med det och det fejdar inget alls.
Krillian

Post by Krillian »

är saab 9000belägg ( den äldre )

och man skall klara sig rätt bra på org saker. När man väl lär sig bromstekniken.
Micke

Post by Micke »

bullen! wrote:originalskivor, bra belägg och bra vätska kommer man väldigt långt på. vänner som kasat många många många varv på mantorp, knutstorp mm med det och det fejdar inget alls.
Har kört med Biltemas skivor i typ 5 år på diverse banträffar och har aldrig haft några problem med dom. Finns dom i BMW cup som också kör med biltemaskivor utan några problem.
/M|cke F@.gner
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Krillian wrote:

är saab 9000belägg ( den äldre )

och man skall klara sig rätt bra på org saker. När man väl lär sig bromstekniken.

det är ju ett bra plus om beläggen är större , sedan kostar dom typ ingenting på biltema heller.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Micke

Post by Micke »

Bmw*Alex wrote: det är ju ett bra plus om beläggen är större , sedan kostar dom typ ingenting på biltema heller.
Biltemabelägg skulle jag iaf undvika, har varit med om att dom har glaserats på en kraftig inbromsning bara. Beläggen är betydligt viktigare än skivorna.
/M|cke F@.gner
Krillian

Post by Krillian »

Micke wrote:
Bmw*Alex wrote: det är ju ett bra plus om beläggen är större , sedan kostar dom typ ingenting på biltema heller.
Biltemabelägg skulle jag iaf undvika, har varit med om att dom har glaserats på en kraftig inbromsning bara. Beläggen är betydligt viktigare än skivorna.
Det bästa till förhållande vad de kostar är visst Saabs egna orginal belägg.
Tox

Post by Tox »

xp8 bettar som faaan när dom är riktigt varma.sliter ganska mycket på skivorna.
enda bra med greenstuff är att dom dammar mindre än original belägg original belägg bettar lika bra och är billigare.
ferodo ds 2500 bettar nästan lika med xp8 men håller inte äns hälften så långt som xp8.

Dessa belägg har jag testat på diverse olika banor på min e36:a
Grefven

Post by Grefven »

Micke wrote:
bullen! wrote:originalskivor, bra belägg och bra vätska kommer man väldigt långt på. vänner som kasat många många många varv på mantorp, knutstorp mm med det och det fejdar inget alls.
Har kört med Biltemas skivor i typ 5 år på diverse banträffar och har aldrig haft några problem med dom. Finns dom i BMW cup som också kör med biltemaskivor utan några problem.

jag kör själv alltid biltema om de har till den bilen jag söker till för tillfället. kanonskivor.
Post Reply