Tanken har slagit mig, wigginskoppling men sånt kostar väll flis?, får bli i vinter kanske.M3JONAS wrote:Kan du inte sätta en wigginskoppling efter 90 gradaren ut från turbon? Ser väääldigt krångligt ut att ta bort röret som det är nuFoX wrote:
Som det synns på bilderna så är det epa att montera bort tryckröretfrån turbon. Dev. montera bort antingen kylaren eller kompressorkåpan på turbon. Det positiva med det är ju att det är jävligt svårt för slangen att skjuta.
FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Bild från min provtryckning

Tyckte jag va jätte smart när jag såg så fina slang klämmer som man kan dra från 2 håll.
Dässvärrre blir dom typ ovala och läcker när man drar dom. Nu mera har jag tunna fina slangklämmer i rf som gör jobbet.
PPF 60mm wg, kommer 48 mm rör från kolektorn, 60mm rör från wg som åter ledes i dp. Tanken va först att jag skulle svetsa skiten stumt.

Men det sluta med att jag köpte en liten stump med flex rör. Nu kan den röra sig lite

Svetsa på lite mätnipplar, sen fick grenröret lite coting på sig. Fin fin pensel målning.

Sen lindas allt med avgasbandage. Vilket jävla häst jobb,
tog en halv dag innan jag vart nöjd.

Tyckte jag va jätte smart när jag såg så fina slang klämmer som man kan dra från 2 håll.
Dässvärrre blir dom typ ovala och läcker när man drar dom. Nu mera har jag tunna fina slangklämmer i rf som gör jobbet.
PPF 60mm wg, kommer 48 mm rör från kolektorn, 60mm rör från wg som åter ledes i dp. Tanken va först att jag skulle svetsa skiten stumt.

Men det sluta med att jag köpte en liten stump med flex rör. Nu kan den röra sig lite

Svetsa på lite mätnipplar, sen fick grenröret lite coting på sig. Fin fin pensel målning.

Sen lindas allt med avgasbandage. Vilket jävla häst jobb,
tog en halv dag innan jag vart nöjd.

Ja smala fina är absolut de bästa säkert många som åker omkring med mkt läkage tack vare klammer som typ du testade med.FoX wrote:Bild från min provtryckning
Har varit riktigt dålig på att uppdatera men, ska kompensera det med många bilder.
Anledningen till att det har varit dött är att jag har dels varit lat samtidigt som jag har slitigt arslet av mig för att bygga ut ett entrosol. (En våning i en verkstaden) Va så jävla trött på att ha alla grejer ligga och skräpa på golvet pgr. för dåligt med lagrings utryme.
På nya entrosollet får man upp massa skrot. Har fått upp 5m hylla som är 40 djup och 170cm hög.
En annan anledning till att jag byggde ut(upp?) var at jag kan få plats med lite mer verkstads maskiner.

Har inhandlat en fin fin Torshälla svarv + bandsåg. Det ända jag nu saknar för att kalla mig komplett är en riktigt bra kap.

Varva fort som satan!
Mer bilder på verkstaden kommer senare
Anledningen till att det har varit dött är att jag har dels varit lat samtidigt som jag har slitigt arslet av mig för att bygga ut ett entrosol. (En våning i en verkstaden) Va så jävla trött på att ha alla grejer ligga och skräpa på golvet pgr. för dåligt med lagrings utryme.
På nya entrosollet får man upp massa skrot. Har fått upp 5m hylla som är 40 djup och 170cm hög.
En annan anledning till att jag byggde ut(upp?) var at jag kan få plats med lite mer verkstads maskiner.

Har inhandlat en fin fin Torshälla svarv + bandsåg. Det ända jag nu saknar för att kalla mig komplett är en riktigt bra kap.

Varva fort som satan!
Mer bilder på verkstaden kommer senare
Det har hänt en del och man är som vanligt lite dålig på att uppdatera.
Tänkte börja med att kryssa av den gammla "att göra listan"
◊ Inredning
– Baksäte
- Baksidor
- passagerarstol anpassa
- Bakruta
- Hållare för mätare + inkoppling
- Byta ratt
◊ Styrväxel
- 4Hjuls inställning
- Slang till servopump
◊ Avgas system
- Down pipe
- ljuddämpare
- Waste gate
- Upphängning
- Linda med Avgasbandage
◊ Tryckrör
- tillverka från turbo till IC
◊ Spjäll
- Svetsa flänsen
- Vakum Dump,WG, ladd mätare, btr, spjäll, broms servo, map burk
- Gasvajer
- Luft temp /map sensor
◊ Bränslesystem
- Tank montering, samt tank rör
- ”Bränslebrygga”
- Bränsle ledning
- Fuel rail ◊ Broms servo
- Göra adapter till bromsvätskebehållaren
◊ Kardan
- Beställa från svea kardan, uppgraderings kardan
◊ Kylare
- montera, tillverka nya fästen
- svetsa på nya böjar så kylarslangarna passar
- Tillverka Expansionskärl
◊ Front
- Huv montering
- Frontplåt
- Spoiler fram
◊ Sprut
- Ny kabeldragning
- Mappning
Har även dragit klart strömen till bränsle pumparna.
Tänkte börja med att kryssa av den gammla "att göra listan"
◊ Inredning
– Baksäte
- Baksidor
- passagerarstol anpassa
- Bakruta
- Hållare för mätare + inkoppling
- Byta ratt
◊ Styrväxel
- 4Hjuls inställning
- Slang till servopump
◊ Avgas system
- Down pipe
- ljuddämpare
- Waste gate
- Upphängning
- Linda med Avgasbandage
◊ Tryckrör
- tillverka från turbo till IC
◊ Spjäll
- Svetsa flänsen
- Vakum Dump,WG, ladd mätare, btr, spjäll, broms servo, map burk
- Gasvajer
- Luft temp /map sensor
◊ Bränslesystem
- Tank montering, samt tank rör
- ”Bränslebrygga”
- Bränsle ledning
- Fuel rail ◊ Broms servo
- Göra adapter till bromsvätskebehållaren
◊ Kardan
- Beställa från svea kardan, uppgraderings kardan
◊ Kylare
- montera, tillverka nya fästen
- svetsa på nya böjar så kylarslangarna passar
- Tillverka Expansionskärl
◊ Front
- Huv montering
- Frontplåt
- Spoiler fram
◊ Sprut
- Ny kabeldragning
- Mappning
Har även dragit klart strömen till bränsle pumparna.
Verkstan är nu ny rustand och förbättrad.
Nybyggda Entrosollet

Bandsåg

Travers - så jävla less på att dra upp bilen med manuell vinch

Bränsle system
Jag lessna totalt på detta an skit kopplingar, jag har slang press på jobbet så jag handla på mig hydroscands motsvarighet till "pro gold"
Trots jätte rabatt på Hydroscand (åf-rabatt) så kostar det skjortan
Slangen är alltså veckad nylon slang och den tål 260grader, tål etanol, åldras aldrig och släpper inte igenom någon lukt.
Matrial

Svetsa mig en ny catch tank i rf

på Plats

1st 044 från tank till catch tank

2st 044 från cath tank till motorn

Sitter under bilen så det ska bli tyst inne. För att dom ska bli tysta så sitter dom på små gumi kuddar

Själva hållaren är hydroscands hållare för hydralrör med tillhörande svets platta. Jag har laggt ner hela ideén med att ha en platta med alla pumpar osv.
Bränsle ledningar

Bränsle centralen - Under bilen

Bra riktigt med ström till pumparna + förberätt relä om man vill ha en till bränsle pump.

Fule railen va det lite modifierning för att den skulle passa

Blev ett antal av dessa plåt bitar innan jag fick det som jag ville.

Växel spak + Kardan
Fin förlängd +förstärkt 328 kardan

Mellan lagringen förstärkt med sikaflex (Gummi)

Förstärkt + förlängd växel länkage
Med nya bussningar och z3 3.0 spak

På plats

Avgsystem
Färdigsvetsat

Monterat

Lindat och monterat

Fin bild på min olje retur

Härmat Bonje med snabb avtappnings anrodning för vatten

Rullade ut bilen när jag byggde Entrosollet, typ 3,5 år sen den rulla in i verkstaden.

Nybyggda Entrosollet

Bandsåg

Travers - så jävla less på att dra upp bilen med manuell vinch

Bränsle system
Jag lessna totalt på detta an skit kopplingar, jag har slang press på jobbet så jag handla på mig hydroscands motsvarighet till "pro gold"
Trots jätte rabatt på Hydroscand (åf-rabatt) så kostar det skjortan
Slangen är alltså veckad nylon slang och den tål 260grader, tål etanol, åldras aldrig och släpper inte igenom någon lukt.
Matrial

Svetsa mig en ny catch tank i rf

på Plats

1st 044 från tank till catch tank

2st 044 från cath tank till motorn

Sitter under bilen så det ska bli tyst inne. För att dom ska bli tysta så sitter dom på små gumi kuddar

Själva hållaren är hydroscands hållare för hydralrör med tillhörande svets platta. Jag har laggt ner hela ideén med att ha en platta med alla pumpar osv.
Bränsle ledningar

Bränsle centralen - Under bilen

Bra riktigt med ström till pumparna + förberätt relä om man vill ha en till bränsle pump.

Fule railen va det lite modifierning för att den skulle passa

Blev ett antal av dessa plåt bitar innan jag fick det som jag ville.

Växel spak + Kardan
Fin förlängd +förstärkt 328 kardan

Mellan lagringen förstärkt med sikaflex (Gummi)

Förstärkt + förlängd växel länkage
Med nya bussningar och z3 3.0 spak

På plats

Avgsystem
Färdigsvetsat

Monterat

Lindat och monterat

Fin bild på min olje retur

Härmat Bonje med snabb avtappnings anrodning för vatten

Rullade ut bilen när jag byggde Entrosollet, typ 3,5 år sen den rulla in i verkstaden.

Pumpar åt rätt Håll!
Sådär... nu har jag vänt pumparna, jävla pissigt att man inte kolla upp det tidigare.
Bild bevis

Sen har jag börjat med att fixa med mindre bromsservo, det passar med orginal broms servo.
Det va jävligt trångt så det va lika bra att fixa på en gång, till framtida projekt.

Broms servot närmast är från en gammal Golf 1:a orginal i bakgrunden.
För att det skulle passa så fick jag svetsa på lite mer gänga + lägga i en distans mot huvudcylindern.
Större bromsar (Brembo 4kolvs) kräver förmodligen mer olja(?) än vad orginal gör. Så på rekomendation från Bonje inhanlades en huvudcylinder från e32(?) 750

Från v. E30 orginal mot e32 750
Bild bevis

Sen har jag börjat med att fixa med mindre bromsservo, det passar med orginal broms servo.
Det va jävligt trångt så det va lika bra att fixa på en gång, till framtida projekt.

Broms servot närmast är från en gammal Golf 1:a orginal i bakgrunden.
För att det skulle passa så fick jag svetsa på lite mer gänga + lägga i en distans mot huvudcylindern.
Större bromsar (Brembo 4kolvs) kräver förmodligen mer olja(?) än vad orginal gör. Så på rekomendation från Bonje inhanlades en huvudcylinder från e32(?) 750

Från v. E30 orginal mot e32 750
Jävla fin bil! Du är noga!
Smart med vattenkranen, så ska jag fanimig göra så slipper man bränna fingrarna av sig och slabba ner hela verkstan med glykol!
Hur fick du på AN koppling på 044 pumpens sugdel? Brukar ju bara va en slangnippel?
Smart med vattenkranen, så ska jag fanimig göra så slipper man bränna fingrarna av sig och slabba ner hela verkstan med glykol!
Hur fick du på AN koppling på 044 pumpens sugdel? Brukar ju bara va en slangnippel?
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
044 är M18x1,5 gänga in, annars är det ingen 044. Vi har dessa kopplingar och många andra också.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6