Lambda mätare på orginalsond?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
såg att jag formulerade min fråga dumt...
menade vilket AFR man vill ha. trodde att man alltid ville ha 14,7:1 i AFR då det är den optimala blandningen ?
(14,7kilo luft på 1kilo bränsle = AFR 1:14,7 ???)
man ger väl motorn mer bränsle vid högre laddtryck för att behålla det blandningsförhållandet ?
om det är så borde väl avgaserna ha samma syrehalt vare sig man har turbo eller inte ?
mvh ///Rilli
menade vilket AFR man vill ha. trodde att man alltid ville ha 14,7:1 i AFR då det är den optimala blandningen ?
(14,7kilo luft på 1kilo bränsle = AFR 1:14,7 ???)
man ger väl motorn mer bränsle vid högre laddtryck för att behålla det blandningsförhållandet ?
om det är så borde väl avgaserna ha samma syrehalt vare sig man har turbo eller inte ?
mvh ///Rilli
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
hej, så här ligger det till, de med att en vanlig smalbands lambda inte skulle fungera på en turbo motor stämmer inte, de sitter precis samma lambda på en turbo motor som på en sugmotor, känns som om de kan vara dax att läsa på lite... så du kan använda en vanlig lambdamätare på din vanliga smalbandslambda,
fördelen med en bredbandslambda gentemot en smalbandslambda är att bredbandslambdan mäter mer exakt hur fett eller hur snålt din motor går och går därför väldigt bra att mappa med.
medans en smalbands endast kan tala om att den ligger på snålt, normalt, eller fett men inte på vilken nivå.
och den optimala bränsle blandingen är 14 delar luft och 1 del bränsle, men de är alltid bra att köra mindre luft/ mer bränsle dvs lite fetare blandning för som de är sagt innan att inte få upp avgastemp för högt, lättare få spikningar m.m. hoppas detta sätter lite mera klarhet i saken.
fördelen med en bredbandslambda gentemot en smalbandslambda är att bredbandslambdan mäter mer exakt hur fett eller hur snålt din motor går och går därför väldigt bra att mappa med.
medans en smalbands endast kan tala om att den ligger på snålt, normalt, eller fett men inte på vilken nivå.
och den optimala bränsle blandingen är 14 delar luft och 1 del bränsle, men de är alltid bra att köra mindre luft/ mer bränsle dvs lite fetare blandning för som de är sagt innan att inte få upp avgastemp för högt, lättare få spikningar m.m. hoppas detta sätter lite mera klarhet i saken.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
egnesund> jopps precis så jag alltid fått för mig att det är , därför man blev lite fundersam.
Mvh Adde.
Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
som jag skrev innan så en bredbandslambda mäter exakta värden medans en smalbandsmäter i snål, normal och fet, men den kan mäta vilka värden som en kommer men vet ej ifall det är 14,7:1 eller ifall det är 12,5:1 AFR utan tar dessa värden endast som snål eller fet, har du en riktigt utrustning som går att koppla till ex just bmw så kan du gå in och titta på ärvärden på lambda sensorerna och se just detta, sen är det skillnad på eftermarknads bilar.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Aros Auto AB
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta