Lambda mätare på orginalsond?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag tetsa min smalbandslambda(multimeter på kabeln å sen gick efter listan) mot en bb mätare, å den stämmde nästan exakt,
va det bara en slump då eller??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vad testade du för AFR?

Den stämmer mellan 13.5-16 AFR
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

ändras AFR i förhållande till laddtryck ?
alltså vid 0,5 bar finns det ett exakt AFR ? eller är det alltid olika ?

mvh /// Rilli
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

AFR är alltid olika beroende på vilken mängd bränsle du ger den. Det är så man mappar, samt mot avgastemp och knack.

AFR= Air/Fuel ratio.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

såg att jag formulerade min fråga dumt...

menade vilket AFR man vill ha. trodde att man alltid ville ha 14,7:1 i AFR då det är den optimala blandningen ?

(14,7kilo luft på 1kilo bränsle = AFR 1:14,7 ???)

man ger väl motorn mer bränsle vid högre laddtryck för att behålla det blandningsförhållandet ?

om det är så borde väl avgaserna ha samma syrehalt vare sig man har turbo eller inte ?

mvh ///Rilli
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej 14.7 ska man ha på oladdat område.

Motorn ger oftast mest effekt på 12.5 , men man måste oftast köra fetare för att motverka hög avgastemp/spikningar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

yes ! då känns det som allt vart glasklart !! tack så mycket =)

OT: inge firande ikväll andreas ?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nix det är lugnt.
Inget att fira att man blir gammal:)
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

hej, så här ligger det till, de med att en vanlig smalbands lambda inte skulle fungera på en turbo motor stämmer inte, de sitter precis samma lambda på en turbo motor som på en sugmotor, känns som om de kan vara dax att läsa på lite... så du kan använda en vanlig lambdamätare på din vanliga smalbandslambda,
fördelen med en bredbandslambda gentemot en smalbandslambda är att bredbandslambdan mäter mer exakt hur fett eller hur snålt din motor går och går därför väldigt bra att mappa med.
medans en smalbands endast kan tala om att den ligger på snålt, normalt, eller fett men inte på vilken nivå.
och den optimala bränsle blandingen är 14 delar luft och 1 del bränsle, men de är alltid bra att köra mindre luft/ mer bränsle dvs lite fetare blandning för som de är sagt innan att inte få upp avgastemp för högt, lättare få spikningar m.m. hoppas detta sätter lite mera klarhet i saken.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

egnesund> jopps precis så jag alltid fått för mig att det är , därför man blev lite fundersam.

Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

egnesund:

som bmwandreas redan har förklarat så mäter en smalbandslambda bara ner till ca AFR 13,5:1 hur skulle den fungera på en ännu fetare blandning
dvs 12.5:1??? som är optimalt för överladdade motorer.

ps på en OEM turbo bil andvänds inte lambdan vid övertryck

mvh /// Rilli
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

12,5:1 gäller inte bara överladdade motorer.... :wink:
3430cc sugis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Som sagt, smalbandslambda körs inte open loop på fullgas på en OEM turbobil.

Det är bredbandslamba som gäller om man ska köra turbo.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

som jag skrev innan så en bredbandslambda mäter exakta värden medans en smalbandsmäter i snål, normal och fet, men den kan mäta vilka värden som en kommer men vet ej ifall det är 14,7:1 eller ifall det är 12,5:1 AFR utan tar dessa värden endast som snål eller fet, har du en riktigt utrustning som går att koppla till ex just bmw så kan du gå in och titta på ärvärden på lambda sensorerna och se just detta, sen är det skillnad på eftermarknads bilar.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är ju exakt det jag försökt förklara :lol:
Post Reply