Besiktade min 525 -95 idag och HC-Halten på tomgången var då 200 och MAX får vara 100.
Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på?
Hc halten har väll med hur mycket olja som förbränns att göra?
Kan det vara så att ventiltätningar börjar bli dåliga?
Vad kan det bero på att HC värdet är för högt på tomgång?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- Jonas_Linder
- Posts: 2121
- Joined: 29 Dec 2006, 16:44
- Location: Umeå
Mattias Sandgren wrote:Det kan vara att förbränningen hamnat lite långt från lambda 1.0 också, HC går upp då (både magert och för fett), det kan vara att lambda-sonden är trött.
Jag besiktade min 320 -89 med VEMS idag, CO på 0.8 (4.5). Vad hade du?
Hade du högt CO har den gått fett.. lågt CO = magert.
Okej, lambda värdet låg på 1,02 och co halten var 0,2 så allt förutom HC halten stämde bra.
Har bytt olja och filter idag. Tankade även 16Liter bensin samt 5L E75, så jag hoppas att det går bättre på besiktningen imorn=)
Nar det bara ar HC som sticker ivag (inom rimliga granser), brukar det racka med en riktig service + lite "finsoppa" (98 )...
Se till att bilen ar riktigt varm & go vid efterkontrollen bara.
Nolla adapteringen kan ocksa vara en fin grej att gora.
Dvs, luftfilter, olja & stift.
Att kora i lite E85 ar fusk
Kommer nog att bli prima.
Mvh
Klang
Se till att bilen ar riktigt varm & go vid efterkontrollen bara.
Nolla adapteringen kan ocksa vara en fin grej att gora.
Dvs, luftfilter, olja & stift.
Att kora i lite E85 ar fusk
Kommer nog att bli prima.
Mvh
Klang
Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.
men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Hansa wrote:Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.
men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
Ja i Borlänge är det så, var ute och piskade min M5a rejält så oljan var nära 100 grader, sedan fick jag står och vänta i 30min innan jag fick värdena mätta, var måttligt nervös då, men dom var bra. I Falun är det bättre, där mäter som värdena först av allt.