Vad kan det bero på att HC värdet är för högt på tomgång?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Vad kan det bero på att HC värdet är för högt på tomgång?

Post by Jonas_Linder »

Besiktade min 525 -95 idag och HC-Halten på tomgången var då 200 och MAX får vara 100.


Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Hc halten har väll med hur mycket olja som förbränns att göra?
Kan det vara så att ventiltätningar börjar bli dåliga?
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det kan vara att förbränningen hamnat lite långt från lambda 1.0 också, HC går upp då (både magert och för fett), det kan vara att lambda-sonden är trött.

Jag besiktade min 320 -89 med VEMS idag, CO på 0.8 (4.5). Vad hade du?
Hade du högt CO har den gått fett.. lågt CO = magert.
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Mattias Sandgren wrote:Det kan vara att förbränningen hamnat lite långt från lambda 1.0 också, HC går upp då (både magert och för fett), det kan vara att lambda-sonden är trött.

Jag besiktade min 320 -89 med VEMS idag, CO på 0.8 (4.5). Vad hade du?
Hade du högt CO har den gått fett.. lågt CO = magert.


Okej, lambda värdet låg på 1,02 och co halten var 0,2 så allt förutom HC halten stämde bra.

Har bytt olja och filter idag. Tankade även 16Liter bensin samt 5L E75, så jag hoppas att det går bättre på besiktningen imorn=)
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Nar det bara ar HC som sticker ivag (inom rimliga granser), brukar det racka med en riktig service + lite "finsoppa" (98 )...
Se till att bilen ar riktigt varm & go vid efterkontrollen bara.
Nolla adapteringen kan ocksa vara en fin grej att gora.



Dvs, luftfilter, olja & stift. :)

Att kora i lite E85 ar fusk :D

Kommer nog att bli prima.


Mvh
Klang
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

trött katalysator orskar detta,
100 är ju godkänt, volvo 940 har 400 som bra värde om man mäter före katten, från 200 bör du kunna spöa bilen för att få upp temperatur och tända katten ordentligt...
0735750400
PrylBalle
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2009, 10:07
Location: Sölvesborg

Post by PrylBalle »

Jag hade lite över 300 i HC på min 325a (original). Besmannen sa till mig att dra den ordentligt på motorvägen ett varv och komma tillbaka. Efter det hade jag 7 i HC :) Det måste ju varit katalysatorn som var boven?
Emil B ~ E30 325iM
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.

men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

Hansa wrote:Jag var tvungen att spöa min 525a -94 rätt duktigt jag också innan den gick igenom bes.

men första gången jag besikta den var avgasvärderna åt helvete, bytte olja,filter,luftfilter, då sänkte jag avgasvärderna som saatan, men inte tillräckligt, hitta en slang som stog och drog tjyvluft, lagade detta och åkte in och besiktade igen, då var det på gränsen, så besiktningsgubben pep iväg en vända och mätte sen igen, då gick den igenom! tydligen skulle det vara svårt att få dom här bilarna att bli "arbetstemperaturvarma" Och får du stå och vänta ett litet tag innan besiktningen så hinner allt svalna!


Ja i Borlänge är det så, var ute och piskade min M5a rejält så oljan var nära 100 grader, sedan fick jag står och vänta i 30min innan jag fick värdena mätta, var måttligt nervös då, men dom var bra. I Falun är det bättre, där mäter som värdena först av allt.
lixon
Posts: 103
Joined: 26 Oct 2006, 11:46
Location: Eskilstuna

Post by lixon »

Sist ja besikta så stod ja säkert 40min innan utanför bes och motorn + katten hann svalna blev bra värden ändå. :wink:
325i-89 e30 Touring
Post Reply