MLS eller svarva kolvar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

MLS eller svarva kolvar?

Post by flp »

Blir att bygga turbo i vinter (M20B25). Det står nu mellan att svarva kolvar och oringa eller mls packning

Mls packning och arp bultar:
+Man slipper ju en herrejessus massa jobb.
-lite dyrare

Fyll gjärna på med + och -. Vad är hållbarast?
Hur mycket måste jag kompsänka? (ska köra med vems och 380cc spridare)
kommer ladda ca 1bar i sommar iaf. blir nog att ladda mer nästa vinter.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

svetsa topp, 3mm mls+arp...
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.
Lagesson
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Smålandsstenar

Post by Lagesson »

Mattias Sandgren wrote:Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.


Kör du med den elrings packningen från mekonomen eller vet du någon som kör med den???
har du något nr på den packningen?
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.
Lagesson
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Smålandsstenar

Post by Lagesson »

Mattias Sandgren wrote:Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.


Är det någon större skillnad på MLS packningen och elring packningen?

Förutom priset då för den bör ju va billigare eller?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Elring är samma sak som BMW orginal. Fungerar mycket bra såvida det inte spikar. Använd E85 och större spridare:)
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

johankihl wrote:Elring är samma sak som BMW orginal.


Orginal funkar säkert lika bra som Elring, men jag tror inte det är samma.
Orginal packningen ser mycket sunkigare ut tycker jag :?
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

skärkantsp.

Post by Nicke Blom »

Jag tycker du ska satsa på en 2mm+ skärkantspackning då kan du köra orginalbultar .

Det kan nog PPF fixa skulle jag tro?
Mvh Nicke Blom
Post Reply