hjälp! m20b25 turbo!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pampas
Posts: 127
Joined: 09 Dec 2005, 02:31
Location: åland, mariehamn

hjälp! m20b25 turbo!

Post by pampas »

hej jag behöver lite hjälp! jag undrar hur mycket hästar jag kan få ur en orginal m20b25 motor med turbo och att den ska hålla ihop! skulle villa spräcka 300hp sträket men vad måste jag bytta för delar för att få den att hålla? :?
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

De-komp,o-ringet/mls,sprut,tenning,sveise topp.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Byt stakar till m20/b20 och ladda tills du kommer över 300 sträcket..glöm inte att kompensera med soppa..

Inte det optimala men billigt och stabilt, 415 hk vid 1,3 bar fick jag i min motor. Styrde sprutet med megasquirt och fast (lite backad) tändning.

268 hk på hjulen i en annan m20/b25 med likadan uppsättning, fast med mindre turbo som resulterade med bra respons men la av vid 5000rpm. Det spann vildt vi 100km/h när man gasade fullt i treans vxl. :)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

o hur rolig va motorn under tiden den inte hadde laddtryck?

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Det skulle vara billigt och enkelt ...eller? Med tanke på att "orginal motor" näms ovan..???

På den som hade 268hk kunde man knappt känna lag, turbon kom med det samma, full ladd redan vid 1800-2000rpm (1,2 bar), men som sagt så slutade det också vid 5000prm.

Den andra var värre...under 3000rpm va den död...:)
Obs: Ingen av motorerna var o-ringade!
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Vad får man för komp med m20b20 stakar i en m20b25?
/mvh jonas
pampas
Posts: 127
Joined: 09 Dec 2005, 02:31
Location: åland, mariehamn

Post by pampas »

okej! men min har fult laddtryck vid 4000rpm men vill sänka det till 3000rpm! och var kan man in skaffa sig en o-ringad topp då? och var svettsar dom toppar?
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

du ska oringa blocket... ppf gör det åt dig.. svetsar toppen gör ppf också..

mvh ///Rilli
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
pampas
Posts: 127
Joined: 09 Dec 2005, 02:31
Location: åland, mariehamn

Post by pampas »

tack ska ni ha allihopa!
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.


Overkill är det aldrig på en 325 topp.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ticco wrote:
peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.


Overkill är det aldrig på en 325 topp.


Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

peppe wrote:
Ticco wrote:
peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.


Overkill är det aldrig på en 325 topp.


Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..


beror på vem som svetsar... :wink:
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

BmW[RsR] wrote:Vad får man för komp med m20b20 stakar i en m20b25?
/mvh jonas


Clearance volume på 80,95cc gir 6,13:1 i komp :roll:

Never reduce a turbo engine to a low compression slug!

Corky Bell


Stian
E30 M3
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

brun wrote:
peppe wrote:
Ticco wrote:
peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.


Overkill är det aldrig på en 325 topp.


Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..


beror på vem som svetsar... :wink:


Tror inte du är med på vad jag riktigt pratar om....
pampas
Posts: 127
Joined: 09 Dec 2005, 02:31
Location: åland, mariehamn

Post by pampas »

om man svettsar och o-ringar toppen och kompsänker, hur mycket vågar man ha i laddtryck? helst så att det ska hålla för att använda bilen hela sommaren!
pampas
Posts: 127
Joined: 09 Dec 2005, 02:31
Location: åland, mariehamn

Post by pampas »

är det nån som vet hur mycket det skulle kosta att o-ringa och svettsa toppen?
Post Reply