BMW E30 | 325 TURBO - 11.00sek / 208km/t

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Haha, rock n roll :)

Jag ska göra mitt yttersta hers slir majestät.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Uppstart #27 gick som väntat.

Efter en långvårdning av boxen, byte av alla spridar drivsteg ( förra gången byttes alla tändsteg ) så skulle vi testa igen.

Mattias var utan bil så jag körde rally upp till honom och hämtade honom i metropolen Sävar.

Väl på platts mätte vi upp härvan och gjorde lite akrobatik för att försäkra oss om att det inte fanns något "fel" där, som ville retas med oss.

Testade klicka lite spridare och diverse övningar sedan var det dags.

På med tändningen, hmm. Jag varför går inte soppa pumpen undrar jag då. Mattias klämmer ur sig en no idea.

Testade lite men vi saknade varvtalsignal också, tydligen så delar kretsen alá soppa pump något med resten av funktionerna. Och nu har den kretsen behagat att ta självmord.

Verkar som att ett fel i början ställt till det i alla hörn och kanter ( dåligt lödda tändsteg ).

Själva motorstyrningen VEMS är det inget fel på, men VEMS kan aldrig bli bättre än den som löder boxen, kopplar kablarna, och donar på. Känns skönt att ha mätt upp härvan igen, då kan vi konstatera att dom som kopplat kablar och donat inte är boven i dramat. Det hela bottnar säkert i tändstegen från början?

Med facit i hand och bortsett från min dåvarande student ekonomi så skulle jag nog ha valt att investera i ett annat sprut.

Detta är 2:a sommaren bilen står i garaget, 14 mil har den skrapat ihop på två år. Och då är säkerligen 4 mil bogsering, 4 mil på 4 eller 5 burkar.

Om vi nu inte lyckas repa boxen ( IGEN ) eller Mattias lyckas som dom andra gångerna han har lagat fel efter andra. Så åker nog motor ut på annons, för den är det inget fel på. Chassiet också.

P.g.a. att Mattias har ingen möjlighet att löda en ny box på short notice och han har ett annat liv att ta hand om också, och det klandrar jag honom inte för. Samt att jag vill inte låta någon annan löda den, se bara på hur det gick sist.


Mvh? Peppe.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Det har bra med otur med Vemset.
Angående det med avsakanden av varvtalsignal och bensinpumpen så brände jag min krets också vid uppstart. Enl Jörgen som fixade min box beror det på dålig jord och är inte så ovanligt fel. Han löste det genom att klippa bort den kretsen helt. Fick sedan flytta utgången för bensinpumpen till annan ledig utgång.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Mattias berättade för mig att det var vanligt att den kunde flyga.

Men varför måste jag då fråga mig?

Batteriet har bra jord. Motorn har bra jord, går en extra jord från motor till jordpunkt inne i bilen där VEMS jordar.

Och det har funkat förr, skillanden var väll mindre mygg och kanske varmare ut än sist. Boxen har bara varit ur kontakt handsken sedan tebax.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Peppes box har rapplat från dag 1 pga kass lödning av diverse saker som jag fixat. Har det inte varit det ena så är det det andra och det har svårt att se följdfelen som uppstått pga problem i början. En motorbrand hjälpte inte.

Man blir fort less, och det är inte ens min bil.

Jag har inget att tillägga och förstår Peters situation. Själv har jag inte ens en bil som rullar, så jag har inte ågren över nåt utom bortkastad tid.

Jag ska se om boxen går att reparera, men helst ser jag att den som sålt boxen till honom ägnar en sekund åt att lösa problemet.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Mangla dit ett ms med enkelspole o sät tillbaka fördelaren på toppen
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

peppe wrote:Mattias berättade för mig att det var vanligt att den kunde flyga.

Men varför måste jag då fråga mig?

Batteriet har bra jord. Motorn har bra jord, går en extra jord från motor till jordpunkt inne i bilen där VEMS jordar.

Och det har funkat förr, skillanden var väll mindre mygg och kanske varmare ut än sist. Boxen har bara varit ur kontakt handsken sedan tebax.
Till de flesta eftermarknadsspruten rekommenderas det att man jordar boxen direkt i motorblocket. När jag gör installationer brukar jag se till att jorda boxen i blocket. Dra en extra tunn jordkabel till torpeden för att vara extra säker. Man ska alltid se till att jorda tändspolar på en egen jordpunkt och långt ifrån boxens jord, likaså tändsteg. Detta är en safe åtgärd som gör att det aldrig strular med jordning som för övrigt är det absolut vanligaste problemet när ett eftermarknadssystem strular.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Boxen har ju direkt jord med motorn som jag skriver. Tror inte problemet ligger i jordarna då denna installation har funkat på allt för många bilar med likadan kabelhärva.

Har ju funkat till och från iaf, jag har inga svar. Får väll återkomma då kretsen är bytt.
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...

har ju tänkt köra med det i min skjuta...

tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det beror på vem som fixxar ditt VEMS, vem som löder det och på dig själv.

Själva VEMS är väll ingen dålig deal, men jag kan inte påstå att det verkar driftsäkert heller, med tanke på hur det rapplat för mig.

Vet inte vad jag ska svara på din fråga faktiskt.
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Erki87 wrote:det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...

har ju tänkt köra med det i min skjuta...

tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?

mvh Eric


det beror väl hur mycke pengar man vill lägga ner.
jag skulle hellre välja nåt annat en vems för det verkar
vara mycke strul per krona.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

tobbe tlrecond wrote:
Erki87 wrote:det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...

har ju tänkt köra med det i min skjuta...

tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?

mvh Eric


det beror väl hur mycke pengar man vill lägga ner.
jag skulle hellre välja nåt annat en vems för det verkar
vara mycke strul per krona.
inte riktigt sant. peppe är extrem mitt funkar som tåget och med tanke på hur många bilar som nu rullar här med vems. så är det inte mkt rakel.. men men peppe är dok ett extrem fall.. :roll:
tror det sköljer in för mkt salt vatten från båten när du är ute och våldar :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

worre jag kör ju inte VEMS i båten, kan väll inte stänka ända till garaget? Jag får försöka komma upp nästa helg, denna helgen gick ju åt att dricka i sig massa ÖL.

Är så sliten nu, men nu bär det ialla fall av till 25:års kalas och en upprepning av gårdagens sysslor.

Vill ni ha mycket tid över till att dricka pilsner kan ni ju sattsa på VEMS ;)
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Hur går det? ;)
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Tja, ett drivsteg som driver spridarutgångarna är rostat. Det var väl ingen överraskning direkt, det har ju strulat med spridarutgångarna från dag 1.
Jag ska meka på lite, och byta ut alla fyra drivstegen (varje driver två spridarsteg).
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

Mattias Sandgren wrote:Tja, ett drivsteg som driver spridarutgångarna är rostat. Det var väl ingen överraskning direkt, det har ju strulat med spridarutgångarna från dag 1.
Jag ska meka på lite, och byta ut alla fyra drivstegen (varje driver två spridarsteg).
så det har inte blivit att snyta någonting idag?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

flp wrote:så det har inte blivit att snyta någonting idag?
Nej.
Post Reply