BMW E30 | 325 TURBO - 11.00sek / 208km/t
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 | 325 TURBO - 11.00sek / 208km/t
Hejsan!
Peter heter jag, kallas Peppe av nära och kära. På min fritid spenderar jag min tid med mina vänner eller min bättre hälft.
Ja, då menar jag den fria tiden från garaget och bilbyggandet. Pysslar som mest nu med en E30 323i -84 med M20B25 motor. Till vardags jobbar jag som grävmaskinist, ny anställd och nyss tagit studenten
FILM
http://media.savarturbo.se/mats/peppemapp.avi
Mats.A från www.savarturbo.se som filmat
En film från 2005 då vi höll på med första inkörningen samt lite mappning på 0.5kg ladd.
Vi fick bilen att skotta på rätt bra men tappade gnista vid högre varv med misständningar som följd.
Problemet visade sig vara att EDIS spolen behövde så lång uppladdnings tid för att ge stark gnista så att VEMS inte han med att ladda den fullt innan det var dags för ny gnista.
Firmwaren ska updateras i VEMS som jag har förstått och problemet skall dock vara som bort blåst.
Om man ska skylla problemet på VEMS eller på en FORD pryl som aldrig borde suttit under huven är upp till er.
BILEN: BMW E30 323i - 84
# FK 60/40 väghållningskitt
# Thor bussningar i bakvagnen
# Orginal bussningar på länkarmarna
# Justerings brickor för camber
# 3½" avgasystem med sidepipe
# 2" wastegate utblås igenom framskärmen
# Rallystolar med 4-punkts bälten
# Halvbur
# Batteri flyttat till skuffen
# Duktigt rostlagad, men finns fortfarande kvar lite jobb
# Orginal 325 växelåda med short shift och mördar vxl-spak
# "Lilla" diffen
# PPF Sinter
# Sachs 618 tryckplatta
MOTORN: M20B25 -
# Toppdeckat
# O-RINGAT
# Honat
# VIKTADE STAKAR
# SVARVADE & VIKTADE 8.8:1 KOLVAR
# Ventilurtag i kolvarna
# Balancerad vevaxel
# NYA PACKNINGAR, LAGER, VATTEN & OLJE PUMP E.T.C
# M20B20 topp utrustad med 325 ventiler, portad av mig
# Urgröpta förbrännings rum
# Svetsade kylkanaler
# Mirade säten
# Nya vippor
# PPF Kamaxel, M20 PPF special 270/280/11mm
# Hårdare ventilfjädrar
# STÄLLBART KAMDREV
# ARP BULT
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med 6st biltema spolar
# HX50 16cm^2 avgashus
# BOSTRÖM TURBO TEKNIK WASTEGATE
# PPF grenrör
# 720CC SPRIDARE, 6-HÅLS
# Bosch 044:a pump
# FUELCELL, CATCHTANK, 10MM inv. SOPPALEDNINGAR
# Kapad lastbils intercooler
Tack till: FARFAR, FARSAN, Ecke, Mattias, Nicke, Brorsan, Bil & Trim, PPF & Sture på Lernia, samt min underbara donna som låter mig spendera många timmar långa i garaget.
2006
Peter heter jag, kallas Peppe av nära och kära. På min fritid spenderar jag min tid med mina vänner eller min bättre hälft.
Ja, då menar jag den fria tiden från garaget och bilbyggandet. Pysslar som mest nu med en E30 323i -84 med M20B25 motor. Till vardags jobbar jag som grävmaskinist, ny anställd och nyss tagit studenten
FILM
http://media.savarturbo.se/mats/peppemapp.avi
Mats.A från www.savarturbo.se som filmat
En film från 2005 då vi höll på med första inkörningen samt lite mappning på 0.5kg ladd.
Vi fick bilen att skotta på rätt bra men tappade gnista vid högre varv med misständningar som följd.
Problemet visade sig vara att EDIS spolen behövde så lång uppladdnings tid för att ge stark gnista så att VEMS inte han med att ladda den fullt innan det var dags för ny gnista.
Firmwaren ska updateras i VEMS som jag har förstått och problemet skall dock vara som bort blåst.
Om man ska skylla problemet på VEMS eller på en FORD pryl som aldrig borde suttit under huven är upp till er.
BILEN: BMW E30 323i - 84
# FK 60/40 väghållningskitt
# Thor bussningar i bakvagnen
# Orginal bussningar på länkarmarna
# Justerings brickor för camber
# 3½" avgasystem med sidepipe
# 2" wastegate utblås igenom framskärmen
# Rallystolar med 4-punkts bälten
# Halvbur
# Batteri flyttat till skuffen
# Duktigt rostlagad, men finns fortfarande kvar lite jobb
# Orginal 325 växelåda med short shift och mördar vxl-spak
# "Lilla" diffen
# PPF Sinter
# Sachs 618 tryckplatta
MOTORN: M20B25 -
# Toppdeckat
# O-RINGAT
# Honat
# VIKTADE STAKAR
# SVARVADE & VIKTADE 8.8:1 KOLVAR
# Ventilurtag i kolvarna
# Balancerad vevaxel
# NYA PACKNINGAR, LAGER, VATTEN & OLJE PUMP E.T.C
# M20B20 topp utrustad med 325 ventiler, portad av mig
# Urgröpta förbrännings rum
# Svetsade kylkanaler
# Mirade säten
# Nya vippor
# PPF Kamaxel, M20 PPF special 270/280/11mm
# Hårdare ventilfjädrar
# STÄLLBART KAMDREV
# ARP BULT
# V.E.M.S V3.2
# Wastefire med 6st biltema spolar
# HX50 16cm^2 avgashus
# BOSTRÖM TURBO TEKNIK WASTEGATE
# PPF grenrör
# 720CC SPRIDARE, 6-HÅLS
# Bosch 044:a pump
# FUELCELL, CATCHTANK, 10MM inv. SOPPALEDNINGAR
# Kapad lastbils intercooler
Tack till: FARFAR, FARSAN, Ecke, Mattias, Nicke, Brorsan, Bil & Trim, PPF & Sture på Lernia, samt min underbara donna som låter mig spendera många timmar långa i garaget.
2006
Last edited by peppe on 10 Sep 2006, 15:44, edited 12 times in total.
Gasa lite på 3:an
FILM TAJM
Mats snörde ihop en rulle från mappar helgen:
http://media.savarturbo.se/mats/peppemapp.avi
Samt att Mattias filmade lite senare på kvällen då det blev mer skut i maskinen:
www.sehlstedt.nu/peppe/TEMP/PEPPE_MAPP/1.MOV
www.sehlstedt.nu/peppe/TEMP/PEPPE_MAPP/2.MOV
salle wrote:sorry.......
men finns det fler bilder på "chief"
Självklart finns det fler bilder på 'Chief' håll till godo:
http://www.sehlstedt.nu/peppe/media/323TIC/73.jpg
http://www.sehlstedt.nu/peppe/media/323TIC/74.jpg
http://www.sehlstedt.nu/peppe/media/323TIC/75.jpg
http://www.sehlstedt.nu/peppe/media/323TIC/76.jpg
"Chief" består av:
1st B20 stake med kolv och bult.
1st Timo stake från B20 ( Pappa hävdar nu i efterhand att han ville spara den, förlåt?)
4st Avgasventiler från 540in.
1st Vevaxeldrev från geardriven.
1st "hundben" från geardriven.
1st kolvbult från Suzuki LT80
1st avgasturbin från en T03:a
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact: