E30 325Turbo /Skärmbreddning bak, Bilder!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Exlusive är utrustningskod, vet dock inte vad den innehåller..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Om du har en exclusive så ska det som du säger ha suttit ett märke i mittkonsollen märkt med ett nummer. Det har inget med motorn att göra, den fanns som 320i och 323i och jag har för mig att det togs in 100st 320i och 25st 323i i Sverige. Om märket har suttit där så borde det synas, ett av mina märken satt som berget...

Sök på autopower, det finns tonvis med info där.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

fulingbusen wrote:Om du har en exclusive så ska det som du säger ha suttit ett märke i mittkonsollen märkt med ett nummer. Det har inget med motorn att göra, den fanns som 320i och 323i och jag har för mig att det togs in 100st 320i och 25st 323i i Sverige. Om märket har suttit där så borde det synas, ett av mina märken satt som berget...

Sök på autopower, det finns tonvis med info där.
okej ska kolla autopower, tack för infon! det var i mitt konsollen märket skall ha suttit på denna.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

visco diff från ix
Image

måste göra något med inredningen!
Image

bilder sen jag flyttade luftmängdmätarn till trycksidan.
Image
Image
Image

igensnöad :lol: har stått sen i somras
Image

efter lite skottning
Image
sen på med batteriboostern och hinner knappt vrida på nyckel så är den i liv :P


va gött det skulle vara o ha ett garage att skruva i, så man kan riva och göra lite mer grundligt.. nu skruvar man på hobby kvällarna max 1gång i veckan på jobbet och bilen skall ju gå att köra därifrån efter en kvällsskruvande :roll:
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Det går trögt när tid och plats är bristvara.
Men men lite uppdates från vintern finns, och mer lär det bli till sommaren hoppas jag:)

Adapterrör inhandlat
Image


Adapterrör monterat+ lite övrig uppfrächning under huven.
Image


Diffkåpan slipad o lackad och ny delringsbussning. har även delring till silentblock, v-låda,motor.
Image


Slipat bort underredsmassa under batterihyllan högerhjulhus och upptäckt tidigare ägarens seriösa lagning :lol:
Image


Kapat ur och svetsat i ny plåt och kittat svetsarna.
Image


klet på :)
Image


Även lagat ett hål i hjulhuset höger bak, rök in som fan när man värmde däck:P
Image
Image
Image


frächat till på åvansidan av batterihyllan
Image
Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

nya silentblock monterade (delring)
och nya lyktor
Image
Image
monterat
Image


Uppgradering på gång!
b25 topp
Image

och b25 botten, oringat, svarvade kolvar och större ventilurtag, svetsad retur.
Image


övrigt så ska gamla turbokittet säljas som nu är bortmonterat från bilen, och nya grejor måste handlas till b25:an.
bilen ska besiktas med gamla motorn men sen ska den ur och nya grejor ska i vid tillfälle! :)
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

ingen viscodiff det där.

lamelldiff ju :D .
The Lower Class
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

RoDe wrote:ingen viscodiff det där.

lamelldiff ju :D .

tänkte jag också visco ? en annan är inte så haj inom ämnet diffar men såg ju lamellerna och tänkte det är nåt som inte stämmer :P
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

aha lammel då :)
som det märks är man inte så hemma på diffar :lol:

Men ska inte ix:arna ha någon annan diff än en lammel eller är jag ute och cyklar?

iallafall så diffar den väldigt bra tycker jag :twisted:
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

uppd.

Gamla turbokittet sålt!
nu sitter m20b25 på motorstativet och redo för parning med resterande delar, b25 toppen är på provtryckning, sen ska den svetsas planas och fräsa säten/ventiler.
ARP-pinnbultar till toppen ska inhandlas och förhoppningsvis z45 och nya vippor.
Adaptergrenrör har jag, turbo och spridare m.m inhandlas senare när motorn är klar, ska ha grejor som kan pumpa för ca 400hk vilket målet med motorn är!:)

övrigt så ska mycket snyggas till och diverse bytas ut.

vipec alt. vems har jag tänkt använda mig av.

Bilder på diverse delar

Blocket står och gömmer sig i hörnet8)
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

jahopp har hänt en del nu, här kommer några kassa mobilbilder!

tillsnyggat tråg
Image

generator o servo fäste
Image

servopump
Image

nya styrsnäckan
Image

tvättad 260 låda som ska få ny packbox,hardy skiva o bussningar till länkaget
Image

diffkåpan med delringsbussning
Image

extra luftning på "vevhusröret"
Image
Image

blocket som väntas på parning med svetsad topp
Image

svetsad retur i blocket
Image

oringat, svarvade kolvar med större ventilurtag
Image

delring:)
Image

övrigt så alla packningar o packboxar nya och i stort sett varenda skruv,
ARP pinnbult till toppen finns, ska inhandla z45, HD vippor och kralligare ventilfjädrar sen ska motorn i stortsett vara klar.

slipat motorrummet och spacklat lite ojämnheter EJ rost! ska slipa spacklet nästa vecka och grunda motorrummet.
Image
kapat ur hål för tryckrören
Image

siktar på att bilen ska vara mappad och klar till sommaren.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Tjena! Ser ju bra ut allting :)

Tänkte på ditt oljerör som du moddat.
Ser det bara ut som det eller lutar det påsvetsade röret neråt?
Det rinner nämligen tillbaka en hel del olja igenom det där röret ifrån toppen till botten. Tänkte så det inte blir överfullt i behållaren direkt ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Kul bygge :) Blir fan lite sugen på att göra iordning mitt motorrum med ny lack osv när jag ser ditt jobb.. men det får bli senare för min del :lol:
mvh
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

kul med kommentarer!

ang vevhusröret jag gjorde det rakt, måste vara fotot som skevar :? men ska kolla o säkerställa.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Lådan tillbaka på bilen med nypackbox,hardyskiva och delringskuddar:)
Image

lack behövs..
Image

Nya framskärmarna fick sig lite invändig behandling
Image

Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

plåtbreddat kanterna bak:)

bild orginal
Image

efter lite svetsning
Image

Lagomt diskret.
Image

Återstår spackling och sedan slipning.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

fint. Vad för skärmkanter använde du? :]
Lust att ta en bild med kofångaren på? :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply