325 TURBO@1,3 bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

325 TURBO@1,3 bar

Post by kallevedlund »

Karosseri:

Höger ramben modifierat, "golvet" bakom höger ljus modifierat för bättr luftflöde till luftfiltret,
frontplåten under ljusen är nerkapad för att rymma interccoler, motorhuven har fått två hål för värmeavledning.


Inredning:

Original M-inredning med mätare för laddtryck och oljetryck.


Motor:

Toppdeckat block
Spec. Topplockspackning från PPF
Svarvade kolvar med nya ringar
Nya lager och packingar i hela motorn
Anslutningar för tryck och retur till turbon svetsade i blocket
Toppen är svetsad och planad av PPF
ARP topplocksbultar
Mirafrästa ventilesäten och bearbetade förbränningsrum
Nya vippor
Enem Z45 280 graders kam
Ställbart kamdrev
Eget pulssplittgrenrör
38mm WG TIAL-kopia
Stolomspunna slangar med AN kopplingar till tryck och retur
3" downpipe och avgas
Polerat originalinsug
Intercooler med måtten 70 x 30 x 10 cm (cellpaket)
PPF 50 mm dumpventil
3" tryckrör
Bosch 984 bränslepump
3 l catchtank
380 cc spridare
PPF justerbar bränsletrycksregulator


Motorstyrning:

Megasquirt & Spark Extra (bränsle och tändning)


Transmision, fjädring och bromsar:

4 puckad sinterlamell med originalplatta (618 tryckis ska inhandlas..)
Original getrag 260 låda med kortade växellägen
Original lamelldiff
Sportfjädrar och dämpare
Slitsade och borrade skivor

Bilen...
Image

Image

Motorrumet sommaren 2005. Inte så snyggt, men det fungerade...
Image

Image

Motorrummet ombyggt, med igenlagda hål, borttagna fästen, modifierat ramben mm...
Image

Nylackat...
Image :evil:
Last edited by kallevedlund on 02 Aug 2006, 18:56, edited 32 times in total.
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ser mycket trevligt ut... 8)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Cremling
Posts: 6
Joined: 28 Nov 2005, 21:35

Post by Cremling »

Ser inte alls dumt ut! :P
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Tackar!
Allt är dockinte riktigt klart än..
Återstår lite mappning och ev större wastegate..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ser trevligt ut, men förminska bilderna till 800x600 eller något..
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Funkar WG;n bra?? :roll:
Image
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

vad fick du ge för BTR?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Amplify wrote:vad fick du ge för BTR?


5-600:- tror ja d var..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

skurt wrote:
Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..


Lycko dig, 1,54 bar är mitt minimum ladd som det är nu!! WG byte på gång för mig med...
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

johankihl wrote:
skurt wrote:
Nicke Nyman wrote:Funkar WG;n bra?? :roll:


rent teoretiskt så funkar den men ja kommer då inte att kunna köra med mindre än ca 1,3 i ladd...
Av denna anledning kommer wastegaten att ersättas med en extern i vinter..


Lycko dig, 1,54 bar är mitt minimum ladd som det är nu!! WG byte på gång för mig med...


Jag har borrrat upp min maximalt och portat för bättre flöde. Sen svarvade jag en ny bricka och monterade...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

feting....

hur var de o mappa med megasquirt.. några problem eller nåt...
User avatar
Kim Frederiksen
Posts: 280
Joined: 21 Nov 2005, 19:41
Location: Malmö

Post by Kim Frederiksen »

vill också veta hur det gick att mappa!! ska också kjöra me MS'n'Spark! :twisted:
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------

Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Inga problem o mappa.
Däremot är det ibland svårt att läsa sig till hur funktionerna fungerar, det är mycket som ändras mellan dom olika verisonerna.. För att lyckas med MSnS så måste man vara lite klurig och inte helt okunnig. Det är mycket specialkopplingar och mycke man får läsa sig till på nätet. Inget man bara kopplar in och sen är det klart...
Mitt råd för er som vill kunna styra både sprut och tändning är att köpa VEMS om ni vill komma billigt undan. Om ni vill satsa lite mer pengar ta då Autronic...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Efter en liten insident med filspån i loppen blev det aktuellt att byta block och kolvar. Detta är nu inköpt, blocket blästrat och inom kort åker blocket på toppdeckning och kolvarna på svarvning. Motorn skall provas med en ny sorts packning alldrig prövad på M20 tidigare (inga frågor om detta, mer info kommer i januari).

Hoppas på lite barmark dom närmsat veckorna så man kan prova bilen lite...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

har nu inhandlat en S2 wastegate och bygger om grenröret för detta, nägon som vet billiga fjädrar till S2 wastegate??
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

skurt wrote:har nu inhandlat en S2 wastegate och bygger om grenröret för detta, nägon som vet billiga fjädrar till S2 wastegate??


www.motornord.se har billiga fjädrar...
Post Reply