vilka kablar behövs för att få igång en m50?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

vilka kablar behövs för att få igång en m50?

Post by daniel.e »

Försöker få igång en m50b20, men vilka kablar behövs från motorkontakten för att få igång den?
Pump och startmotor är jag på de klara med, men va behövs till?
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: vilka kablar behövs för att få igång en m50?

Post by Carlsson »

daniel.e wrote:Försöker få igång en m50b20, men vilka kablar behövs från motorkontakten för att få igång den?
Pump och startmotor är jag på de klara med, men va behövs till?
nr 13 bensinpump
18 start
21 Tändning
sen kan dessa två vara bra men det funkar utan
nr23 oljelampan
nr25 genarator, laddlampan


MVH Daniel
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

Post by daniel.e »

Förstod lite de, kollade på http://www.akgmotorsport.com/usm50swap.html
men vart ska 21an? +12v, jord?
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

daniel.e wrote:Förstod lite de, kollade på http://www.akgmotorsport.com/usm50swap.html
men vart ska 21an? +12v, jord?


21an grön är det tännings ström på från bilens sida, ska ihop med den gröna på motorn!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

Post by daniel.e »

Så grön till plus? Vart tokig på elsystemet så jag klippte bort allt ur bilen :D
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

okej var det klippt och sönderpundat av massa ljud muppar???
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

Post by daniel.e »

Haha, nej de var i skick men de ska bli isbil så ju mindre el de finns desto bättre :D Så nu är allt som går att ta bort utan värre fel borta från bilen
8) bara ratt, pedaler, kupéfläkt kvar. :lol:
Bara stol, bälte och någon form av "bur" kvar att göra
Och btw så fick jag igång den ikväll :D
gunning
Posts: 31
Joined: 13 Sep 2009, 09:03
Location: Strängnäs

Post by gunning »

Är de någon mer el man ska koppla in förutom de som carlsson skrev om man har en m50 i e30?

Har kopplat in den elen å startat verkar fungera fint.

förutom att starten inte går på tändningen?

Bara om man ger direkt ström på startmotorn varför?

Allt fungerade med m20 motorn, borde väl fungera nu oxå har ju inte rört den elen?

I värsta fall får ja väll koppla in en startknapp :P

El är inte min grej, så bli inte arga nu
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

gunning wrote:Är de någon mer el man ska koppla in förutom de som carlsson skrev om man har en m50 i e30?

Har kopplat in den elen å startat verkar fungera fint.

förutom att starten inte går på tändningen?

Bara om man ger direkt ström på startmotorn varför?

Allt fungerade med m20 motorn, borde väl fungera nu oxå har ju inte rört den elen?

I värsta fall får ja väll koppla in en startknapp :P

El är inte min grej, så bli inte arga nu



Är den svart/gula kabeln som är till startmotorn! har man den kopplad ska de fungera, gjorde de senast igår på min vinterbil och allt fungerade kanon direkt :D
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Post by hockne »

Tackar för lån av tråden :P
Jag hade nästan samma fråga men fick mitt svar ;)

Tackar !
gunning
Posts: 31
Joined: 13 Sep 2009, 09:03
Location: Strängnäs

Post by gunning »

ja hade kopplat rätt :)

Bara att de satt ngt gammalt defa larm på bilen som bröt signalen mellan nyckeln och säkringsboxen, klippte den och skarvade förbi larmet, funkar fint nu.

Men såklart har ja ngt annat el fel nu :(

Så fort ja bara nuddar på gasen när bilen är igång så dör motorn?!

Som att den inte skulle få mer soppa å stryper sig själv?
Även om ja håller fullt så verkar de inte bli ngn skillnad, måste va ngn kontakt eller sladd som sitter fel va?

Dem sladdar ja kopplat in är:

nr 13 bensinpump
18 start
21 Tändning
sen kan dessa två vara bra men det funkar utan
nr23 oljelampan
nr25 genarator, laddlampan

Har letat läckage men hitttar inget...
Tycker motorn hackar å går ojämt oxå

Blev massa frågor nu, men ja känner mig helt förvirrad med alla sladdar och kontakter :(

Mvh
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Som alla andra kommer säga så jag säger det först : LMM eller TPS kan du ju börja kolla, kolla även så alla vacumslangar är hela så du inte har haft haft sönder någon vid motorbytet.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
gunning
Posts: 31
Joined: 13 Sep 2009, 09:03
Location: Strängnäs

Post by gunning »

Ok ska kolla de ikv i garaget, hoppas att ja hittar något :S

Kommer med ett svar senare....
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Ingen som har en bild på motorkontakten och vilket stift som hänger ihop med vilket nummer?
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

det står nummer vid varje stift annars kolla på e30.de där finns bilder steg för steg hur man trycker i andra motorer i E30.

här är den översatt med google det är lite mongo översättning men man fattar :wink:
http://translate.google.se/translate?u= ... =&ie=UTF-8
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Okej, det är såpass fint!

Då ska jag nog kunna förstå det när jag ser det.

Detta gäller M50 ---> Volvo men principen är densamma.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

BPM wrote:Okej, det är såpass fint!

Då ska jag nog kunna förstå det när jag ser det.

Detta gäller M50 ---> Volvo men principen är densamma.
kolla faq på tpc där finns en guide till hur man monterar getrag i volvo motorn är inte svårare än några slangar 5kablar och bygga egna motorfästen. kolla min garaget sida där finns lite bilder på motor fästen osv.
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Post Reply