Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vaknade strax efter nio imorse, mådde lite sådär, tänkte skita i att åka till SMF swappet.
Men tänkte bäst att man åker, kanske hittar någe fränt.
Tog en alvedon och mugg med kaffe och åkte över dit.
Var så klart värt att åka dit.
Hittade först en fin 5radig kylare till Sussies Charger -69:a för 500kr
Sedan blev det en PPF 75mm dump och en PPF värmeskydd till avgashuset, knappt använda
Men tänkte bäst att man åker, kanske hittar någe fränt.
Tog en alvedon och mugg med kaffe och åkte över dit.
Var så klart värt att åka dit.
Hittade först en fin 5radig kylare till Sussies Charger -69:a för 500kr
Sedan blev det en PPF 75mm dump och en PPF värmeskydd till avgashuset, knappt använda
Last edited by pro_mille on 02 Nov 2009, 21:52, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gjorde ett par beställningar från Usa inatt.
Blev rätt mycket prylar
Från Cnc-Motorsport:
Mahle disch kolvar -20cc och Eagle 6" H-profilsstakar för 4"slag = 436cubiktum
Coatade vevlager.
ARP 12kants topp pinnbultskit.
ARP flexiplate och kam bultar.
Kort aluvattenpump.
PRW flexiplate.
Nållager till kamdrivning.
Från SummitRacing:
Moroso 7quarts oljetråg med "wintage tray" för 4.125" slag.
Morso högvolyms oljepump.
Trågpackning.
CompCams billet kamdrivning.
Edelbrock alukamkåpa.
ARP tråg pinbultsats.
Aeromotive soppa regulator.
Aeromotive bränslefilterinsats 100micron.
8st TrickFlow 1260cc spridare.
4tums rostfri ljuddämpare 6" utvändigt 30" lång.
plus lite delar till ett par andra bilar.
Blev rätt mycket prylar
Från Cnc-Motorsport:
Mahle disch kolvar -20cc och Eagle 6" H-profilsstakar för 4"slag = 436cubiktum
Coatade vevlager.
ARP 12kants topp pinnbultskit.
ARP flexiplate och kam bultar.
Kort aluvattenpump.
PRW flexiplate.
Nållager till kamdrivning.
Från SummitRacing:
Moroso 7quarts oljetråg med "wintage tray" för 4.125" slag.
Morso högvolyms oljepump.
Trågpackning.
CompCams billet kamdrivning.
Edelbrock alukamkåpa.
ARP tråg pinbultsats.
Aeromotive soppa regulator.
Aeromotive bränslefilterinsats 100micron.
8st TrickFlow 1260cc spridare.
4tums rostfri ljuddämpare 6" utvändigt 30" lång.
plus lite delar till ett par andra bilar.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fick hem min IC idag, såg helt ok ut.
3.5tums anlutningar, cellpaketet är 600x350x115mm, yttermått 780mm
Tejpade dit papp som skydd, lätt att man skadar cellpaketet under provmontering annars.
Tänkte placera ICen mellan ACkondensorn och kylaren, har 80mm mellan dom nu. Så behöver flytta kylaren 35mm bakåt.
3.5tums anlutningar, cellpaketet är 600x350x115mm, yttermått 780mm
Tejpade dit papp som skydd, lätt att man skadar cellpaketet under provmontering annars.
Tänkte placera ICen mellan ACkondensorn och kylaren, har 80mm mellan dom nu. Så behöver flytta kylaren 35mm bakåt.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
(Tänkte placera ICen mellan ACkondensorn och kylaren, har 80mm mellan dom nu. Så behöver flytta kylaren 35mm bakåt.)
tänk på att kondenseringen i kondensorn kan ligga upp emot 50grader och har en hetgas temperatur upp emot 80grader (ut ur kompressorn till kondensorn) så vid ac drift kommer du att få en omödigt hör insugs temp.
mycket fint bygge i övrigt
mvh
tänk på att kondenseringen i kondensorn kan ligga upp emot 50grader och har en hetgas temperatur upp emot 80grader (ut ur kompressorn till kondensorn) så vid ac drift kommer du att få en omödigt hör insugs temp.
mycket fint bygge i övrigt
mvh
namned wrote:(Tänkte placera ICen mellan ACkondensorn och kylaren, har 80mm mellan dom nu. Så behöver flytta kylaren 35mm bakåt.)
tänk på att kondenseringen i kondensorn kan ligga upp emot 50grader och har en hetgas temperatur upp emot 80grader (ut ur kompressorn till kondensorn) så vid ac drift kommer du att få en omödigt hör insugs temp.
mycket fint bygge i övrigt
mvh
Ahaa.. Då vore det kanske bättre att ha kondensorn bakom ICen, får se om det går att fixa.
Helst vill jag ha ICen mellan kondensorn och kylaren, kan då gömma den lätt under en bockad "plåtbalk".
Tanken är att man ska inte se direkt att bilen är överladdad.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Punktade klart avgassystemet idag, ska plockas ner imorrn och tiggas ihop.
Men var bra sugen på att provstarta motorn och kolla om turbon skulle snurra,
Ruppade igång bilen, Tjoa och Fredde kollade om snigeln fick någe fart, ja den snurrar sa Tjoa.
"Nu får du starta, det här måste filmas" sa jag
http://www.youtube.com/watch?v=s5AO0qvE-JY
Ska provköra mer när avgassytemet är helsvetsat, blir ny bättre film sedan.
Men var bra sugen på att provstarta motorn och kolla om turbon skulle snurra,
Ruppade igång bilen, Tjoa och Fredde kollade om snigeln fick någe fart, ja den snurrar sa Tjoa.
"Nu får du starta, det här måste filmas" sa jag
http://www.youtube.com/watch?v=s5AO0qvE-JY
Ska provköra mer när avgassytemet är helsvetsat, blir ny bättre film sedan.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är avgasrören tigsvetsade, tack Tjoa!
Har målat headers med kallgalv, funkar bra som som avagasrörsfärg.
Måste åka och köpa ett par burkar till, tog slut när jag skulle lacka byxröret som går över bakaxeln.
Mekade isär kina HKS wastegate kopian, tyckte att det var lite väl mycket spel mellan styrning och ventil.
25hundringar uppe, 45hundringar i mitten och 35hundringar nere mot ventilen, j_vla kineser..
Desutom är den gjord av någe rostfritt, hålet i huset var 3hundringar större än styrningen utvändigt,
kanske därför dom hade limmat den.
Svarvade till en ny styrning i lagebrons, la en 3-4hundringars passning mot huset och 7hundringar i spel mot ventilen.
Ska slipa in ventilen mot sätet med ventilslippasta.
Kommer bilder imorrn
Har målat headers med kallgalv, funkar bra som som avagasrörsfärg.
Måste åka och köpa ett par burkar till, tog slut när jag skulle lacka byxröret som går över bakaxeln.
Mekade isär kina HKS wastegate kopian, tyckte att det var lite väl mycket spel mellan styrning och ventil.
25hundringar uppe, 45hundringar i mitten och 35hundringar nere mot ventilen, j_vla kineser..
Desutom är den gjord av någe rostfritt, hålet i huset var 3hundringar större än styrningen utvändigt,
kanske därför dom hade limmat den.
Svarvade till en ny styrning i lagebrons, la en 3-4hundringars passning mot huset och 7hundringar i spel mot ventilen.
Ska slipa in ventilen mot sätet med ventilslippasta.
Kommer bilder imorrn
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Så här blev rören under bilen, ska göra upphängningar på dom idag.
Målade headers och byxrör med kallgalv.
Närbild på V-bandflänsen
Byxröret.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett par bilder på WGn.
Här synns nya bronsstyrningen.
Fick även porta ur på utlopssidan, diffade rätt mycket mellan gjutningen och v-bandsflänsen.
Slipade in ventilen mot sätet med ventilslippasta.
Sätet var rätt ovalt från början.
Så där nu är WGn ihop igen.
Här synns nya bronsstyrningen.
Fick även porta ur på utlopssidan, diffade rätt mycket mellan gjutningen och v-bandsflänsen.
Slipade in ventilen mot sätet med ventilslippasta.
Sätet var rätt ovalt från början.
Så där nu är WGn ihop igen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skruvade dit avgassystemet, smidigt med v-bandsflänsar.
Kennet var förbi och kikade på bygget, passade på och provstarta igen..
Ljudet slås sönder tyvärr, blir bättre med 4tums ljuddämparen..
http://www.youtube.com/watch?v=fWqBT86C2pw
Kennet var förbi och kikade på bygget, passade på och provstarta igen..
Ljudet slås sönder tyvärr, blir bättre med 4tums ljuddämparen..
http://www.youtube.com/watch?v=fWqBT86C2pw
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har fått lite gjort även idag, var till IndrustriPartner idag, Ilar hjälpte till med att pressa en stålomspunnen slang till oljan till turbon.
Tyvärr så hade dom inte mer än en AN4koppling hemma så det fick bli en M10x1.25 banjo till turbons.
Fräste sedan till flänsar till oljan in och ut på turbon.
Blev fläns i alumek till oljan in, med en strypning på 2mm,
hade tyvärr ingen M10x1.25 gängtapp, får det ev. imorrn.
Tyvärr så hade dom inte mer än en AN4koppling hemma så det fick bli en M10x1.25 banjo till turbons.
Fräste sedan till flänsar till oljan in och ut på turbon.
Blev fläns i alumek till oljan in, med en strypning på 2mm,
hade tyvärr ingen M10x1.25 gängtapp, får det ev. imorrn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Borrade ett extra hål till flänsen för oljan in i turbon för att kuna mäta ut oljetrycket till turbon.
Har klurat lite på oljereturen, blir som Hammarström kör, en ventilerad "catchtank".
Måttade till en sådan som ska sitta under kompressorhuset, volymen blir närmare en liter.
Tjoa punktade ihop tanken, ska ta och provmontera den imorrn, och kolla hur jag ska dra avluftningsröret.
Pumpen jag ska köra med används som cirkulationspump inom rally o banracing för kylning till bakaxlar mm..
Klarar av 14liter i minuten och ska tåla rätt hög temp.
Tänkte starta bilen och mäta ut oljetrycket i turbon, vad sägs om ca.3bar i tryck?
Samt mäta hur mycket olja det pumpas ut på tomgång och lite varv.
Har klurat lite på oljereturen, blir som Hammarström kör, en ventilerad "catchtank".
Måttade till en sådan som ska sitta under kompressorhuset, volymen blir närmare en liter.
Tjoa punktade ihop tanken, ska ta och provmontera den imorrn, och kolla hur jag ska dra avluftningsröret.
Pumpen jag ska köra med används som cirkulationspump inom rally o banracing för kylning till bakaxlar mm..
Klarar av 14liter i minuten och ska tåla rätt hög temp.
Tänkte starta bilen och mäta ut oljetrycket i turbon, vad sägs om ca.3bar i tryck?
Samt mäta hur mycket olja det pumpas ut på tomgång och lite varv.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är "catchtanken" för oljereturen färdig svetsad, tackar för det Tjoa
Glasblästrade tanken efter svetsning.
Svarvade en nippel med 3/8NPT gänga för AN8 plugg som utlopp till oljepumpen.
Blev två fästöron till tanken så den inte bara hänger i turbon.
Fina svetsar.
3/8NPT nippeln.
Glasblästrade tanken efter svetsning.
Svarvade en nippel med 3/8NPT gänga för AN8 plugg som utlopp till oljepumpen.
Blev två fästöron till tanken så den inte bara hänger i turbon.
Fina svetsar.
3/8NPT nippeln.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
JBlom wrote:Kommer bli riktigt bra detta. Sleeper på hög nivå.
Tackar, ja meningen är att få turboinstallationen gömt så bra det går.
Blir en "fake" luftrenarburk över trycklådan.
bullen! wrote:jag vill ha jänk igen!!!
saknar min malibu SS -65 mycket när man läser här.
Det här är min första gatjänk Har haft bara racebilar innan..
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;