Volvo 242 M30 RC breddad mm....

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

525mannen wrote:Fasiken vad skumt tråg, vad är det för oljevolym i en sån där pjäs?

Ser fränt ut!


7,9 - 8 liter ska det vara i dom om jag minns rätt. Men tråget måste jag göra om för att få tillbaka motorn där jag vill ha den..
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

kopi wrote:fan va fint! tråget passade skitbra föresten :D


Härligt att det passade :D


Tack alla andra. Kommer bli ett roligt projekt det här. Mycket arbete med lite pengar men det ska nog funka... till slut :D
Enköping, 073-3104393
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

hurra, M60 :D precis som jag sa från början ;)
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

^MeTaNoLiC^ wrote:hurra, M60 :D precis som jag sa från början ;)


Ja va fan ljudet är ju så brutalt skönt i dom :D

Får se sen om det spårar ur och blir turbo x2 på den sen..

Tankarna finns ju redan... :twisted:
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Så nu har jag spenderat lite tid i garaget igen.

Om jag ska ha motorn där jag vill ha den så kommer det bli mycket jobb!

Tråget måste svetsat om, balkarna i fram måste kapas ur och svetsas om. Kanske är lika bra och bygga rörram i fram på en gång?

Visst det går att ha motorn framför framvagnen men viktmässigt så blir det pannkaka av allt då plus att det blir ganska så trångt framför motorn om jag bestämmer mig för att bygga dubbelturbo.

Sen märkte jag också när jag tog bort ena motorfästet att oljan går igenom det från oljefilterbehållaren.. En sak som också måste lösas.

Så jag måste fortsätta mäta och framförallt fundera hur jag ska göra med placeringen av motorn.

Bjuder på lite bilder iaf på vart motorn sitter nu för det är ungefär där jag vill ha den.

Image

Image

Image

Image

Image

Ja för fan, har man inte jobb så skaffar man sig... Är det inte så 8)
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Nån som vill skänka bort en defekt/tom växellåda passande M60 motorn?

Behöver en så jag kan fortsätta med bygget.

Hämtavstånd. kan köra 15mil enkel +/- nån mil.

Manuell eller automat spelar ingen roll.

Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

dum fråga kanske,men har du tänkt ha turbosarna framför motorn som jänkarbilarna brukar ha? ballt bygge allafall.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

men satan så långt bak motorn kommer,får du plats med fötterna sen :D
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Rikard B wrote:men satan så långt bak motorn kommer,får du plats med fötterna sen :D


Jag har inte riktigt bestämt mig än om den kommer hamna där. Är en hel del som måste byggas om isf. Men fötterna får plats utan problem iaf.

nicke.t wrote:dum fråga kanske,men har du tänkt ha turbosarna framför motorn som jänkarbilarna brukar ha? ballt bygge allafall.mvh


Ja precis, planen är att turbosarna ska hamna där om det blir turbobygge.. Får se hur det blir. Är långt kvar iaf tills det blir nåt sånt bygge..


Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Nu har jag iaf bestämt mig för vart motorn ska sitta.

Om jag hade bestämt mig för att ha motorn bakom framvagnen så hade det blivit för mycket att bygga om så det gick bort. Så nu sitter motorn så att den främre delen av tråget precis går ner framför framvagnen. Fick ta bort krängningshämmaren bara. Får lösa det senare men det ser jag inget problem med.


Så idag har jag måttat som en jäv** idiot och äntligen påbörjat ena motorfästet. Kommer bli riktigt bra tror jag, tillslut iaf.

Bjuder på nån bild på hur det ser ut för tillfället..

Ett av stagen så motorn sitter där jag vill. Har bara svetsat ett stag som jag sen borrade hål i så jag fick i en bult genom staget in i generatorfästet.

Image

Image

Här är det påbörjade motorfästet. Sitter en tjock platta svetsad i balken så orginal motorfästet kan användas och sen bultas fast i detta fäste.

Image

Image




Kom gärna med synpunkter eller förslag eftersom detta är första gången jag ger mig in på något sånt här.


Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..

på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång:
Image
så det gäller att passa sig i den regionen..

sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt..
tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

^MeTaNoLiC^ wrote:jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..

på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång:
Image
så det gäller att passa sig i den regionen..

sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt..
tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..


Den lägsta punkten är framvagnsbalken så jag är inte orolig över att tråget kommer skrapa i.

Och angående kardanvinklar och sånt så har jag koll på det. Kommer med största säkerhet få ändra lite på motorfästerna men det kommer först när växellåda är på plats. Nu vill jag bara få motorn på plats så jag kan fortsätta med massa annat.

Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Så nu har det hänt lite igen..

Gjorde klart bägge motorfästerna. Dom behöver bara slipas till och lackas.

Satte även dit styrstaget och ratten med tillfälliga stag så jag kan börja göra dom riktiga.

Lite bilder..

Nu sitter motorn på plats. Har kvar staget i framkant så inte motorn "ramlar baklänges".

Image

Image

Stol och ratt har hittat in. Stolen och ratten är tillbakaflyttad ca 30-40cm

Image

Image

Har ett fyrkantsrör för att avgöra längden på rattaxeln. Kommer ersätta det sen med ett lämpligare rör.

Image
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Nu håller jag på med pedalstället. Har modefierat orginal stället lite. Svetsat nya stag till gaspedalen så den hamnar i våg med dom andra pedalerna. Nu så måste jag komma fram till en infästning på paketet så det hamnar där mina fötter vill ha det.

Skönt det är när man bygger om allt, då kan man montera allt efter vart man vill ha det. Stolen i den höjd man vill ha den, ratten i förhållande till hur man sitter och pedalerna i förhållande till fötterna. Som det är nu så sitter ratten ganska högt upp och "lagom" nära mig. Har suttit och torrgasat lite och placeringen känns riktigt behaglig när det gäller sladdandet :D


Sen att nån annan kommer ha det svårt och köra bilen är något jag inte bryr mig om. JAG sitter bra och då är det bra :D
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Har köpt mig en trevlig vinterbil :)

Image

Fick med en M30B28 som förmodligen hittar ner i vinter..
Enköping, 073-3104393
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Du ville ha åsikter så jag ställer väll en fråga. :)

Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Strandholm wrote:Du ville ha åsikter så jag ställer väll en fråga. :)

Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]


För att vänstra motorfästet går oljeledningar igenom från oljefilterbehållaren. Därför tänkte jag ha orginal motorfästerna kvar på motorn. Var lättast och göra på detta viset också tyckte jag. Bara måtta in motorn och sen bulta på egna fästen. Är ingenting som kommer ta i eller nåt så.

Mvh
Enköping, 073-3104393
Post Reply