Om jag ska ha motorn där jag vill ha den så kommer det bli mycket jobb!
Tråget måste svetsat om, balkarna i fram måste kapas ur och svetsas om. Kanske är lika bra och bygga rörram i fram på en gång?
Visst det går att ha motorn framför framvagnen men viktmässigt så blir det pannkaka av allt då plus att det blir ganska så trångt framför motorn om jag bestämmer mig för att bygga dubbelturbo.
Sen märkte jag också när jag tog bort ena motorfästet att oljan går igenom det från oljefilterbehållaren.. En sak som också måste lösas.
Så jag måste fortsätta mäta och framförallt fundera hur jag ska göra med placeringen av motorn.
Bjuder på lite bilder iaf på vart motorn sitter nu för det är ungefär där jag vill ha den.
Ja för fan, har man inte jobb så skaffar man sig... Är det inte så
Nu har jag iaf bestämt mig för vart motorn ska sitta.
Om jag hade bestämt mig för att ha motorn bakom framvagnen så hade det blivit för mycket att bygga om så det gick bort. Så nu sitter motorn så att den främre delen av tråget precis går ner framför framvagnen. Fick ta bort krängningshämmaren bara. Får lösa det senare men det ser jag inget problem med.
Så idag har jag måttat som en jäv** idiot och äntligen påbörjat ena motorfästet. Kommer bli riktigt bra tror jag, tillslut iaf.
Bjuder på nån bild på hur det ser ut för tillfället..
Ett av stagen så motorn sitter där jag vill. Har bara svetsat ett stag som jag sen borrade hål i så jag fick i en bult genom staget in i generatorfästet.
Här är det påbörjade motorfästet. Sitter en tjock platta svetsad i balken så orginal motorfästet kan användas och sen bultas fast i detta fäste.
Kom gärna med synpunkter eller förslag eftersom detta är första gången jag ger mig in på något sånt här.
jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..
på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång:
så det gäller att passa sig i den regionen..
sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt..
tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..
^MeTaNoLiC^ wrote:jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..
på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång: så det gäller att passa sig i den regionen..
sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt.. tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..
Den lägsta punkten är framvagnsbalken så jag är inte orolig över att tråget kommer skrapa i.
Och angående kardanvinklar och sånt så har jag koll på det. Kommer med största säkerhet få ändra lite på motorfästerna men det kommer först när växellåda är på plats. Nu vill jag bara få motorn på plats så jag kan fortsätta med massa annat.
Nu håller jag på med pedalstället. Har modefierat orginal stället lite. Svetsat nya stag till gaspedalen så den hamnar i våg med dom andra pedalerna. Nu så måste jag komma fram till en infästning på paketet så det hamnar där mina fötter vill ha det.
Skönt det är när man bygger om allt, då kan man montera allt efter vart man vill ha det. Stolen i den höjd man vill ha den, ratten i förhållande till hur man sitter och pedalerna i förhållande till fötterna. Som det är nu så sitter ratten ganska högt upp och "lagom" nära mig. Har suttit och torrgasat lite och placeringen känns riktigt behaglig när det gäller sladdandet
Sen att nån annan kommer ha det svårt och köra bilen är något jag inte bryr mig om. JAG sitter bra och då är det bra
Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]
Strandholm wrote:Du ville ha åsikter så jag ställer väll en fråga.
Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]
För att vänstra motorfästet går oljeledningar igenom från oljefilterbehållaren. Därför tänkte jag ha orginal motorfästerna kvar på motorn. Var lättast och göra på detta viset också tyckte jag. Bara måtta in motorn och sen bulta på egna fästen. Är ingenting som kommer ta i eller nåt så.