jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?
ramberg wrote:jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?
om du svänger vänster, då kommer all olja pressas ut till höger i motorn pga g-krafterna, då lutar dem ju helt enkelt motorn i riggen så oljan ska "rinna" åt höger? sen kollar dem på datorn om den håller oljetrycket o allt uppe och att oljan håller sig på rätt ställe.
1 G = en Gravitationskraft = du har alltså 1G som pressar ner dina fötter i backen.
Har du bra sidogrepp på din bil kan du uppnå 1G i sidokraft (eller mer så klart). I alla fall så pressas hela motorn och dess innehåll med 1G nedåt när bilen snällt står stilla på tomgång. Om du kommer i en kurva och klarar att hålla dig kvar vid 1G sidokraft är det precis som att lägga motorn ned på sidan precis som den här motor-riggen gör.
Men den skulle inte kunna simulera att man sladdar in i en trottoarkant när man är ute och driftar eftersom det då skulle uppstå långt mer än 1G i sidokraft.
Hoppas du förstår
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
ramberg wrote:Då är jag med, trodde bara det var svårt o få fram G kraft via sådär bara.. men då verkar det gå lika bra som att köra ett varv runt slingan.
det blir inga G-krafter där, bara en simulering.... presis som Nisse977 skriver så får man ju ungefär samma effekt när man lutar motorn åt höger som när man skulle svängt vänster i hög hastighet och då kommit upp mot 1G i sidokraft