Film: Porsche G-simulerer Nürburgring

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Kim Frederiksen
Posts: 280
Joined: 21 Nov 2005, 19:41
Location: Malmö

Film: Porsche G-simulerer Nürburgring

Post by Kim Frederiksen »

För att testa ett nytt oljasystem på motorn inför 2009... :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc

SKRUVA UPP!!! :twisted:
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------

Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Fyfan va ballt ! :D
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?
User avatar
lillis
Posts: 114
Joined: 14 May 2009, 15:38
Location: Karlshamn

Post by lillis »

ramberg wrote:jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?


om du svänger vänster, då kommer all olja pressas ut till höger i motorn pga g-krafterna, då lutar dem ju helt enkelt motorn i riggen så oljan ska "rinna" åt höger? sen kollar dem på datorn om den håller oljetrycket o allt uppe och att oljan håller sig på rätt ställe.

sämst på förklarar men men
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

1 G = en Gravitationskraft = du har alltså 1G som pressar ner dina fötter i backen.

Har du bra sidogrepp på din bil kan du uppnå 1G i sidokraft (eller mer så klart). I alla fall så pressas hela motorn och dess innehåll med 1G nedåt när bilen snällt står stilla på tomgång. Om du kommer i en kurva och klarar att hålla dig kvar vid 1G sidokraft är det precis som att lägga motorn ned på sidan precis som den här motor-riggen gör.

Men den skulle inte kunna simulera att man sladdar in i en trottoarkant när man är ute och driftar eftersom det då skulle uppstå långt mer än 1G i sidokraft.

Hoppas du förstår :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Då är jag med, trodde bara det var svårt o få fram G kraft via sådär bara.. men då verkar det gå lika bra som att köra ett varv runt slingan. :)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

oioioi... man fikk jo lyst til å bygge om olje systemet umiddelbart.. :shock:
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

ramberg wrote:Då är jag med, trodde bara det var svårt o få fram G kraft via sådär bara.. men då verkar det gå lika bra som att köra ett varv runt slingan. :)


det blir inga G-krafter där, bara en simulering.... presis som Nisse977 skriver så får man ju ungefär samma effekt när man lutar motorn åt höger som när man skulle svängt vänster i hög hastighet och då kommit upp mot 1G i sidokraft :wink:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply