Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Strandholm

Post by Strandholm »

Livinloud wrote:
HenrikF wrote:Så tycker jag att alla bör sköta sina affärer, men verkar som om jag är rätt unik i sammanhanget :?
Tur att det finns fler som jag!

Det är så folk ska sköta sina affärer!

En annan åsikt är ju att man sköter sina affärer genom att ha koll på vad man handlar istället föratt komma 2 år efter med synpunkter.

Undra hur många utropstecken man kan få plats med i en tråd där man försöker framstå som objektiv?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Niklas Sandström

Post by Niklas Sandström »

Livinloud wrote:
bullen! wrote:upp med bild så man ser läget på spåret kontra bulten. det kanske går att lösa med en sån supportring som niklas säger.
jopp, får åka förbi firman imorgon och försöka fota det!
Det brukar då vara en skåra längst ner i oljeringspåret som är djupare än resten där supportringen går in i och låser fast.

http://www.rosspistons.com/products/ind ... icle_id=70
Livinloud

Post by Livinloud »

Niklas Sandström wrote:
Livinloud wrote:
bullen! wrote:upp med bild så man ser läget på spåret kontra bulten. det kanske går att lösa med en sån supportring som niklas säger.
jopp, får åka förbi firman imorgon och försöka fota det!
Det brukar då vara en skåra längst ner i oljeringspåret som är djupare än resten där supportringen går in i och låser fast.

http://www.rosspistons.com/products/ind ... icle_id=70
Får kolla om det finns något sådant spår i kolvarna.
Men det känns som att generalagenten för CP kolvarna i sverige borde ha föreslagit detta.
Men helt klart värt att kolla!
Tack Niklas!
Livinloud

Post by Livinloud »

Strandholm wrote:
Livinloud wrote:
HenrikF wrote:Så tycker jag att alla bör sköta sina affärer, men verkar som om jag är rätt unik i sammanhanget :?
Tur att det finns fler som jag!

Det är så folk ska sköta sina affärer!

En annan åsikt är ju att man sköter sina affärer genom att ha koll på vad man handlar istället föratt komma 2 år efter med synpunkter.

Undra hur många utropstecken man kan få plats med i en tråd där man försöker framstå som objektiv?

När jag köpte motorn så hade jag inget att stoppa ned den i. Jag höll på renovera bilen som motorn skulle ned i.
Ah jag förstår vad du menar! Jag skulle alltså ha monterat den ändå, provkört 40mil för att sedan hitta felet.
Jag valde att renovera klart bilen besikta den, och SEN köra.
Det visste Pizza också. Motorn stod i ett halvår i mitt garage på en pall!
Dessutom är det INTE ett fel som kan ha påverkats om motorn har körts 40 eller 4000mil.
Det är ett monteringsfel, det hade varit kul att ha Ärtans kompetens nu, men han är utomlands!

Vad ska jag då göra?
Svårt att lita på folk men jag litade på Pizzas ord eftersom han var så övertygande om att motorn skulle funka, och jag tror säkert han trodde motorn skulle fungera.
Men nu var inte allt 100% med motorn, och det är vad man gör NÄR det är fel på grejorna som är avgörande.

Det känns ju ruskigt surt att man köper en motor för en ganska hög summa, sen måste man lägga ut ÄNNU mer pengar för att få en motor som ska vara helrenoverad att fungera.
HenrikF

Post by HenrikF »

Som jag tidigare skrev så känner jag ingen av dem. tycker bara det är trist för den som pröjsat för något som ( enl livinloud) ska vara så gott som nytt. Ok om motorn kostat tex20k, då kan man ju stå för demontering och ihopmontering själv.
Men vad jag undrar är vad firman tagit för att demontera motorn och konstatera detta fel?
Bör inte vara många 1000lappar. Kvar finns en motor som fortfarande är värd pengar, så att de skulle vara förlust av större pengar tror jag inte. Demontering, konstatera fel, rätta till fel och ihopmontering bör inte springa iväg i allt för mycket pengar. När jag läste gamla tråden vill jag minnas att pizza erbjöd sig komma och hämta motorn och dela den? Eller har jag fel?

Säljer man något som ska vara nyrenoverat av proffs på fritid i toppskick, så ska de vara just toppskick. Så är det ju. och jag tvekar inte för fem öre på andreas kompetens.
Sen har jag mycket svårt att tänka mig att pizza skulle luras, verkar inte vara en sån person. Men likväl surt för köparen. Att man som köpare skulle få ersättning för hela summan (Demontering, rätta till fel, ihopmontering) är att be om för mycket. Men något lite kan vara på sin plats, beroende på vad motorn kostat, då pizza uppenbarligen inte vetat om felet.
Hade motorn rasat, tex en ventil hade gått av etc så är det inget snack. Ingen garanti på sånt. Men om det är en del som är felmonterad/felbeställd eller nått så är det ju lite svårare, då bör säljaren ha lite ansvar?
Får man fråga vad du betalade för motorn? Inte för att köpesumma lindrar problemet, men om pizza dumpat iväg motorn så är det bra plåster på såren..
Last edited by HenrikF on 07 Oct 2009, 20:11, edited 2 times in total.
/Henrik
Grefven

Post by Grefven »

jag vill inte bli osams med någon eller låta dryg, men det kommer låta otrevligt och drygt hur jag än skriver det.

ja, det är jättetråkigt med oväntade utgifter. men det känns som 90% på detta forumet haft många oväntade utgifter så jag tror inte du kommer få så mycket mer medlidande än du fått hitills. alla klarar att läsa ut att du tycker pizza ska betala nya kolvar till dig men du vill att andra ska säga det åt dig. trots att många säger tvärt om d.v.s att pizza inte bör vara ersättningsskyldig så älter du det tills du får det svaret du vill ha verkar det som.
Pitbull

Post by Pitbull »

Vad är problemet????
Fixa fram nya ringar och sätt ihop motorn.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
lakris=)

Post by lakris=) »

personlig åsikt:

tycker att pizza ska ta sig tid att leta ringar och stå för de. det känns som det minsta
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
Pitbull

Post by Pitbull »

lakris=) wrote:personlig åsikt:

tycker att pizza ska ta sig tid att leta ringar och stå för de. det känns som det minsta
Absolut inte betala. Men hjälpa till att lösa detta!!
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
HenrikF

Post by HenrikF »

Pitbull wrote:
lakris=) wrote:personlig åsikt:

Absolut inte betala. Men hjälpa till att lösa detta!!
Förstår inte tankegången? Han har sålt en maskin som ska vara tipp topp så gott som ny. Men i motorn sitter delar som är av fel sort? Och han ska inte stå för ringarna, som skulel vara rätt från början?
Kan du inte förklara hur du menar när han "absolut inte ska betala", men hjälpa till att lösa de. Om han nu gjort fel så ska man stå för de. Men betala inte??

Nu baseras mitt uttalande endast på livinlouds uppgifter. Pizza har kanske (Förmodligen) en annan sida av myntet.
/Henrik
MickeHedlund

Post by MickeHedlund »

Tycker detta problem är något för säljaren och köparen att lösa tillsammans, lättare för oss andra att påpeka och säga vad som är rätt och fel då vi själva inte sitter i situationen. Väldigt tråkigt att din motor inte funka som de var sagt. Men om ni nu vill lösa problemet så ta det med varandra istället för att sitta och lipa och ryta åt varandra på ett forum. Om ni nu inte kan lösa detta genom att tala med varandra så lär de knappast lösa sig på ett forum. Ni är nog inte dom första som hamnar i den här sitsen och de är självklart svårt att vända på steken och se de från den andra personen sida. Ta kontakt med varandra, lös problemet själva.
Min åsikt.

Mvh Mikael
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Bra skrivet.

Ta detta på PM, känns som 99% anser en sak och livinloud och hans två kompisar en annan. Går säkert att lösa detta.

Låser.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090