Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza
Jag vill ju inte hänga ut nån jag vet ju inte riktigt vem som har "klantat" sig, men man måste ju sätta sig i min sits?
Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Ja visst, sätta sig i en rättsal, ta en stor jägarbössa och börja vifta?
Så vill inte jag lösa detta problemet..
Vad hade NI gjort?? Från BÅDAs sidor!
Del.1 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ja somsagt.
Jag köpte en S38B38 som var helrenoverad med diverse uppgraderingar, tex omslipade kamaxlar, chippad styrbox, smidda CP kolvar osv.
Glad var jag!
Jag blev lovad en "nästan fabriksny" motor som var ihopskruvad av Ärtan på fritiden.
Samt Ärtan sa att "allt är nytt så allt borde funka."
Kanoners!
När Franzens skruvade upp motorn så såg det ut som den hade gått väldigt få mil, det var inte ens avlagringar på kolvarna! Så att den var renoverad det kunde han köpa, eller väldigt bra tvättad! MEN!
Hur som helst, nu till det tråkiga.
Motorn drar olja pga utav fel ringsats till de specialbeställda kolvarna.
Kolvarna är orginal komp.
Blocket var borrat till borr 95 och kolvarna är 94.96 om jag inte missminner mig! "Det var mycket mått från den lokala motorfirman."
Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Sa detta är omöjligt, Oljeringen ska inte ha ett spel på ca 1mm. För oljeringen är 2.88, vilket ska vara en standard för CP, om jag inte missminner mig så fanns det 3 olika dimensioner på oljeringarna som CP använder.
Den enda tänkbara lösningen Franzens Motor här i Örnsköldsvik och HighSpeed Racing kunde klura ut, var att den som hade beställt kolvarna, förmodligen Engson Motor i Västerås eller Pizza som var försäljaren av motorn, hade skrivit fel mått, där det skulle stå 2.88 på oljeringsspåret står det, det uppmätta oljeringsspåret 3.94.
Först köper man en helrenoverad motor som sägs vara ihopskruvad av en känd skruvare som har byggt ihop flera motorer och laddat på massor utav laddtryck och dom har pallat det.
Sen bygger man en bil till motorn och anpassar den, har byggt den här bilen i 2år nu.
Stoppar i motorn och kör 40mil och hittar ett fel.
Nu i värstafall måste jag köpa nya överdim kolvar med ny ringsats, ELLER om det finns så CP kan specialtillverka en 3.94ringsats. Highspeed skulle kolla om det finns en överdim oljering så jag kan svarva upp spåren i en svarv på jobbet, men vafan motorn är ju helrenoverad?
Jag köpte den ju inte till ett jätte vrakpris så det är VÄRT att lägga ut dessa pengar på denhär grejen.
Nu står jag här med en motor som är istortsett värdelös för utan kolvar så har jag ju en motor som drar olja, och det gör väl inte en högprestanda M-Motor ifrån BMW?
Så jag vädjar till er, är det NÅN kolvtillverkare ni vet av som använder ett oljespår som är 3.94mm brett? Mått osv kan jag få tag på, jag kan nog få Franzens att mäta upp allt, men om det inte existerar så är det väl förgäves?
Så kostnader då,
Först inköp av motorn
Rivning av motor Franzens
Felsökning av motorn Franzens
Ihopmontering av motorn Franzens
Slutnota? En ny volvo V70 uppskattningsvis..
Jag vill ju inte hänga ut nån, men man måste ju sätta sig i min sits? Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Så vill inte jag lösa detta problemet. Jag vill ha en motor som funkar!.
Stort tack på förhand!
MVH Fredrik Mehlin
Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Så vill inte jag lösa detta problemet..
Del.1 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ja somsagt.
Jag köpte en S38B38 som var helrenoverad med diverse uppgraderingar, tex omslipade kamaxlar, chippad styrbox, smidda CP kolvar osv.
Glad var jag!
Jag blev lovad en "nästan fabriksny" motor som var ihopskruvad av Ärtan på fritiden.
Samt Ärtan sa att "allt är nytt så allt borde funka."
Kanoners!
När Franzens skruvade upp motorn så såg det ut som den hade gått väldigt få mil, det var inte ens avlagringar på kolvarna! Så att den var renoverad det kunde han köpa, eller väldigt bra tvättad! MEN!
Hur som helst, nu till det tråkiga.
Motorn drar olja pga utav fel ringsats till de specialbeställda kolvarna.
Kolvarna är orginal komp.
Blocket var borrat till borr 95 och kolvarna är 94.96 om jag inte missminner mig! "Det var mycket mått från den lokala motorfirman."
Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Sa detta är omöjligt, Oljeringen ska inte ha ett spel på ca 1mm. För oljeringen är 2.88, vilket ska vara en standard för CP, om jag inte missminner mig så fanns det 3 olika dimensioner på oljeringarna som CP använder.
Den enda tänkbara lösningen Franzens Motor här i Örnsköldsvik och HighSpeed Racing kunde klura ut, var att den som hade beställt kolvarna, förmodligen Engson Motor i Västerås eller Pizza som var försäljaren av motorn, hade skrivit fel mått, där det skulle stå 2.88 på oljeringsspåret står det, det uppmätta oljeringsspåret 3.94.
Först köper man en helrenoverad motor som sägs vara ihopskruvad av en känd skruvare som har byggt ihop flera motorer och laddat på massor utav laddtryck och dom har pallat det.
Sen bygger man en bil till motorn och anpassar den, har byggt den här bilen i 2år nu.
Stoppar i motorn och kör 40mil och hittar ett fel.
Nu i värstafall måste jag köpa nya överdim kolvar med ny ringsats, ELLER om det finns så CP kan specialtillverka en 3.94ringsats. Highspeed skulle kolla om det finns en överdim oljering så jag kan svarva upp spåren i en svarv på jobbet, men vafan motorn är ju helrenoverad?
Jag köpte den ju inte till ett jätte vrakpris så det är VÄRT att lägga ut dessa pengar på denhär grejen.
Nu står jag här med en motor som är istortsett värdelös för utan kolvar så har jag ju en motor som drar olja, och det gör väl inte en högprestanda M-Motor ifrån BMW?
Så jag vädjar till er, är det NÅN kolvtillverkare ni vet av som använder ett oljespår som är 3.94mm brett? Mått osv kan jag få tag på, jag kan nog få Franzens att mäta upp allt, men om det inte existerar så är det väl förgäves?
Så kostnader då,
Först inköp av motorn
Rivning av motor Franzens
Felsökning av motorn Franzens
Ihopmontering av motorn Franzens
Slutnota? En ny volvo V70 uppskattningsvis..
Jag vill ju inte hänga ut nån, men man måste ju sätta sig i min sits? Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Så vill inte jag lösa detta problemet. Jag vill ha en motor som funkar!.
Stort tack på förhand!
MVH Fredrik Mehlin
- Strandholm
Köpare:
Personligen så hade jag stått mitt kast.
Hade dock nämnt det till säljaren och frågat om han är villig och ge tillbaks något på priset men vill säljaren inte det så är det ju givetvis tråkigt men inte så mycket att göra åt.
Säljare:
Efter 2 år bör man nog kunna se affären som avslutad.
Hade det varit inom rimliga tidsramar så hade jag förmodligen inte tagit tillbaks den men en prisjustering hade det kunna varit tal om.
Detta är privatperson mot privatperson och arbetet på motorn är gjort utan kvitton som jag förstår. Då bör man som köpare förstå att garantier/återköp osv inte är aktuellt, speciellt om det inte är något lurendrejeri inblandat.
Personligen så hade jag stått mitt kast.
Hade dock nämnt det till säljaren och frågat om han är villig och ge tillbaks något på priset men vill säljaren inte det så är det ju givetvis tråkigt men inte så mycket att göra åt.
Säljare:
Efter 2 år bör man nog kunna se affären som avslutad.
Hade det varit inom rimliga tidsramar så hade jag förmodligen inte tagit tillbaks den men en prisjustering hade det kunna varit tal om.
Detta är privatperson mot privatperson och arbetet på motorn är gjort utan kvitton som jag förstår. Då bör man som köpare förstå att garantier/återköp osv inte är aktuellt, speciellt om det inte är något lurendrejeri inblandat.
Last edited by Strandholm on 07 Oct 2009, 15:46, edited 1 time in total.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
säljaren kan inte lämna garanti. min bil höll bara hälften så långt som din efter jag köpte den, gissningsvis (förhoppningsvis såhär i efterhand
)för att ett moment under ihopmonteringen frångåtts. kostade mig en planing av topp. toppackning, diverse specialverktyg, packningar, oljor mm, många många många vändor till verkstäder och återförsäljare och många timmar i garaget.
Men jag kan inte, har inte och skall inte lipa för det. jag man ju själv valt att köpa varan/grejen/bilen/motorn. vill man ha både hänglsen och livrem så får man göra det själv från början alternativt gå igen om ALLT vid köp.
annars kan sånt här hända. det jag hade gjort i första hand hade varit att leta tag i oljeringar i det måttet du nämner. finns detta inte så hade jag köpt 6 nya kolvar i rätt mått. bör inte kosta mer än 8-14k beroende på fabrikat om du så väljer smidda fina grejor.
sorgligt är det dock. men det är en bilentusiasts verklighet.

Men jag kan inte, har inte och skall inte lipa för det. jag man ju själv valt att köpa varan/grejen/bilen/motorn. vill man ha både hänglsen och livrem så får man göra det själv från början alternativt gå igen om ALLT vid köp.
annars kan sånt här hända. det jag hade gjort i första hand hade varit att leta tag i oljeringar i det måttet du nämner. finns detta inte så hade jag köpt 6 nya kolvar i rätt mått. bör inte kosta mer än 8-14k beroende på fabrikat om du så väljer smidda fina grejor.
sorgligt är det dock. men det är en bilentusiasts verklighet.
Köper man en begagnad motor får man tyvärr stå sitt kast. Jag tycker det är rätt att du tar upp det här och jag tycker Pizza hanterat det bra från vad man kunnat läsa sig till.
Tråkigt är det men man får se det som läropengar.
Mvh
Tråkigt är det men man får se det som läropengar.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Gå igenom det mer grundligt? Hur är det möjligt?xtiz wrote:Du kan förmodligen inte kräva nån på nånting. bara ta lärdom av detta och tänka på vid nästa köp att du kanske ska gå igenom de lite mer grundligt.
Tråkigt att de har hänt.
Mvh
Det innebär ju alltså att jag måste riva isär motorn på plats, det tror jag ingen här på forumet hade gjort.
Speciellt när Pizza var så övertygande om att motorn skulle fungera felfritt!
Vilket, den inte gjorde! Tyvärr!
Senast jag kollade på bilder på din feta E30 så satt det en stor turbo på den,bullen! wrote:sorgligt är det dock. men det är en bilentusiasts verklighet.
här snackar vi orginal motor!
Jag kan inte säga att jag tycker det är samma sak, tyvärr!
Hade varit annat om jag hade köpt en trimmad M20 som är körd 300mil!
Här blev jag nästan "Garanterad" en fabriksny motor som är lite vässad men fortfarande ska den hålla samma driftsäkerhet..
Vi snackar ju inte om ett RAS, det handlar om att nån har klantat sig och beställt fel kolvar.
jag pratar inte heller om något RAS som är effektrelaterat. utan en sak som förbigåtts vid ihopsättningen av motorn.Livinloud wrote:Senast jag kollade på bilder på din feta E30 så satt det en stor turbo på den,bullen! wrote:sorgligt är det dock. men det är en bilentusiasts verklighet.
här snackar vi orginal motor!
Jag kan inte säga att jag tycker det är samma sak, tyvärr!
Hade varit annat om jag hade köpt en trimmad M20 som är körd 300mil!
Här blev jag nästan "Garanterad" en fabriksny motor som är lite vässad men fortfarande ska den hålla samma driftsäkerhet..
Vi snackar ju inte om ett RAS, det handlar om att nån har klantat sig och beställt fel kolvar.
och självklart måste du montera ner hela motorn vid ett köp för att veta hur allt är. påstår du något annat så säger du mot det som precis hänt.
trist ere ju men de e alltid svårt me beggade grejor man får räkna me att de inte alltid är som sägs,även om säljaren skulle kunna kompensera lite kan man ju tycka .men efter så lång tid tycker ja att affären e avslutad. min åsikt.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Rent juridiskt är du nog körd.
MEN jag tycker att om man tar betalt för en sak som att den är nyrenoverad/ny/superbra skick etc så ska den vara det. Annars får man faktiskt lösa det på ett eller annat sätt. Nu känner jag inte till vad som betalts, lovats etc så det är svårt att ta ställning till det.
I ett fall med en e28 med s38 jag sålde så upptäckte köparen ett fel på huben fram på motorn. Han hade då betalt 42k för bilen (med m5 låda, ombyggd kardan etcetcetc) så för mycket hade han knappast betalt, och bilen var ihopskruvad med en begagnad, men fungerande motor. Då han hade skött sin del reko (inte storprutat etc) så valde jag att byta ut motorn åt honom. Han kom ner vi bytte ut motorn till en som funkade bättre och jag sålde den andra motorn sen med kass hub. Så tycker jag att alla bör sköta sina affärer, men verkar som om jag är rätt unik i sammanhanget
Känner varken pizza eller livinloud, gav bara min åsikt. Om man säger att killen gett kanske 40k för en motor som ska vara nyskick pch det sen visar sig att den som monterat ihop den gjort bort sig så bör säljare ha ganska brett samvete om han inte tar på sig något. Men som sagt, vet ej vad som betalts eller lovats..
MEN jag tycker att om man tar betalt för en sak som att den är nyrenoverad/ny/superbra skick etc så ska den vara det. Annars får man faktiskt lösa det på ett eller annat sätt. Nu känner jag inte till vad som betalts, lovats etc så det är svårt att ta ställning till det.
I ett fall med en e28 med s38 jag sålde så upptäckte köparen ett fel på huben fram på motorn. Han hade då betalt 42k för bilen (med m5 låda, ombyggd kardan etcetcetc) så för mycket hade han knappast betalt, och bilen var ihopskruvad med en begagnad, men fungerande motor. Då han hade skött sin del reko (inte storprutat etc) så valde jag att byta ut motorn åt honom. Han kom ner vi bytte ut motorn till en som funkade bättre och jag sålde den andra motorn sen med kass hub. Så tycker jag att alla bör sköta sina affärer, men verkar som om jag är rätt unik i sammanhanget

Känner varken pizza eller livinloud, gav bara min åsikt. Om man säger att killen gett kanske 40k för en motor som ska vara nyskick pch det sen visar sig att den som monterat ihop den gjort bort sig så bör säljare ha ganska brett samvete om han inte tar på sig något. Men som sagt, vet ej vad som betalts eller lovats..
/Henrik
-
Re: Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza
Dom är inte gjorda för att ha en supportring monterad som man har om ringarna går ner förbi kolvbulten? Dom brukar nämligen vara ca 1mm.Livinloud wrote:Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Re: Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza
Jag vet inte!Niklas Sandström wrote:Dom är inte gjorda för att ha en supportring monterad som man har om ringarna går ner förbi kolvbulten? Dom brukar nämligen vara ca 1mm.Livinloud wrote:Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Jag har inte rört en skruv i denna motor. Det är en motorfirma här i Örnsköldsvik som har rivit den, så jag vet inte hur saker ska vara.