Lackerings-tips ABS-plast:

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Lackerings-tips ABS-plast:

Post by balobas »

Ska hotta upp E36an lite med M-front bla!

Har lackat mycket smådelar förut men ej stötfångare i abs-plast!

Vad behöver man tänka på! Länka gärna nåt eller beskriv steg-steg det hela med underarbete samt de medel och matriel som går åt!

(har tillgång till lackbox och riktig spruta etc)

tack på förhand
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

1. slipa.
2 rengör
3. PLAST PRIMER !!!
4. Bas
5. Lack

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

tackar!
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Matta ner den med en scotteduk,använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.

Tvätta med ett speciellt tvättmedel för plast,som är antistatiskt.För att lacka en sak som är statisk är inte lätt utan att få damm i.

Edit:Sedan plastgrund.Inte ett blött varv utan bara ett klibbvarv.Sen måla på som vanligt när det har luftats/dunstat ur.
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

plast primer ska du bara ha på där det är ren plast. fast de kanske inte är någon färg på alls innan :)
Sebastian Blomgren
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

erik@e30 wrote:1. slipa.
2 rengör
3. PLAST PRIMER !!!
4. Bas
5. Lack
Rengör före du börjar med. Annar slösar du på slippapper. (utgår från att den är begagnad)
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

den är sprillans ny!

riktigt bra tips här i tråden! uppskattas! :D
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

btw! är det nån som kan ta fram denna stötfångare på realoem? jag hittar den inte..
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

Realoem har blivit helt cepe sen dom började översätta!!
Använder bara Bmwfans.info numer

Coupe: http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... m_technic/

Sedan får du leta upp sj, vet inte vad det är för E36:a :D

Mjukgörare ska man visst blanda i lacken på ABSplast men vet inte vad det heter på "thinnerskadade-arbetare-språk"
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

balobas wrote:den är sprillans ny!

riktigt bra tips här i tråden! uppskattas! :D
Dåså :) Jag skulle dock lagt på slipgrund efter plastprimer. för att fylla i små sliprepor eller små små ojämnheter. Och framförallt för att kunna få rätt kulör om det är tex en ljus kulör du ska ha och plasten är svart. så kan det skilja mot färgprovet om du inte har en ljus grundfärg.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

tack för tipsen grabbar!

har hittat på realoem nu!

fredrik: skall lackas brokatröd dvs brun/lila/vinröd nånting i den stilen, ganska mörk färg!

var hittar man alla dessa medel och vilken kornighet på slippapper?
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

balobas wrote:tack för tipsen grabbar!

har hittat på realoem nu!

fredrik: skall lackas brokatröd dvs brun/lila/vinröd nånting i den stilen, ganska mörk färg!

var hittar man alla dessa medel och vilken kornighet på slippapper?
Använd slipgrund, its the shitt! :)

plast primern är ju ingen ren grundfärg de är ju mest för vidhäftning man använder den, skilnaden mellan plast primer och wasb primer är att plast inte har zink eller syran som arbetar mot plåt som wasb primern har och efter som plast inte behöver det så finns plastprimern, som oftast är transparant.

stick till din närmsta verkstad. Dom brukar inte ta mycket fär papper/alcohol. Fråga dem vilka steg dom tycker du ska göra så är du säker.

personligen skulle jag gjort.

slipa plasten lite lätt med skotteduk för att få lite små repor till plastprimern, sen slipgrund uppepå plastprimern, efter det med maskin och med ett 600papper och mjukskiva. Och sen där jag inte kommer åt med maskinen eller det finns risk för genomslip kör jag för hand och mjukt 800papper. tvätta och gör klar för bas. gnid inte för mycket, då blir plasten som en damm magnet :) hehe

sen bas och klarlack.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

tack för den, lack-meister!
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

jag gör oxå en lista.. Fredriktak har rätt i stort sett men vill ändra lite ;)

1. tvätta med sprit.. tar bort damm och skit och reducerar statisk elektricitet..
2. slipa med P400 för hand, ej maskin (ren ny plast går snabbt att handslipa)..
3. gå över med en röd scotte där du inte kommer åt med slippapper..
4. tvätta igen, om man ska vara noga (oftast inga problem att hoppa över detta steg men det är ju inte rätt)..
5. plastprimer.. läs databladet.. våran plastprimer vi har på jobbet ska läggas i ett blött skikt..
6. 2-3 lager slipgrund i anpassad kulör för att matcha brokatröd så gott det går.. hellre lite för mörk grund än för ljus..
7. handslipa alla kanter du inte kommer åt med maskinen.. använd P600..
8. maskinslipa dom resterande stora ytorna med maskin och P500..
9. gå över allting med en grå scotte.. stora ytor kan med fördel scottas med maskin med en rund scotte..
10. häng upp på lämpligt vis.. ska den brännas i ugn så tänk på att den måste hänga "mjukt och avspänt" för att inte deformeras i värmen..
11. blås rent och tvätta med sprit..
12. lacka..

Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbet :twisted: DET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

^MeTaNoLiC^ wrote:
Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbet :twisted: DET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..

Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna :x
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Sjögren Racing wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:
Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbet :twisted: DET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..

Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna :x
Jag kan ta reda på om det är en myt eller inte, återkommer imorrn eftermiddag vad min lärare säger om det. Dvs vad det kan bero på!
Last edited by Fredriktak on 05 Oct 2009, 18:13, edited 2 times in total.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

Sjögren Racing wrote:Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna :x
vet inte :oops: har aldrig varit med om det.. även fast jag har jobbat som plastreparatör i ett par år och slipar plast med grovt papper hela dagarna..

kass plastprimer eller kass/för "stel" slipgrund? krackar det med en gång eller efter ett tag?
kanske någon på lackforumet vet..
Varför snikig M5 när det finns 540?
Post Reply