Lackerings-tips ABS-plast:
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Lackerings-tips ABS-plast:
Ska hotta upp E36an lite med M-front bla!
Har lackat mycket smådelar förut men ej stötfångare i abs-plast!
Vad behöver man tänka på! Länka gärna nåt eller beskriv steg-steg det hela med underarbete samt de medel och matriel som går åt!
(har tillgång till lackbox och riktig spruta etc)
tack på förhand
Har lackat mycket smådelar förut men ej stötfångare i abs-plast!
Vad behöver man tänka på! Länka gärna nåt eller beskriv steg-steg det hela med underarbete samt de medel och matriel som går åt!
(har tillgång till lackbox och riktig spruta etc)
tack på förhand
1. slipa.
2 rengör
3. PLAST PRIMER !!!
4. Bas
5. Lack
2 rengör
3. PLAST PRIMER !!!
4. Bas
5. Lack
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
Matta ner den med en scotteduk,använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
Tvätta med ett speciellt tvättmedel för plast,som är antistatiskt.För att lacka en sak som är statisk är inte lätt utan att få damm i.
Edit:Sedan plastgrund.Inte ett blött varv utan bara ett klibbvarv.Sen måla på som vanligt när det har luftats/dunstat ur.
Tvätta med ett speciellt tvättmedel för plast,som är antistatiskt.För att lacka en sak som är statisk är inte lätt utan att få damm i.
Edit:Sedan plastgrund.Inte ett blött varv utan bara ett klibbvarv.Sen måla på som vanligt när det har luftats/dunstat ur.
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
- Christer K
- Posts: 305
- Joined: 10 Jan 2006, 19:14
- Location: Sthlm
- Contact:
Realoem har blivit helt cepe sen dom började översätta!!
Använder bara Bmwfans.info numer
Coupe: http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... m_technic/
Sedan får du leta upp sj, vet inte vad det är för E36:a
Mjukgörare ska man visst blanda i lacken på ABSplast men vet inte vad det heter på "thinnerskadade-arbetare-språk"
Använder bara Bmwfans.info numer
Coupe: http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... m_technic/
Sedan får du leta upp sj, vet inte vad det är för E36:a

Mjukgörare ska man visst blanda i lacken på ABSplast men vet inte vad det heter på "thinnerskadade-arbetare-språk"
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Dåsåbalobas wrote:den är sprillans ny!
riktigt bra tips här i tråden! uppskattas!

BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Använd slipgrund, its the shitt!balobas wrote:tack för tipsen grabbar!
har hittat på realoem nu!
fredrik: skall lackas brokatröd dvs brun/lila/vinröd nånting i den stilen, ganska mörk färg!
var hittar man alla dessa medel och vilken kornighet på slippapper?

plast primern är ju ingen ren grundfärg de är ju mest för vidhäftning man använder den, skilnaden mellan plast primer och wasb primer är att plast inte har zink eller syran som arbetar mot plåt som wasb primern har och efter som plast inte behöver det så finns plastprimern, som oftast är transparant.
stick till din närmsta verkstad. Dom brukar inte ta mycket fär papper/alcohol. Fråga dem vilka steg dom tycker du ska göra så är du säker.
personligen skulle jag gjort.
slipa plasten lite lätt med skotteduk för att få lite små repor till plastprimern, sen slipgrund uppepå plastprimern, efter det med maskin och med ett 600papper och mjukskiva. Och sen där jag inte kommer åt med maskinen eller det finns risk för genomslip kör jag för hand och mjukt 800papper. tvätta och gör klar för bas. gnid inte för mycket, då blir plasten som en damm magnet

sen bas och klarlack.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- ^MeTaNoLiC^
- Posts: 158
- Joined: 14 Jun 2009, 10:03
- Location: Vänersborg
jag gör oxå en lista.. Fredriktak har rätt i stort sett men vill ändra lite 
1. tvätta med sprit.. tar bort damm och skit och reducerar statisk elektricitet..
2. slipa med P400 för hand, ej maskin (ren ny plast går snabbt att handslipa)..
3. gå över med en röd scotte där du inte kommer åt med slippapper..
4. tvätta igen, om man ska vara noga (oftast inga problem att hoppa över detta steg men det är ju inte rätt)..
5. plastprimer.. läs databladet.. våran plastprimer vi har på jobbet ska läggas i ett blött skikt..
6. 2-3 lager slipgrund i anpassad kulör för att matcha brokatröd så gott det går.. hellre lite för mörk grund än för ljus..
7. handslipa alla kanter du inte kommer åt med maskinen.. använd P600..
8. maskinslipa dom resterande stora ytorna med maskin och P500..
9. gå över allting med en grå scotte.. stora ytor kan med fördel scottas med maskin med en rund scotte..
10. häng upp på lämpligt vis.. ska den brännas i ugn så tänk på att den måste hänga "mjukt och avspänt" för att inte deformeras i värmen..
11. blås rent och tvätta med sprit..
12. lacka..
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbet
DET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..

1. tvätta med sprit.. tar bort damm och skit och reducerar statisk elektricitet..
2. slipa med P400 för hand, ej maskin (ren ny plast går snabbt att handslipa)..
3. gå över med en röd scotte där du inte kommer åt med slippapper..
4. tvätta igen, om man ska vara noga (oftast inga problem att hoppa över detta steg men det är ju inte rätt)..
5. plastprimer.. läs databladet.. våran plastprimer vi har på jobbet ska läggas i ett blött skikt..
6. 2-3 lager slipgrund i anpassad kulör för att matcha brokatröd så gott det går.. hellre lite för mörk grund än för ljus..
7. handslipa alla kanter du inte kommer åt med maskinen.. använd P600..
8. maskinslipa dom resterande stora ytorna med maskin och P500..
9. gå över allting med en grå scotte.. stora ytor kan med fördel scottas med maskin med en rund scotte..
10. häng upp på lämpligt vis.. ska den brännas i ugn så tänk på att den måste hänga "mjukt och avspänt" för att inte deformeras i värmen..
11. blås rent och tvätta med sprit..
12. lacka..
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbet

sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..
Varför snikig M5 när det finns 540?
- Sjögren Racing
- Posts: 729
- Joined: 29 Jul 2008, 21:38
- Location: Tingsryd
^MeTaNoLiC^ wrote:
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbetDET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..
Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna

- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Jag kan ta reda på om det är en myt eller inte, återkommer imorrn eftermiddag vad min lärare säger om det. Dvs vad det kan bero på!Sjögren Racing wrote:^MeTaNoLiC^ wrote:
man kan slipa precis hur grovt som helst bara man slipar med finare och finare papper efteråt och avslutar med lämpligt papper..Sjögren Racing wrote:använd INTE grovt papper i plast då det gör att det frigörs oljor i plasten och då krackelerar det.
använder t.o.m. pansarfil dagligen på stötfångarna på jobbetDET är grovt det..
sen bara P120, P240, kanske P400 -> plastprimer och grunda som vanligt..
inga problem.. det var förr i tiden man trodde att man inte kunde slipa i plast..
Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna
Last edited by Fredriktak on 05 Oct 2009, 18:13, edited 2 times in total.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- ^MeTaNoLiC^
- Posts: 158
- Joined: 14 Jun 2009, 10:03
- Location: Vänersborg
vet inteSjögren Racing wrote:Varför krackar slipgrunden på vissa plaster när man har slipat djupt med grovt papper?
Har varit med om det 2ggr när jag har lagat kåpor till vespor.Värre än silicon då det slutar med att man får bredspackla in krackningingarna

kass plastprimer eller kass/för "stel" slipgrund? krackar det med en gång eller efter ett tag?
kanske någon på lackforumet vet..
Varför snikig M5 när det finns 540?