Fick dom här siffrorna efter mappning, vad tycker ni?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Fick dom här siffrorna efter mappning, vad tycker ni?

Post by BMW_320turbo »

Fick dom här siffrorna efter mappning, vad tycker ni? Mycket vrid men inte så mycket hk :(

Image

Motor: M20B25
balanserad Vev
Oljeduschar under kolvarna
BMW E36 M50 135MM stakar
BMW E36 M50 Vanos kolvar
O-ringatblock
Topp: Mirafrästa ventilesäten, bearbetade förbränningsrum och Svetsad av PPF
Original insug
Original kam

25 raders oljekylare
BMW E34 535 kylare
PPF Ställbar BTR
Moddad fuelrail
Bosch 968 gröna spridare 465 cc @ 3,8 bar
2st Bosh 984 pumpar
40l fuel cell
MS&MS
Crane FireBall HI-6 Performance CD Ignition
Crane FireBall PS92 Performance E-Core Coil
MSD 8.5mm Tändkabel

Garret GT3040R 0,63A/R
Tail 38mm wastegate
PPF 50mm dump
ITG luftfilter
ombyggd lastbils IC
Hemknåpat grenrör som är coatat och lindat
3" lindad downpipe
3" Avgassystem med 3" Simons Turbo dämpare
Ska ladda 1,5bar :)

Drivlina:
original 325 Getrag 260 växellåda
sachs 618 tryckis
4-puckad sinterlammel
325 lamelldiff 3.91 utväxling Diffbussning i delrin
Last edited by BMW_320turbo on 15 Sep 2009, 17:13, edited 1 time in total.
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Ja, om du skriver lite fakta om motorn så är det lättare att komma med åsikter. Tex för en Puch Dakota med skuren kolv är det väldigt fina siffror men för en Veyron lite sämre. :wink:
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Nu är det lite mer info
PrylBalle
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2009, 10:07
Location: Sölvesborg

Post by PrylBalle »

Trevlig läsning! Känns rätt gott med det vridet kan jag tänka mig! :)
Siktar själv på 300 hästar på min M20B25. Vad får man för kompressionsförhållande med M50-kolvar?
Hur mycket laddar du nu? Har du några effektsiffror på lägre ladd?
Emil B ~ E30 325iM
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Tror att det ska bli något på 7,5 till 8 i komp
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

BMW_320turbo wrote:Nu är det lite mer info


Mkt bättre! :wink:
PrylBalle
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2009, 10:07
Location: Sölvesborg

Post by PrylBalle »

Inga filmklipp? :D
Emil B ~ E30 325iM
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

hur mkt laddade du? antar att det är din orginalkam som gör den stora skillnaden mellan hk/vrid
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

Laddar 1.45 och det blev 392 hk / 597 Nm. Här finns en liten film http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=09-0036

Sen så laddade vi 1.65bar men då så gav en kolv upp, hade då 407hk / 630Nm men vanos kolvarna kanske inte pallar så mycket vrid :?:
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Orginal kammen lär ju strypa en del va?
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Låter som den är lite fegt mappad, dock gick den sönder så är ju lite konstigt. som jämförelse gav M5mickes M20B25 403hk på driven vid 1.25bar med V12 kolvar, orginaltopp och en mycket snäll kam.

Kammen gör en hel del så klart men är så pass stor skillnad
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

ville ha mycket vrid och en lättkörd motor så det blev det men jag tror nog att det går plocka ut ca 450hk innan det blir för mycke mottryck vid turbon.

Men hur är det med vanos kolvarna, klara dom inte mycket mer än 600nm :?:
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

"Lånar" tråden lite och postar lite om Tykoo's M50B28.
tykoo wrote:Biltyp: BMW 525 e34 -95

Motortyp: M50B28

Modifieringar:
m52 2,8 vev
m52 kolvar
icke vanos stakar
o-rgingat block
i övrigt en orginal m50 vanos

Motorstyrning: Megasquirt v3 med extrakod, orginalspolar
Turbo/Kompressor: kinesturbo, T70
Laddtryck: 1.5 bar
Mätställe/typ: Hos PPF / på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 372 @ 4400 rpm
Vridmoment: 594 @ 4400 rpm


Image
372hk / 594nm @ ~4400 rpm

Image
Antagligen så var detta felet till varför effektkurvan ser ut som den gör efter 4.400rpm.
Gavlarna rätt uttryckta i bägge ändar, efter denna byttes till enkel rak så vart den mycket piggare också på högre varv, så mappen ändrades lite för mer sås på högre varv.
Frågan är här då, hur pass mycket mer effekt var det då i maskineriet efter bytet?

Image
Såhär slutade sommaren, en stake fick för sig att titta ut.
Låg i motorutrymmet skapligt böjd/vriden, ej av.

Image
Mindre trevlig syn med många fynd.

Image
Såhär såg kolven ut, satt kvar i och gick fint i cylinderloppet...


Såhär efter lite bilder och smått med info, vad tror ni har orsakat detta ras då? :wink:
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

BMW_320turbo wrote:ville ha mycket vrid och en lättkörd motor så det blev det men jag tror nog att det går plocka ut ca 450hk innan det blir för mycke mottryck vid turbon.

Men hur är det med vanos kolvarna, klara dom inte mycket mer än 600nm :?:


Vad ska du med mycket vrid till? Är effekten som driver bilen framåt. Spontant så tycker jag det verkar som turbon är i minsta laget så därför vridet dra iväg
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Turbon klarar lite mer iaf. Vanos kolvar är körde med mycket mer effekt än vad du hade. Orig kam suger!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag hade 430whp @ 1,2-1,3 bar med endast svarvade kolvar, HX40 och Z45 så kammen gör nog en del :) Sen lite Ärtan magik också :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Jag hade 458whp @ 1.4 bar med svarvade kolvar, GT37 och Z45. Gör stor skillnad mellan original och Z45, likaså som det gör jävla skillnad med Z58 jämfört med Z45an.
Karl Jansson, 070-4406777
Post Reply