Nisse977 Accelerationstest. M20B27 SC61 E85 osv

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Nisse977 Accelerationstest. M20B27 SC61 E85 osv

Post by Nisse977 »

Fick lite tid över i helgen så jag kunde ta ut pärlan på en provtur. Denna gång mätte jag lite acc tider :) 0-200km/h och sen 120-220km/h på femman
Det är ZF och 3,25 diff. 205/50-R16 däck. Toyo R1R

http://www.youtube.com/watch?v=d_eNPMJ7EeE


Jag sög hårt på att få till en bra start, här är mina två första försök i filmen ;) Tappar spaken ur näven på andra testet så växlingen mellan 4an och 5an blir lite längre :roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Går ruggigt hårt när det börjar betta i sulorna. 8)
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

riktigt coolt klipp med 5an i mätarn seglar duktigt =) resten är orelevant när du inte kör på dragdäck
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hehe lite skillnad:)
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Re: Nisse977 Accelerationstest. M20B27 SC61 E85 osv

Post by ^MeTaNoLiC^ »

Nisse977 wrote:120-220km/h på femman

fan vad det bär iväg :D nästan så att det ser overkligt ut på hastighetsmätaren :)
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
RasmusD
Posts: 617
Joined: 12 Jun 2008, 00:12
Location: Alingsås

Post by RasmusD »

går ju riktigt bra! :)
M5 -05
M5 -90
840 -93
528 -98
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Haha coolt =D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Post by Mr EmCom »

Frän idé med jämförelsen :)
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

bra mos :D tänk vad en liten turbo kan göra :lol:
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Mr EmCom wrote:Frän idé med jämförelsen :)

Håller med!
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

haha fifan va nice =))
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Helvete vad det matar på nu :D 6 sekunder :shock:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

r.ivars wrote:riktigt coolt klipp med 5an i mätarn seglar duktigt =) resten är orelevant när du inte kör på dragdäck

Egentligen skulle jag mätt tiden 100-200 för de sista 20km/h med gamla motorn är rätt seeeeeeeeega om man uttrycker sig försiktigt.
Mellan 120-200 var det ca 27s med sugisen och nya turbomotorn 5s.

Har läst att man hamnar på ca 4,5s till 0-100 med vanliga däck på en vass E30, men du testade väl skillnaden på din bil med MT-däck och fick nån sekund eller mer kapat med däck avsedda för ändamålet?

Om man nu ska göra en snabb start med nuvarande förutsättningar, ska jag då starta på 2an istället eller vad göra? Inte för det känns så viktigt men ändå kul att veta om jag testar 0-200 igen.


:roll: 8)


Kul att ni gillar jämförelser :wink:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Grefven

Post by Grefven »

däck är första steget mot snabbare avstamp. trots att det kommer spinna på gatan så matar det iväg ganska mycket bättre. dragracedäck är att föredra. men rallycrossdäck av mjukaste sorten har vänner åkt med på gatan och det har blivit ruggig skillnad.

bilar som ritar på 5an har knappt orkat dra loss på 3an.

och man kan åka i 250 med dom däcken och gatbusa för det är riktiga gavlar.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Nisse977 wrote:
r.ivars wrote:riktigt coolt klipp med 5an i mätarn seglar duktigt =) resten är orelevant när du inte kör på dragdäck

Egentligen skulle jag mätt tiden 100-200 för de sista 20km/h med gamla motorn är rätt seeeeeeeeega om man uttrycker sig försiktigt.
Mellan 120-200 var det ca 27s med sugisen och nya turbomotorn 5s.

Har läst att man hamnar på ca 4,5s till 0-100 med vanliga däck på en vass E30, men du testade väl skillnaden på din bil med MT-däck och fick nån sekund eller mer kapat med däck avsedda för ändamålet?

Om man nu ska göra en snabb start med nuvarande förutsättningar, ska jag då starta på 2an istället eller vad göra? Inte för det känns så viktigt men ändå kul att veta om jag testar 0-200 igen.


:roll: 8)


Kul att ni gillar jämförelser :wink:



jag startar på 2an med mina m/h så det kan du garanterat göra
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Post Reply