diff for 300km/h i e-30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

bimmer325tic
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009, 19:53

diff for 300km/h i e-30

Post by bimmer325tic »

Hei.

Lurer på om det finnes en diff som passer i en e-30 med en slik utveksling at man kommer over 300km/h med zf gearkasse? Helst med 210 huset da det er dette jeg har på bilen nå, men 188 huset kan også være av interesse. Diffen må selvsagt være med brems.

Kjører nå med en diff fra m535 med 3.25 utveksling og har toppfart på ca. 240km/h med 245/35-17 dekk, og turtallsperre på 7000rpm.
Morty999
Posts: 172
Joined: 04 Jul 2007, 00:50

Post by Morty999 »

får vell diff med 2,97 utv tror jeg, men kommer nok ikke så mye fortere da, men 240 km/t? den kan jo ikke stemme, jeg har diff fra 520 (4.10) og jeg har 230 km/t på 6500 på 5 gir med 0,82 utv på 5 gir..
Oo-00-oO

83 Mod M535i med M88
78 Mod Escort Mk2 1300
79 Mod Escort Mk2 1600 sport
76 Mod Escort mk2 1600 GL
82 Mod e28 "polizei" edition
89 Mod MB w124 230TE stv
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

Vad är utväxlingen på 5'an på en zf-låda?
Kan väl inte stämma att den är nästan 1.0?

Om det är som getrag 260 (runt ~0.80 har jag för mig) och
3.25 i slutväxel så borde du ha ca 300km/h på mätarn vid varvstopp :S

Scrolla ner på denna sida för att kunna räkna fram toppfart med olika utväxlingar:
http://www.autopower.se/tips/default.asp
Henrik Olsen
0704-88 08 27
Morty999
Posts: 172
Joined: 04 Jul 2007, 00:50

Post by Morty999 »

260 kassan har 0,82 på 5 gir jeg har 260 kasse
Oo-00-oO

83 Mod M535i med M88
78 Mod Escort Mk2 1300
79 Mod Escort Mk2 1600 sport
76 Mod Escort mk2 1600 GL
82 Mod e28 "polizei" edition
89 Mod MB w124 230TE stv
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Titta på en diff från E34 525 diesel. De har 2.65:1. (188-huset)
Toppfart blir nästan 300: Utväxlingstabell
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Grefven

Post by Grefven »

2,93 finns oxå till stora huset. e34 540 automat har det.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

paran0id wrote:Vad är utväxlingen på 5'an på en zf-låda?
Kan väl inte stämma att den är nästan 1.0?

Om det är som getrag 260 (runt ~0.80 har jag för mig) och
3.25 i slutväxel så borde du ha ca 300km/h på mätarn vid varvstopp :S

Scrolla ner på denna sida för att kunna räkna fram toppfart med olika utväxlingar:
http://www.autopower.se/tips/default.asp
ZF har 1:1, som 4an på dom gamla Getrag alltså. Min gör ca 290km/h riktig fart med 3.25 i diffen, 0.81 på 6an med 215/40-16.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
bimmer325tic
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009, 19:53

Post by bimmer325tic »

Det beste hadde vært en diff med det store huset siden jeg har "skuddsikker bakvogn" (eventuelt bytte pinjong og kronhjulet hvis det går?)

Vet at 525tds har 2.64 og det lille huset, men jeg fant ikke ut om noen av de ble levert med brems?

244km/h skal jeg få ifølge autopower slik jeg har det i dag.
Grefven

Post by Grefven »

som sagt. kronhjul och pinjong från 2,93 e34 540 autiomat passar i största huset. jag hade 535 e34 utväxling 3,64 på min touring och bytte till 2,93. jag är 99% säker på att det är "lägsta" utväxlingen som finns till stora huset.

guldutväxling till zf.

och din motor har varvstoppet på 7200rpm.


rpm Ettan Tvåan Trean Fyran Femman
500 3.9 7.1 11.3 15.9 19.8
1000 7.8 14.2 22.5 31.7 39.6
1500 11.7 21.2 33.8 47.6 59.4
2000 15.6 28.3 45 63.4 79.3
2500 19.5 35.4 56.3 79.3 99.1
3000 23.4 42.5 67.6 95.1 118.9
3500 27.3 49.5 78.8 111 138.7
4000 31.1 56.6 90.1 126.8 158.5
4500 35 63.7 101.3 142.7 178.3
5000 38.9 70.8 112.6 158.5 198.2
5500 42.8 77.8 123.8 174.4 218
6000 46.7 84.9 135.1 190.2 237.8
6500 50.6 92 146.4 206.1 257.6
7000 54.5 99.1 157.6 221.9 277.4
7200 56.1 101.9 162.1 228.3 285.3
7500 58.4 106.2 168.9 237.8 297.2


räknat på 235-40-17"
bimmer325tic
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009, 19:53

Post by bimmer325tic »

Takk Bullen.

Da får jeg finne en diff fra 540 automat og bytte om. Og du har rett i at turtallsperra er på 7200. Det fant jeg fort ut :D
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

hmm.. har selv 3.07 og M3 5tr., så hjelper ikke mer enn 12km/h ca ved å bytte til 540 stuff... men gud å godt det skulle gjort med en 6trinns...
Passer resten om man bytter fra 3,0 låda til 3,2 låda og kardan til special?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Silverboy wrote:hmm.. har selv 3.07 og M3 5tr., så hjelper ikke mer enn 12km/h ca ved å bytte til 540 stuff... men gud å godt det skulle gjort med en 6trinns...
Passer resten om man bytter fra 3,0 låda til 3,2 låda og kardan til special?
Du får göra ny växellådsbalk och modda spakstället också.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Finns de med högre utväxling än 540/740 automaten, men inte speciellt vanliga.

E24/E28 Alpina B7 utan kat har 2,56:1
E24/E28 Alpina B7 med kat har 2,79:1
E24/E28 Alpina B7 automat har 3,07:1

Samtliga med det största sk "210" huset


/L
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

2,56:1 :P Da begynner det å hjelpe :) Blir vel ikke ensam på budgivningen på en sånn :?
Grefven

Post by Grefven »

bimmer325tic wrote:Takk Bullen.

Da får jeg finne en diff fra 540 automat og bytte om. Og du har rett i at turtallsperra er på 7200. Det fant jeg fort ut :D
hittat någon e85 mack eller det är mappat på 98 nu?
bimmer325tic
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009, 19:53

Post by bimmer325tic »

Den ble mappet om til 98 V-power. Hadde litt liten bensinpumpe så det ble 1,5 bar (440hk/620nm) i dynapack.

Får se om det blir bygget om til e85 i vinter så jeg får ut de siste hestene. Hadde ikke tid til det hvis jeg skulle få kjørt litt i sommer, men motoren virker utmerket slik den nå. Angrer ikke et sekund på det kjøpet.
Grefven

Post by Grefven »

det är en väldigt fin maskin. du kan ha 100hk mer på e85 lätt. och då har du riktigt go gång i maskinen.
Post Reply