Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
325 vev på 323 motor?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
325 vev på 323 motor?
Last edited by Zwofurti on 15 Jun 2006, 16:37, edited 1 time in total.
http://www.algonet.se/~brannstr/2002101 ... atning.htm
http://www.stahlmotor.se/kompression.html
t.ex.
http://www.stahlmotor.se/kompression.html
t.ex.
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
Re: 325 vev på 323 motor?
inte för att vara petig, men du frågade om kompressionen.Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
har tyvärr ingen koll på om någon gjort det. men det borde ju funka?
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Re: 325 vev på 323 motor?
Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm
Re: 325 vev på 323 motor?
jo du har helt rätt. marginell skillnad i kompet blir det.loka wrote:Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?
Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.
nån som gjort så?
fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm
Vet jag inte vad jag skriver?Fido85 wrote:du ska inte ställa såna frågor då om du inte vet själv vad du skriverZwofurti wrote:nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?
är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.
samt vad det är för nackdelar med att göra det.
vad är det jag inte vet?
Frågar ju bara om det är nån som vet vad kompet blir, har ju inte direkt en motor att mäta på.