325 vev på 323 motor?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

325 vev på 323 motor?

Post by Zwofurti »

Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?

Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.

nån som gjort så?

fördelar / nackdelar vid turbobygge?
Last edited by Zwofurti on 15 Jun 2006, 16:37, edited 1 time in total.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?

är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.

samt vad det är för nackdelar med att göra det.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Re: 325 vev på 323 motor?

Post by flp »

Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?

Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.

nån som gjort så?

fördelar / nackdelar vid turbobygge?


inte för att vara petig, men du frågade om kompressionen.

har tyvärr ingen koll på om någon gjort det. men det borde ju funka?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Re: 325 vev på 323 motor?

Post by loka »

Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?

Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.

nån som gjort så?

fördelar / nackdelar vid turbobygge?




Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Re: 325 vev på 323 motor?

Post by Zwofurti »

loka wrote:
Zwofurti wrote:Om man sätter en 325 vev, dvs en med 75mm slag på en 323 motor som har 76,8mm i slag, vad bör det bli för kompression då?

Då kommer ju kolvtoppen 1,8mm längre ner än standard.

nån som gjort så?

fördelar / nackdelar vid turbobygge?




Om du ska räkna ut kompet så tänk på att kolven kommer 0,9 mm lägre ner inte 1,8mm


jo du har helt rätt. marginell skillnad i kompet blir det.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Zwofurti wrote:nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?

är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.

samt vad det är för nackdelar med att göra det.


du ska inte ställa såna frågor då om du inte vet själv vad du skriver :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Fido85 wrote:
Zwofurti wrote:nog vet jag väl hur man räknar ut kompressionen på motorn?

är ju inte det jag frägar över, mest om nån annan gjort detta.

samt vad det är för nackdelar med att göra det.


du ska inte ställa såna frågor då om du inte vet själv vad du skriver :)


Vet jag inte vad jag skriver?
vad är det jag inte vet?

Frågar ju bara om det är nån som vet vad kompet blir, har ju inte direkt en motor att mäta på.
Post Reply