Problem M20B25 läcker olja
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Problem M20B25 läcker olja
Har lite oljeläckage på min M20B25...den blir blöt/fuktig på toppens yttre klackar (hö & vä) på avgassidan men är för övrigt torr. Någon som har några tips om vart den läcker då jag inte hittar någon tydlig källa. Nymonterad topp med originalbultar som är dragna 30nm, 90*, 90*, 15* med loctitelimmad packning. Toppen är svetsad och blocket o-ringat om det skulle ha någon betydelse i sammanhanget.
Har själv funderat på om det kan vara plastplupparna för vipparmsaxlarna som läcker??
MVH//Jocke
Har själv funderat på om det kan vara plastplupparna för vipparmsaxlarna som läcker??
MVH//Jocke
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Vad kör ni med för klet?
Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".
Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).
Vad använde resten av er för något?
Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".
Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).
Vad använde resten av er för något?
Nisse Järnet wrote:Är det fram kan det vara så att det kommer lite från packboxen som rinner ner kanske?
Ja det kan vara så dock så är det väldigt svårt att se exakt var det kommer ifrån, men det är precis lika både i fram- och bak-kant. Men jag ska täta pluggarna sen får bilen gå tills jag ställer av den. Ska ändå på med en ny topp i vinter...
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
bmw-slangen wrote:Vad kör ni med för klet?
Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".
Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).
Vad använde resten av er för något?
Lite rött tätningsklet från Biltema brukar funkar finfint.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Ni och era färger
Curil-T är förresten grönt!
Så nu har vi rött, gult, blått, svart och grönt!
Allvarligt, är det ingen av er som läser på tuberna längre?!?
Rött från Biltema tolkar jag som deras högtemperatursilikon (art-nr 36-194).
Gult = Hermetite?
Blått = Permaflex?
Svart = Loctite, fast vilket nummer?
Curil-T är förresten grönt!
Så nu har vi rött, gult, blått, svart och grönt!
Allvarligt, är det ingen av er som läser på tuberna längre?!?
Rött från Biltema tolkar jag som deras högtemperatursilikon (art-nr 36-194).
Gult = Hermetite?
Blått = Permaflex?
Svart = Loctite, fast vilket nummer?