Problem M20B25 läcker olja

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Problem M20B25 läcker olja

Post by joacim77 »

Har lite oljeläckage på min M20B25...den blir blöt/fuktig på toppens yttre klackar (hö & vä) på avgassidan men är för övrigt torr. Någon som har några tips om vart den läcker då jag inte hittar någon tydlig källa. Nymonterad topp med originalbultar som är dragna 30nm, 90*, 90*, 15* med loctitelimmad packning. Toppen är svetsad och blocket o-ringat om det skulle ha någon betydelse i sammanhanget.

Har själv funderat på om det kan vara plastplupparna för vipparmsaxlarna som läcker??

MVH//Jocke
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Brukar vara gummipluggarna, kör med klet runt dom så brukar det blir bra :) Min är tät iaf.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Har samma problem men det mystiska är att den är snustorr på alla sidor. bara på klackarna som du säger.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
maxisch
Posts: 270
Joined: 23 Nov 2008, 18:49
Location: Göteborg
Contact:

Post by maxisch »

Och även jag har exakt samma problem =) Vet en till nybyggd m20b25 med turbo som också har olja på klackarna... ska kolla nogare på gummiplupparna som sagt..
User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Post by joacim77 »

Fler än bara jag som har detta problem.... :? Jag ska erkänna att jag "glömde" att lägga tätning på pluggarna när jag monterade ihop allt men tanken fanns iaf... Men jag ska fixa det imorgon får vi se om det hjälper.....
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Är det fram kan det vara så att det kommer lite från packboxen som rinner ner kanske?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Vad kör ni med för klet?

Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".

Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).

Vad använde resten av er för något?
User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Post by joacim77 »

Nisse Järnet wrote:Är det fram kan det vara så att det kommer lite från packboxen som rinner ner kanske?


Ja det kan vara så dock så är det väldigt svårt att se exakt var det kommer ifrån, men det är precis lika både i fram- och bak-kant. Men jag ska täta pluggarna sen får bilen gå tills jag ställer av den. Ska ändå på med en ny topp i vinter...
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

bmw-slangen wrote:Vad kör ni med för klet?

Jag monterade ihop min M20B23 och tittade på de där gummipluggarna och sa för mig själv "det där kommer att läcka olja inom 3 minuter...".

Själv strök jag på lite Curil-T och monterade ihop allt. Får återkomma om det håller tätt efter jag kört motorn lite mer (har bara startat upp den och kört den i 10 minuter än sålänge).

Vad använde resten av er för något?


Lite rött tätningsklet från Biltema brukar funkar finfint.
8)
Grr!
0706-419608
User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Post by joacim77 »

Jag kör med något gult klet....men det ska nog fungera.... :)
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Rött och gult, mitt är blått iaf ;) dessa färger!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Mitt är svart :D Berner ftw!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

min läckte där med, bra konstruktion :?
Mitt är svart, loctite
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Fram med det bara... vem av er kör med rosa klägg?

:D
Grr!
0706-419608
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Ni och era färger :D

Curil-T är förresten grönt!

Så nu har vi rött, gult, blått, svart och grönt! :lol:


Allvarligt, är det ingen av er som läser på tuberna längre?!? :o

Rött från Biltema tolkar jag som deras högtemperatursilikon (art-nr 36-194).
Gult = Hermetite?
Blått = Permaflex?
Svart = Loctite, fast vilket nummer?
User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Post by joacim77 »

Jag använde något blått när jag satte ihop den sist men det höll ju typ 50 mil....nu blir det att testa gult.... :wink: PS Är det någon som har rosa så säg till....vill ni inte skriva i tråden så PM:a DS :D 8)
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

jag kan använda rosa när min ska ihop :) volvos flytande packning är det 8)
Post Reply