Nu har jag varit på långtur med bilen utan större missöden än att bilen började gå som ett lass skit och tomgången försvann.
Kom hela vägen till Enköping och tillbaks. Så långt hemifrån var inte bilen på hela förra året så det är ett stort steg framåt
Visade sig vara tps-givaren som satt halvlöst och ändrade sig fram och tillbaks.
Men efter en enkel åtdragning verkar det lira igen.
En underbar dag på Tullinge resulterade i en 11,73 repa som bäst med slutfart på 193,2km/h och 60 fot på 1,74. Siktar på att kapa en del tid imorrn när det är tävling.
Tyvärr så hade jag knas med att expansionskärlet tryckte ur vatten så i två repor blev jag bortknuffad.
Var troligtvis så att i den första repan så hade jag för mycket vatten i kärlet som då trycktes ut i värmningen när det laddades på lite, sen i nästnästa repa låg det vatten kvar på bärarm och balk som rann ner på marken.
Guess who´s back?
Murphy slår till igen... Efter att ha slagit ett nytt personbästa med 11,72 195km/h så tänkte jag att det var dags för att testa att ladda rejält i starten... Satte launchen/varvstoppet på 5500rpm och fällde plattan i mattan, laddade dryga 1,4bar när det skulle bära iväg!
Såhär slutade det:
Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Har inte hört om någon som har kört av en Z3M drivaxel tidigare men det gick uppenbarligen utan några större problem.
Snälla, berätta vad jag gör fel och "alla" andra gör rätt som får det att hålla.
Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!
M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.
Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!
Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.
M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.
Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!
Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.
Man får köra launch control. Dock så backar man tändningen på launch ca 20-30 grader och därför ger motorn inte mycket effekt alls förrän någon meter ut på banan. En kompressormotor går lika hårt på tändningen som vid körning men ger laddtryck från botten och är därför urstark från botten.
Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.
johankihl wrote:
Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.
Fast ska man vända på saken så stör inte kompressorn motorn genom att ha ett konstigt grenrör som bromsar upp avgaserna
Drygt 100hk är de siffror jag hört att kompressorn ska "stjäla". Detta vid ett laddtryck på 1,4 bar.
En lagom stor turbo och 2 bars laddtryck borde då ge närmare 700hk precis som du säger. Och vem vet, kanske skulle då drivaxlarna hålla
johankihl wrote:
Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.
[offtopic] skojar med dig! se till att få ihop Audin nu så ni kan komma hit på söndag [/offtopic]