M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har jag varit på långtur med bilen utan större missöden än att bilen började gå som ett lass skit och tomgången försvann.
Kom hela vägen till Enköping och tillbaks. Så långt hemifrån var inte bilen på hela förra året så det är ett stort steg framåt ;)
Visade sig vara tps-givaren som satt halvlöst och ändrade sig fram och tillbaks.
Men efter en enkel åtdragning verkar det lira igen.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

En underbar dag på Tullinge resulterade i en 11,73 repa som bäst med slutfart på 193,2km/h och 60 fot på 1,74. Siktar på att kapa en del tid imorrn när det är tävling.
Tyvärr så hade jag knas med att expansionskärlet tryckte ur vatten så i två repor blev jag bortknuffad.
Var troligtvis så att i den första repan så hade jag för mycket vatten i kärlet som då trycktes ut i värmningen när det laddades på lite, sen i nästnästa repa låg det vatten kvar på bärarm och balk som rann ner på marken.
User avatar
Lindebrink
Posts: 177
Joined: 25 Dec 2005, 02:01
Location: Nyköping

Post by Lindebrink »

gratulerar till en finfin tid!!var kul att få se bilen irl,riktigt frän!

lycka till imorgon!
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Guess who´s back?
Murphy slår till igen... Efter att ha slagit ett nytt personbästa med 11,72 195km/h så tänkte jag att det var dags för att testa att ladda rejält i starten... Satte launchen/varvstoppet på 5500rpm och fällde plattan i mattan, laddade dryga 1,4bar när det skulle bära iväg!
Såhär slutade det:

Image
Image

Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Har inte hört om någon som har kört av en Z3M drivaxel tidigare men det gick uppenbarligen utan några större problem.
Snälla, berätta vad jag gör fel och "alla" andra gör rätt som får det att hålla.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ripper wrote:Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)


Tack för det.

Det varvar ju så mycket, känns elakt att starta på 8500rpm...
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

M3JONAS wrote:
Ripper wrote:Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)


Tack för det.

Det varvar ju så mycket, känns elakt att starta på 8500rpm...


Okey 8500rpm kanske är lite väl, men jag startade på 7500rpm med min på klistrad bana och M/T sulor och de spann så där "lagom" gott=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu är Dioneaxlar beställda. Vi hoppas på att de hinner bli klara innan den 1:a Juli så det kan bli lite mer åka av i sommar!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

M3JONAS wrote:Nu är Dioneaxlar beställda. Vi hoppas på att de hinner bli klara innan den 1:a Juli så det kan bli lite mer åka av i sommar!


Säger bara lycka till. Fick vänta på mina i dryga 2 månader.

Jag tror att anledningen till att du skjuter drivaxlar är att du går iväg med ganska mycket mer effekt än vi turbo gossar har.

Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Får man fråga vad de kostar *nyfiken*

johankihl wrote:Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)


Ja för "kompressorer ger ingen effekt" eller hur hette det nu igen? :wink:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

johankihl wrote:
Jag tror att anledningen till att du skjuter drivaxlar är att du går iväg med ganska mycket mer effekt än vi turbo gossar har.

Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)


Eller kralligare drivlina ;)
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!


Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Andreas K wrote:
M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!


Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.


Man får köra launch control. Dock så backar man tändningen på launch ca 20-30 grader och därför ger motorn inte mycket effekt alls förrän någon meter ut på banan. En kompressormotor går lika hårt på tändningen som vid körning men ger laddtryck från botten och är därför urstark från botten.

Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

M3JONAS wrote:Eller kralligare drivlina ;)


Givet. Fränt bygge, lär sätta grymma tider när det håller. Helt klart kul med någon med kompressor bland alla turbos!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

johankihl wrote:Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.


Fast ska man vända på saken så stör inte kompressorn motorn genom att ha ett konstigt grenrör som bromsar upp avgaserna ;)

Drygt 100hk är de siffror jag hört att kompressorn ska "stjäla". Detta vid ett laddtryck på 1,4 bar.
En lagom stor turbo och 2 bars laddtryck borde då ge närmare 700hk precis som du säger. Och vem vet, kanske skulle då drivaxlarna hålla ;)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

johankihl wrote:Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.


[offtopic] skojar med dig! se till att få ihop Audin nu så ni kan komma hit på söndag [/offtopic]
Post Reply