E34 540 -93 (09-09-26) gammal nivåreglering borta..

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Det jag gjorde var och ta bort sista lljuddämparen och satte dit en slutburk med "ljuddämpare" Tycker den låter perfekt. Ger jag på så hörs det vilken motor som sitter i och fiskör jag så låter den inget alls..

Här finns några filmer där man hör lite iaf..
http://www.garaget.org/Christian_N/video

Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

För att få "riktigt" V8 ljud måste man separera cylinderbankarna hela vägen, alltså dubbelsystem. Det är min erfarenhet iaf.

Ang. kontroll av oljepumpbultarna, kan man återanvända trågpackningen eller bör man köpa ny?
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

kul tråd :)
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

Spiidfriik wrote:För att få "riktigt" V8 ljud måste man separera cylinderbankarna hela vägen, alltså dubbelsystem. Det är min erfarenhet iaf.

Ang. kontroll av oljepumpbultarna, kan man återanvända trågpackningen eller bör man köpa ny?
provstartade bilen i slutet av dag 1 och då slutade systemet direkt efter främre ljuddämparna..
även då var det ett jävla vrålande bara :o

denna låter gôtt:
http://www.youtube.com/watch?v=a5aNW1_PJMw

vågar man chansa kan man nog återanvända den gamla packningen.. det är inte en normal packning (dvs. tjockt papper eller liknande) utan en stålpackning med en liten gummiläpp på..
en ny packning kostar 280 eller 290kr på bmw..
Zwofurti wrote:kul tråd :)
sweet ;)
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Rolig tråd! Eftersom jag har en 540 måste jag följa denna :)
076-115 58 55
-88 E30 325IK
henkz
Posts: 270
Joined: 15 Oct 2007, 16:23
Location: Sundsvall

Post by henkz »

^MeTaNoLiC^ wrote: provstartade bilen i slutet av dag 1 och då slutade systemet direkt efter främre ljuddämparna..
även då var det ett jävla vrålande bara :o

denna låter gôtt:
http://www.youtube.com/watch?v=a5aNW1_PJMw
ska ja var ärlig så låter den där fjantigt motför vad mitt system låter.. o då har jag byggt ett eget från extractorn o bak.. dock utan kissekatt just nu... sen bara en 3" dämpare längst bak....
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Beställ hjullager dämpare (och allt annat) från tyskland, sök på ebay.de för piratdelar, och för originaldelar kan jag rekommendera genuine-parts.de

Angående avgassystem så tror jag du behöver en slutdämpare, ser ingen på bilderna..?
Blir ofta jobbiga resonanser med långt rör utan slutdämpare.
Risken är att du kommer att bränna ur dämparna som sitter precis efter kattarna också, det blir jävligt varma avgaser där när du står på lite..
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

har denna ljuddämpare längst bak, den kom inte med på byggbilderna bara..
Image
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

film på det nya avgassystemet..
http://www.youtube.com/watch?v=xxNLGDHDs1g

det gamla om man vill försöka jämföra..
http://www.youtube.com/watch?v=yTEr4tJu2EA

har börjat modda en stor ljuddämpare som ska få ta plats längst bak istället för den dyra rostfria rackaren..
kanske får den dyra agera främre ljuddämparen sen.. får se hur det blir med stor bakre ljuddämpare först..

tycker att motorn effektiva register har breddats åt både hållen med dom nya kattarna och allt..
därför avskriver jag helt ovetenskapligt originalkattarna som värdelösa bojsänken (tunga som fan är dom)..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

stor ljuddämpare med ca. 15° vinkel..
Image

denna ljuddämpare är ca. 20cm längre än den nuvarande bakre..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

bmwkonverterade saablambdasonder.. splitter nya..
Image

dom gamla sonderna gick åt helvete på nått vis när jag byggde nytt avgassystem..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Egenmoddade eller köpta så någonstans?
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

dom är egenmoddade.. kablarna är skarvade innanför kontaktens gummimuff..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

elektronik som drar upp rutorna automatiskt när man låser bilen + aerodynamikspeglar..
Image

det första man gör när man köper något är att plocka isär för modifiering..
Image
hade aldrig köpt sådana speglar om det inte fanns original på E34'orna.. vill behålla factorylooken och det finns i nuläget inget bättre alternativ..
angående kommande modifieringar så ska det moddas så att dom ser ut som äkta vara och inte några 199-kronors kopior..

delar för att få belysning i växelväljaren (avsett för usa-marknaden) + stödlager och en packning till kardanen..
Image
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

före.. trasiga fästflärpar på ramen, utslitna obelysta symboler, trasig "rullgardin", defekt lägesomkopplare..
Image

efter.. helt och fint.. belyst.. nyrenoverad lägesomkopplare så nu funkar det systemet problemfritt oxå :)
Image

i mörker.. tyvärr är det inte konstruerat så att pricken följer spaken.. lampan sitter högst upp och sedan är det ströljus i resten..
Image

får kika på om det går att modda på något vis så att rätt prick är belyst hela tiden..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

före..
Image

efter..
Image
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

xenonkonverterad strålkastarkåpa..
Image

ballaster på plats.. trångt som fan på vänstersidan..
Image
Image

vitt och fint :) 4300k givetvis.. vill inte ha töntigt blått 6000k..
Image

vitt vs. pissgult..
Image

bonusbild på ett rådjur som stod och beundrade bilen en lång stund innan det skuttade iväg..
Image
Varför snikig M5 när det finns 540?
Post Reply