Ny racetermostat M20!

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag har också beställt en ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Tilllagd på min lista :)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Dåja då var det beställt! (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

gött! Har också beställt en :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Ni som kör med denna har det funkat bättre? Tänkte mest på sånna som haft problem med hög temp etc.
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

m_ellisson wrote:var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!



hur långt går orginalmätaren då ? ligger den kvar på mitten hela tiden ? eller går den lägre, hur blir det när man påfrestar bilen ?


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smaid
Posts: 209
Joined: 11 Jan 2006, 14:58
Location: FInland, Vasa

Post by smaid »

Fungerar finemang ;)
e30 -88 M-Technic II 2.5Tic

http://www.garaget.org/?car=67388
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag har inte provkört min bil med nya termostaten, men på tomgång så märker man bara att kylet får värme tidigare.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Re: Ny racetermostat M20!

Post by Mattias Sandgren »

Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.

Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Ny racetermostat M20!

Post by Bmwandreas »

Mattias Sandgren wrote:
Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.

Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.


Är inte det ganska självklart?
Man vill att den ska gå kallare så topparna inte blir lika sprickkänsliga.
Och har man kallare grundtemp så tar det längre tid innan man når kok om man plågar som fan.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Har man varmgångs-problem är det ju inte termostaten som är problemet.
Hur lång tid tar det att värma 10 liter kylvatten 10 grader med 500 hk motor (370 kW) ?

Jag menar bara att termostaten gör säkert jobbet som ni tänkt er, om kylsystemet fungerar som det ska.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Med denna ligger du på ca 70 grader vid värmningen och 85-90 i mål.

Med en bra kylare och termostat som ligger lite kallare så slipper du koka sönder motorn, och det är ju bra.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Finns det någon anledning att ha högre motortemp än 75 grader på en racebil? Kör med denna termostat på min banbil och är ute efter att ha runt 80grader i vattentemp när man kör vilket den verkar fungera till.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.

Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Mattias Sandgren wrote:
Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.

Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).


fast du har ju inget lika med tecken på olja och vattentemp även om bägge hänger ihop. Du kan ju hålla lite högre temp på oljan om man önskar.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Nej förstås, men det är ett problem man slåss med och vattenkylningen är den enda "oljekylning" motorn ofta har.
Post Reply