Ny racetermostat M20!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- m_ellisson
- Posts: 1296
- Joined: 03 Aug 2008, 17:43
- Location: kalmar
- Contact:
gött! Har också beställt en
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
- m_ellisson
- Posts: 1296
- Joined: 03 Aug 2008, 17:43
- Location: kalmar
- Contact:
var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
m_ellisson wrote:var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!
hur långt går orginalmätaren då ? ligger den kvar på mitten hela tiden ? eller går den lägre, hur blir det när man påfrestar bilen ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Re: Ny racetermostat M20!
Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.
Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Ny racetermostat M20!
Mattias Sandgren wrote:Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.
Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.
Är inte det ganska självklart?
Man vill att den ska gå kallare så topparna inte blir lika sprickkänsliga.
Och har man kallare grundtemp så tar det längre tid innan man når kok om man plågar som fan.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.
Med denna ligger du på ca 70 grader vid värmningen och 85-90 i mål.
Med en bra kylare och termostat som ligger lite kallare så slipper du koka sönder motorn, och det är ju bra.
Med denna ligger du på ca 70 grader vid värmningen och 85-90 i mål.
Med en bra kylare och termostat som ligger lite kallare så slipper du koka sönder motorn, och det är ju bra.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.
Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.
Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).
Mattias Sandgren wrote:Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.
Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.
Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).
fast du har ju inget lika med tecken på olja och vattentemp även om bägge hänger ihop. Du kan ju hålla lite högre temp på oljan om man önskar.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact: