Film: BMW turbo.

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Film: BMW turbo.

Post by 525mannen »

Lite busfilm från ikväll på min bmw 525 (2,8:a m50) turbo!

http://www.garaget.org/video/qi2cmkm9ttbc
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Du ska inte ha några soppapumar till :shock:

:wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Funkar fint, ger ungefär 185-195l/h/st beroende på tryck. Matar med en 255l/h i tanken till catchen på 2liter.

Förra årets motor rasade pga bränslebrist med spikningar som följd, det misstaget gör man inte om :evil: Btw, matar tryck/retur med 1/2" rostfria hydraulrör! Hö hö 8)
205gti-88
Posts: 54
Joined: 03 Mar 2007, 23:06
Location: staffanstorp

Post by 205gti-88 »

Den går bra iallafall :D

Är det K-jet pumpar från biltema eller?

Diggade turbo dekalen :lol:
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Stämmer bra, samma setup som t.ex. Gustaf åker i sin 700whp+ saab quattro från umeå. Funka fint :)

Ja dekalen är fin tog den från vision79's förra 535:a som jag köpte för att ha som reservdelsbil =P Men sitter lite tokigt till nu :lol:
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Haha :) ratten känner ja i gen. Gick den att rikta? gött mos :D
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Haha! Jajamen, Peppes gamla. Ett par knäck mot en dörrkarm sedan var den hyggligt rak igen :D

Tog nog bra den kraschen.. :shock:
205gti-88
Posts: 54
Joined: 03 Mar 2007, 23:06
Location: staffanstorp

Post by 205gti-88 »

525mannen wrote:Stämmer bra, samma setup som t.ex. Gustaf åker i sin 700whp+ saab quattro från umeå. Funka fint :)

Ja dekalen är fin tog den från vision79's förra 535:a som jag köpte för att ha som reservdelsbil =P Men sitter lite tokigt till nu :lol:


Jag har också använt K-jet pumpar många gånger med bra resultat. Dom flödar bra för dom pengarna! på sävar har dom en tråd om hur mycket dom flödar! och dom kostar endast 500kr st och arbetar med upp till 5bars tryck orginal.
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

Fan alltså, en E34 med turbo, blir fan inte bättre :D
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Falck wrote:Fan alltså, en E34 med turbo, blir fan inte bättre :D


Hehe, word ;)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Verkar var bra med mos :twisted:
hur mycket laddar du? vilke e dom där K-jet pumparna?
Håller dom i längden med e85?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Laddar 1,5 bar med en holset hx50 :)

De verkar hålla fint, har inte haft några problem med pumparna. Däremot då jag precis hade dragit rören osv hade jag en fuelcell i första stadiet (4liters om jag inte minns fel) som catch, denna gjorde att det skummade invändigt vid påfyllning från originaltank som resulterade i att en pump kaviterade lätt. Det var innan vi startade upp motorn och enbart spolade runt i bränslesystemet "standalone" för att justera in bränsletrycket.

Löste det med att bygga en ny catchtank, relativt enkel med skvalpskydd invändigt. Sedan gick alla pumpar klockrent, viktigt att man använder hörsel o känsel likt som i hydraulik då de kommer till pumpar (i detta fall ett par stycken) :)

Jag kör även med en glycerinmätare till bränsletrycket, har testat koppla ur matningen (strömmen) till en pump o då sett att jag tappar då 0,2bar i bränsletryck. Då har man en bra riktlinje på att alla pumpar är med.

Skickar pm med art.nr och en forumtråd där de tar upp provflödningar!

Mvh
Post Reply