Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Hahaha... dagens observation!! Klockrent!Per Eriksson wrote:Vänder du på rörtången funkar den bättre.

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Alrajt en liten update idag också.
Började dagen med att gå lös på värmeskyddet som ska va ovanför slutdämparen på avgaset. Tröttna dock efter ett tag och då hade jag fått loss 2 av 4 skruvar som var lika rostiga som bilden visar nedan. Inte lätta att få grepp på, 1-0 till plåten alltså men jag ska ha revench!

Börja sedan med nåt jag tyckte skulle va lite kul, asfaltsmatta

Låt säga 2-3 timmar senare var den väck, jävligt lätt med värmepistol och stämjärnet. Var nästan så att det gick att dra bort det efter ha värmt lite. Är det nån som vill ha sin asfaltsmatta borttagen vet ni vart ni kommer


Kan ha vart bra att ta bort den, verka ha börjat utrosta där nere vid fötterna. Sen var det blött där också sen igår så ser värre ut än vad det är, skönt att torka upp det med värmepistolen iaf

Tänkte börja sälja bort min e34 M5 diff och växellåda som jag fick med motorn. Har en idé om 5000:- för diffen och 2000:- för lådan men kan diskuteras. PM vid intresse
Imorgon ska jag våldgästa BMW och beställa lite bakskärmar med dem "yttre innerskärmarna" också
Började dagen med att gå lös på värmeskyddet som ska va ovanför slutdämparen på avgaset. Tröttna dock efter ett tag och då hade jag fått loss 2 av 4 skruvar som var lika rostiga som bilden visar nedan. Inte lätta att få grepp på, 1-0 till plåten alltså men jag ska ha revench!

Börja sedan med nåt jag tyckte skulle va lite kul, asfaltsmatta


Låt säga 2-3 timmar senare var den väck, jävligt lätt med värmepistol och stämjärnet. Var nästan så att det gick att dra bort det efter ha värmt lite. Är det nån som vill ha sin asfaltsmatta borttagen vet ni vart ni kommer



Kan ha vart bra att ta bort den, verka ha börjat utrosta där nere vid fötterna. Sen var det blött där också sen igår så ser värre ut än vad det är, skönt att torka upp det med värmepistolen iaf


Tänkte börja sälja bort min e34 M5 diff och växellåda som jag fick med motorn. Har en idé om 5000:- för diffen och 2000:- för lådan men kan diskuteras. PM vid intresse
Imorgon ska jag våldgästa BMW och beställa lite bakskärmar med dem "yttre innerskärmarna" också

Glider E30 Touring -89 M20B27
Det har du förbannat rätt i måste jag säga. Sjukt skönt är det att ligga där och tänka, fundera och planeraKeepan wrote: Var så jävla slut sen att jag bestämde mig för att lägga mig under bilen och tänka lite. Jag kanske är smått störd men det är riktigt jävla skönt att ligga under bilen, är som en egen liten värld där under![]()

Kul och se att jag inte är den enda som är smått stördViper89 wrote:Det har du förbannat rätt i måste jag säga. Sjukt skönt är det att ligga där och tänka, fundera och planeraKeepan wrote: Var så jävla slut sen att jag bestämde mig för att lägga mig under bilen och tänka lite. Jag kanske är smått störd men det är riktigt jävla skönt att ligga under bilen, är som en egen liten värld där under![]()

Glider E30 Touring -89 M20B27
Alrajt, det som hända igår var att jag var hos BMW och beställde skärmarna samt ringde till GUSS och beställde en bur. Bakskärmarna gick på 8664 totalt då med 5% rabatt man får när man betalar i förskott. Buren gick på 3700:- men ringde idag igen till honom och beställde till kryss i bakrutan, stag fram till fjäderbenstornen och bältesstag.
För övrigt konstaterat att diffen jag köpte men största sannolikhet är en viskodiff så måste börja leta lamelldiff men hög utväxling igen.
Aja, idag gick jag ut till garaget och satte igång på fram- och bakvagnen för att få loss allt som ska loss innan blästring, gick ju sådär kan man säga. Allt jävlades, varenda mutter fastna i hylsan, börja rotera med bulten osv osv. Efter att ha bråkat med dem i 1,5 timme fick jag nog. Lämna slagfältet såhär:

Jahapp eftersom BMW ringde imorse och sa att delarna hade kommit åkte jag ditåt istället i förhoppning om att bli lite uppmuntrad av lite paket. Hittade fint sällskap på vägen

Väl där så fick jag köra runt på baksidan och fick hjälp att försöka trycka in dem men efter ha vänt och vridit på dem konstaterade vi bittert nog att bilen var 5 cm för smal typ. Så måste dit med släpet igen och hämta dem. Innerskärmarna fick jag dock med

När jag kom hem lasta jag av dem och fick se någon redan varit och kladdat på en av innerskärmarna. Den ena var fin och ny men den andra verkar det som någon redan försökt passa in tidigare med kladd och diverse på, orkar dock inte bry mig om det.. Är inte så farligt.

Och efter dagens motgångar fick jag även problem med mitt photobucket account och kunde omöjligt komma in på det eller mailen det är står på. Helt sjukt så fick damma av mitt ImageShack-account nu, får se hur detta går.
Nu ska jag lägga mig i fosterställning och gråta en stund...
För övrigt konstaterat att diffen jag köpte men största sannolikhet är en viskodiff så måste börja leta lamelldiff men hög utväxling igen.
Aja, idag gick jag ut till garaget och satte igång på fram- och bakvagnen för att få loss allt som ska loss innan blästring, gick ju sådär kan man säga. Allt jävlades, varenda mutter fastna i hylsan, börja rotera med bulten osv osv. Efter att ha bråkat med dem i 1,5 timme fick jag nog. Lämna slagfältet såhär:

Jahapp eftersom BMW ringde imorse och sa att delarna hade kommit åkte jag ditåt istället i förhoppning om att bli lite uppmuntrad av lite paket. Hittade fint sällskap på vägen

Väl där så fick jag köra runt på baksidan och fick hjälp att försöka trycka in dem men efter ha vänt och vridit på dem konstaterade vi bittert nog att bilen var 5 cm för smal typ. Så måste dit med släpet igen och hämta dem. Innerskärmarna fick jag dock med

När jag kom hem lasta jag av dem och fick se någon redan varit och kladdat på en av innerskärmarna. Den ena var fin och ny men den andra verkar det som någon redan försökt passa in tidigare med kladd och diverse på, orkar dock inte bry mig om det.. Är inte så farligt.

Och efter dagens motgångar fick jag även problem med mitt photobucket account och kunde omöjligt komma in på det eller mailen det är står på. Helt sjukt så fick damma av mitt ImageShack-account nu, får se hur detta går.
Nu ska jag lägga mig i fosterställning och gråta en stund...
Last edited by Keepan on 25 Aug 2009, 18:01, edited 1 time in total.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Ok efter gårdagens fullständiga misslyckande så gick jag upp idag med lite rubbat självförtroende och skulle börja göra redo lite prylar inför lack.
Började att tvätta av växellådan som såg ut såhär till att börja med:

Efter en 40-50 minuter och efter använt en komplett serie kemikalier blev den såhär (kameran hade slarvat bort bilder igen så vinkeln blev inte direkt optimal)

Inte helt bra resultat på växellådan, får ta med sandpapper och stålborste innan den ska lite ny färg på sig. Gick vidare och vålda mig på detta iaf

Börjar se slutet på elen nu, tagit loss säkringsboxen i motorrummet och kan börja dra ut sladdarna ur kupén sen om alla sladdar kommer igenom dem små hålen med kontakter och allt återstår att se!
Tanken var att jag skulle köpa mig en vinkelslip idag och börja med underredsmassan men väntade på en köpare som skulle köpa en växellådan så kunde inte åka nånstans... Han har fortfarande inte dykt upp
Aja hoppas han kommer snart och imorgon hade jag tänkt åka runt med släpet och plocka upp mina delar om det inte regnar.
Började att tvätta av växellådan som såg ut såhär till att börja med:

Efter en 40-50 minuter och efter använt en komplett serie kemikalier blev den såhär (kameran hade slarvat bort bilder igen så vinkeln blev inte direkt optimal)

Inte helt bra resultat på växellådan, får ta med sandpapper och stålborste innan den ska lite ny färg på sig. Gick vidare och vålda mig på detta iaf

Börjar se slutet på elen nu, tagit loss säkringsboxen i motorrummet och kan börja dra ut sladdarna ur kupén sen om alla sladdar kommer igenom dem små hålen med kontakter och allt återstår att se!
Tanken var att jag skulle köpa mig en vinkelslip idag och börja med underredsmassan men väntade på en köpare som skulle köpa en växellådan så kunde inte åka nånstans... Han har fortfarande inte dykt upp

Aja hoppas han kommer snart och imorgon hade jag tänkt åka runt med släpet och plocka upp mina delar om det inte regnar.
Glider E30 Touring -89 M20B27
när du ska ta bort underreds massa så finns det inget bättre än dom här trisorna till vinkelslipen!
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=91384
finns på biltema, det där sättet går på 99 kr .
mvh
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=91384
finns på biltema, det där sättet går på 99 kr .
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset! Läste redan om det i forumet och det verkar ju riktigt prisvärt så ska ge dem ett försökBmw*Alex wrote:när du ska ta bort underreds massa så finns det inget bättre än dom här trisorna till vinkelslipen!
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=91384
finns på biltema, det där sättet går på 99 kr .
mvh

Glider E30 Touring -89 M20B27
Idag har jag haft en liten shoppingdag och hämtat mina prylar.
Ett stycke släp med M3 bakskärmarna och en GUSS-bur

Slängde direkt in bågen i buren för att se hur den skulle passa med takluckan. Verkar inte så farligt, tar man bort 3-4 cm känns den ok.

En liten rörig bild (humor på hög nivå va?
) på hur en GUSS-bur kan se ut i delar

En till bild på bakskärmarna, vilken pers det var att få hem dem på släpet när man visste att dem låg och repa varandra

Nu är garaget fylld med skit igen, säger bara det att man borde ha typ 4 bils garage för att ha ett projekt. Är ju så sjukt mycket delar

Var lite kul att hämta buren hos GUSS, blev ju lite chockad över deras lokalisering. Han har blivit såpass känd den där gubben men ändå håller han till vill gömd bland buskar och träd nånstans ute i skogen i Gustavsberg. Står där i sin lilla verkstad som är byggd innan 2a världskriget iaf och bockar rör. Måtten hade han i skallen så kapade och bokade upp mitt extra bältesstag, fjäderbensstag fram och det extra staget i bakrutan medans man kollade på, lite smått imponerande
4400:- gick buren på totalt nu då och sedan var jag och köpte en vinkelslip på biltema för 200:- och en sats med slipskivor till för 100 kr.
Tanken var ju att jag skulle redovisa kostnaderna också men vart lite slarvig på att räkna ihop summorna. Gjorde det ikväll iaf för "skojsskull" och kom fram till att jag lagt ned 35644 kronor totalt inklusive alla bildelar jag sålt bort och tjänat på. Det går fort att bränna pengar :S
Verkar som jag ska ut och segla imorrn över helgen så kommer nog lugna ned sig lite här i tråden igen.
Ett stycke släp med M3 bakskärmarna och en GUSS-bur

Slängde direkt in bågen i buren för att se hur den skulle passa med takluckan. Verkar inte så farligt, tar man bort 3-4 cm känns den ok.

En liten rörig bild (humor på hög nivå va?


En till bild på bakskärmarna, vilken pers det var att få hem dem på släpet när man visste att dem låg och repa varandra


Nu är garaget fylld med skit igen, säger bara det att man borde ha typ 4 bils garage för att ha ett projekt. Är ju så sjukt mycket delar


Var lite kul att hämta buren hos GUSS, blev ju lite chockad över deras lokalisering. Han har blivit såpass känd den där gubben men ändå håller han till vill gömd bland buskar och träd nånstans ute i skogen i Gustavsberg. Står där i sin lilla verkstad som är byggd innan 2a världskriget iaf och bockar rör. Måtten hade han i skallen så kapade och bokade upp mitt extra bältesstag, fjäderbensstag fram och det extra staget i bakrutan medans man kollade på, lite smått imponerande

4400:- gick buren på totalt nu då och sedan var jag och köpte en vinkelslip på biltema för 200:- och en sats med slipskivor till för 100 kr.
Tanken var ju att jag skulle redovisa kostnaderna också men vart lite slarvig på att räkna ihop summorna. Gjorde det ikväll iaf för "skojsskull" och kom fram till att jag lagt ned 35644 kronor totalt inklusive alla bildelar jag sålt bort och tjänat på. Det går fort att bränna pengar :S
Verkar som jag ska ut och segla imorrn över helgen så kommer nog lugna ned sig lite här i tråden igen.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Ok, dags för update igen. Var ute igår också men städade mest och fixa med min nyinköpta vinkelslip, 300 kostade den med sliparna som jag sa innan:

Idag så började jag med slipningen av underredsmassan iaf. Kör utan värme och stämjärn, enbart med slipen och en av dem stora sliprondellerna. Funkar rätt bra, plana ytor går hur fort som helst men när det börjar bli vrår och rundade ytor som fjäderbenen är det lite knepigt. Måste säga att det är rätt kul men slitigt, körde både förmiddag och kväll. Händerna är rätt darriga nu
Såhär såg det ut när jag började iaf!

Exakt en halvtimme senare såg det ut såhär

Ytterliggare några timmar senare var detta resultatet, notera "luddet" på golvet... Kommer bli fina högar när jag är klar

Sen fick jag fnatt på dem där kabel och bromsrörs-hållarna så gick lös på dem med en tång och vicka loss dem, ni ser på bilden nedan vad jag pratar om.

Såhär såg det ut när jag sluta ikväll. Rätt så klar på den här sidan, lite vrår kvar bara.

Imorrn ska jag börja på andra sidan. Men ska inte tråka ut er med för mycket bilder så i fortsättningen blir det bara före och efter bilder på detta. Räknar med att hålla på med detta en dryg vecka frammåt. Kommer bli tungt för armarna
Men det är rätt så kul när man hittar nya skarvar man inte kunnat se, mindre kul när man hittar början på rost dock. Hoppas att det inte blir några jätte otrevliga överraskningar.

Idag så började jag med slipningen av underredsmassan iaf. Kör utan värme och stämjärn, enbart med slipen och en av dem stora sliprondellerna. Funkar rätt bra, plana ytor går hur fort som helst men när det börjar bli vrår och rundade ytor som fjäderbenen är det lite knepigt. Måste säga att det är rätt kul men slitigt, körde både förmiddag och kväll. Händerna är rätt darriga nu

Såhär såg det ut när jag började iaf!

Exakt en halvtimme senare såg det ut såhär

Ytterliggare några timmar senare var detta resultatet, notera "luddet" på golvet... Kommer bli fina högar när jag är klar


Sen fick jag fnatt på dem där kabel och bromsrörs-hållarna så gick lös på dem med en tång och vicka loss dem, ni ser på bilden nedan vad jag pratar om.

Såhär såg det ut när jag sluta ikväll. Rätt så klar på den här sidan, lite vrår kvar bara.

Imorrn ska jag börja på andra sidan. Men ska inte tråka ut er med för mycket bilder så i fortsättningen blir det bara före och efter bilder på detta. Räknar med att hålla på med detta en dryg vecka frammåt. Kommer bli tungt för armarna

Men det är rätt så kul när man hittar nya skarvar man inte kunnat se, mindre kul när man hittar början på rost dock. Hoppas att det inte blir några jätte otrevliga överraskningar.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Dags för en liten update igen, tro inte att jag ligger på latsidan 
Det som hänt under tiden är att jag skrapat klart andra hjulhuset också. Svårt att ta bild då väggen i är vägen men så här blev det att se ut iaf

Imorgon ska jag till Örebro och dumpa av M20B25 motorn (original motorn) till en norsk vilket ska inbringa 6000 riksdaler
Så har förberett garaget för att de ska gå smidigt att hinka upp den på släpet imorgon.

Sen lyckades jag också dela på bakvagnen så den inte är så otymplig att skruva med.

Mitt senaste påhitt är att jag ska försöka flippa upp bilen på sidan mot väggen så att jag kan slipa och måla underredet utan problem. Innan det ska jag dock fixa motorfästen och måtta in motorn och låda så allt som behövs våldas in är klart när man ska börja måla.
Förövrigt måste jag säga att ImageShack suger, fan satt 30-40 minuter på den sega sidan innan jag lacka ur och bytte tillbaka till photobucket där bilderna kom upp efter 2 mins jobb liksom.

Det som hänt under tiden är att jag skrapat klart andra hjulhuset också. Svårt att ta bild då väggen i är vägen men så här blev det att se ut iaf

Imorgon ska jag till Örebro och dumpa av M20B25 motorn (original motorn) till en norsk vilket ska inbringa 6000 riksdaler

Så har förberett garaget för att de ska gå smidigt att hinka upp den på släpet imorgon.

Sen lyckades jag också dela på bakvagnen så den inte är så otymplig att skruva med.

Mitt senaste påhitt är att jag ska försöka flippa upp bilen på sidan mot väggen så att jag kan slipa och måla underredet utan problem. Innan det ska jag dock fixa motorfästen och måtta in motorn och låda så allt som behövs våldas in är klart när man ska börja måla.
Förövrigt måste jag säga att ImageShack suger, fan satt 30-40 minuter på den sega sidan innan jag lacka ur och bytte tillbaka till photobucket där bilderna kom upp efter 2 mins jobb liksom.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Dags för lite update igen då efter att jag meckade lite ikväll.
Började med att kapa loss den här balken efter mycket om och men

And voilá, nu kan man rulla in motorn istället för att lyfta skiten över fronten

Sen gick jag lös på den där bromscylindern tror jag det heter.

3 av 4 muttrar borta när jag var tvungen att börja med "the boss-mutter" som satt inträngd mellan pedaler och skit. Blev rätt lycklig när jag såg att BMW gjort ett hål i pedalen för oss amatörmeckare
Glädjen försvann rätt snabbt dock när jag märkte att ingen av mina förlängare var rätt längd men efter 20 minuter var den loss

Sen var han på fall. Sitter bara fast i pedalen nu. Vet inte riktigt hur jag ska lossa den från pedalen utan att lossa hela pedalen (verkar jobbigt det)...

Sen tog jag loss alla slangar och skit som har med takluckan att göra så vid nästa stund i garaget ska jag borra ur infästningspunkterna så blir jag av med hela den biten. Vill någon ha en komplett taklucka så hör av er via PM!

M20B25 motorn blev såld nu så har blivit 6000 kr rikare. Även M5 diffen blev jag av med mot en soppapump, Bosch 044, plus 1000 kr (räknat med frakten).
Så 7000 spänn kan man ta bort från totalkostnaden och då har jag "bara" bränt 28644 kr.
Har beställt motorfästen och nya bakvagns-infästningar med justerbar camber/toe från PPF som borde komma denna/nästa vecka så snart är man fattigare igen.
Började med att kapa loss den här balken efter mycket om och men

And voilá, nu kan man rulla in motorn istället för att lyfta skiten över fronten


Sen gick jag lös på den där bromscylindern tror jag det heter.

3 av 4 muttrar borta när jag var tvungen att börja med "the boss-mutter" som satt inträngd mellan pedaler och skit. Blev rätt lycklig när jag såg att BMW gjort ett hål i pedalen för oss amatörmeckare

Glädjen försvann rätt snabbt dock när jag märkte att ingen av mina förlängare var rätt längd men efter 20 minuter var den loss

Sen var han på fall. Sitter bara fast i pedalen nu. Vet inte riktigt hur jag ska lossa den från pedalen utan att lossa hela pedalen (verkar jobbigt det)...

Sen tog jag loss alla slangar och skit som har med takluckan att göra så vid nästa stund i garaget ska jag borra ur infästningspunkterna så blir jag av med hela den biten. Vill någon ha en komplett taklucka så hör av er via PM!

M20B25 motorn blev såld nu så har blivit 6000 kr rikare. Även M5 diffen blev jag av med mot en soppapump, Bosch 044, plus 1000 kr (räknat med frakten).
Så 7000 spänn kan man ta bort från totalkostnaden och då har jag "bara" bränt 28644 kr.
Har beställt motorfästen och nya bakvagns-infästningar med justerbar camber/toe från PPF som borde komma denna/nästa vecka så snart är man fattigare igen.
Glider E30 Touring -89 M20B27